מרכזת: ד"ר דברת הראל
תוכנית הלימודים מכשירה אנשי מקצוע בטיפול בדרמה, תחום יחודי במקצועות הטיפוליים, על מנת לאפשר להם להשתלב במסגרות חינוכיות, טיפוליות ושיקומיות. באמצעות דרמה יוכלו אנשי מקצוע לתרום מהידע היחודי ומאפשרויות הטיפול המתאימות ולתת מענה לאוכלוסיות שונות בקהילה ובחברה. מטרה זו הינה בבסיס ההבנייה של התוכנית המורכבת מ-5 צירים:
למי התוכנית מיועדת: התוכנית מיועדת לבוגרי תואר ראשון המעוניינים לקבל הכשרה קלינית ותיאורטית למקצוע הטיפול בפסיכודרמה. ההכשרה תאפשר לבוגריה לעסוק בטיפול בפסיכודרמה במסגרות בריאות, חינוך ושיקום. לבוגרים תינתן הכשרה לעסוק הן בטיפול פרטני והן בטיפול קבוצתי.
* התואר מזכה עובדי הוראה באופק חדש בשעות פיתוח מקצועי.
* סטודנט/ית בתכנית לימודים אקדמית מוזמן לבדוק זכאותו להחזרי שכר לימוד וזכאות לקרן השתלמות.
הפסיכודרמה היא שיטה טיפולית המבוססת על הנפש בפעולה (פסיכו - נפש, דרמה - פעולה), במקום 'לדבר' על הדברים, 'עושים' את הדברים. באמצעות סצינות המוצגות על הבמה ב"כאן ועכשיו", בדרכים מילוליות ולא מילוליות, ניתן לחוות רגשות מודחקים, לשחזר מצבים לא פתורים, דרמות פנימיות, פנטזיות, חלומות, אופציות להתמודדות, בחינת קשרים משמעותיים ועוד.
באמצעות הפעולה הדרמטית מאפשרת הפסיכודרמה איתור מקורות הספונטניות, הרחבת רפרטואר התפקידים (המודעים והלא מודעים) שהאדם ממלא בחייו והיכולת להתבונן במציאות גם מתוך עיני "האחר", תוך פתיחות לנקודות מבט שונות ועיבוד נושאים בדרך חוויתית ויצירתית.
הפסיכודרמה מביאה את המשתתפים למעורבות רבה המסייעת להם לפרק חלק מהגנותיהם הלא יעילות ולגלות קונפליקטים וקשיים מעכבים, במטרה למצוא דרכים חלופיות לפעולה שיובילו לשינוי ולשיפור הערך העצמי ואיכות הקשרים.
מר חנן שניר - ראש החוג
פרופ' ליבליך עמיה
ד"ר אזולאי ברכה
ד"ר דפנה יעקב
ד"ר הס אסתר
ד"ר מלניק דניה
ד"ר ספרן חנה
ד"ר שדך אפרת
גב' בנאי קורן נורית
מר בר אורי
גב' גת רותי
מר חוגרי עופר
גב' כספי עינת
גב' מס גולדמן אורית
גב' נהרין ורד
מר קובלסקי רונן
גב' שמיר ליאורה
גב' לבנת מירי
גב' ליבר דפנה
נקודות זכות הנדרשות לקבלת התואר: 39.
שעות סמסטריאליות הנדרשות לקבלת התואר: 54.
תוכנית זו מורכבת מ- 19 קורסים, בהיקף של 54 ש"ס, על פי החלוקה הבאה:
קורסים הנלמדים בתוך ההתמחויות | נ"ז | ש"ס |
מבוא לטיפול בפסיכודרמה א' | 4 | 4 |
מבוא לטיפול בפסיכודרמה ב' | 4 | 4 |
אבחון והערכה בטיפול בפסיכודרמה | 2 | 2 |
תיאוריות ושיטות בטיפול בפסיכודרמה א' | 4 | 4 |
תיאוריות ושיטות בטיפול בפסיכודרמה ב' | 4 | 4 |
מבוא להתנסות קלינית בפסיכודרמה א' | - | 3 |
מבוא להתנסות קלינית בפסיכודרמה ב' | - | 3 |
סמינר הדרכה בטיפול בפסיכודרמה א' | - | 3 |
סמינר הדרכה בטיפול בפסיכודרמה ב' | - | 3 |
קורס סטודיו מתקדם: כוחו של הרגע | 3 | 3 |
קורס סטודיו מתקדם: תיאטרון פלייבק - מאלתור לסיפור חיים | 3 | 3 |
סה"כ | 24 | 36 |
קורסים משותפים המיועדים לסטודנטים מכל ההתמחויות האמנותיות | נ"ז | ש"ס |
אמנות והתפתחות האדם | 2 | 2 |
פסיכותרפיה - תיאוריות וגישות בטיפול פסיכולוגי | 2 | 2 |
סטנדרטים ואתיקה בטיפול פסיכולוגי | 2 | 2 |
אבחון והערכה פסיכולוגיים | 2 | 2 |
מודלים ומיומנויות בטיפול בקבוצות | 3 | 3 |
שיטות מחקר | 2 | 2 |
מחקר מבוסס באמנויות | 3 | 3 |
סה"כ | 15 | 18 |
סה"כ תוכנית הלימודים | 40 | 52 |
הקורס מציג את התיאוריות והמחקר בתחום פסיכולוגיה התפתחותית והקשרם האמנותייים, פיזיים, קוגניטיביים, אפקטיביים, נוירולוגיים וחברתיים ממבט רב-תחומי. הקורס מתייחס למשמעויות של הבנת ההתנהגות האנושית במהלך החיים, מציע הגדרות לעשיית אמנות התורמות לתיאוריה ההתפתחותית ומקדם פיתוח מודלים חדשים של התפתחות אמנותית. (טפ-5100, נ"ז 2)
הקורס מציג את התיאוריות המרכזיות בטיפול פסיכולוגי ואת מושגי היסוד עליהם הן מבוססות. כמו כן סוקר הקורס את התפתחות הגישות השונות לטיפול פסיכולוגי ומתמקד בהבחנה בין השלבים השונים בטיפול, באפיון תפקיד המטפל במהלכם, ובמשותף ובמבדיל בין טיפול בילדים לטיפול במבוגרים. (פס-6000, נ"ז 2)
בקורס מתוודעים הסטודנטים ליסודות הטיפול בפסיכודרמה ולאסכולות המובילות בתחום. הקורס מבוסס על שילוב בין עשייה חוויתית ועיבודה לבין תהליכים אישיים. ברובד המעשי, משתתפים הסטודנטים הן כנושאי הפעולה (פרוטגוניסטים) והן בתפקידי "אגו מסייעים" וברובד הניתוחי-קוגניטיבי מומשג התהליך ומעגן את ההתנסות הפסיכודרמטית. (טפ-5260/5261, נ"ז 4+4)
הקורס מפגיש את הסטודנטים עם התפיסה הפסיכולוגית לאבחון והערכה, אשר מאתרת את הכוחות העומדים לרשות האדם ואת הקשיים, ההפרעות והפתולוגיות במטרה לבנות מערך טיפולי תואם. הקורס מציג את עקרונות הסיווג הפסיכיאטרי ופורס בפני הסטודנטים את תהליך האבחון הקליני וההערכה הפסיכולוגית. (טפ-6009, נ"ז 2)
הקורס משלב לימודים עיוניים וחוויתיים ומבוסס על שלוש תיאוריות: ספונטניות, תפקידים וסוציומטריה, כדי לפתח ראייה אבחנתית פסיכודרמטית. נלמדות ומודגמות אפשרויות שונות של עבודת הכפיל בעבודה הטיפולית וכן שימושי האטום החברתי והתרבותי ככלי אבחוני של הפרט בקבוצה וכחלק מהתהליך הפסיכודרמטי. (טפ-6060, נ"ז 2)
בקורס זה הסטודנטים מתוודעים להתפתחות ההיסטורית של האתיקה במקצועות הטיפול, מכירים את שורשיה הפילוסופיים ולומדים את התיאוריות והעקרונות של האתיקה המקצועית. כמו כן נלמדים הקודים האתיים של המקצועות הטיפוליים הרלוונטיים (לדוגמה: הקודים האתיים של יה"ת, הסתדרות הפסיכולוגים, העובדים הסוציאליים, ההסתדרות הרפואית, החברה הפסיכואנליטית) וכן החוקים המתייחסים לדילמות האתיות (לדוגמה: חוק זכויות החולה, החוק לטיפול בפגועי נפש, חוק הפסיכולוגים, חוק העובדים הסוציאליים, חוק החולה הנוטה למות, חוק חסרי ישע). בקורס מוצגות דילמות מרכזיות עדכניות בשיח האתי וכן מוצג הפן המחקרי, אשר לגביו מתעוררות שאלות אתיות משמעותיות. (טפ-6100, נ"ז 2)
הקבוצה משמשת כמודל עצמי להבנה, חקירה וחווייה של תהליכים קבוצתיים ופסיכודרמטיים ובאמצעותה מודגם הקשר בין תהליכים אלה. הקורס מקנה ידע תיאורטי, כלים ומיומנויות להנחיית קבוצה באמצעות פסיכודרמה ומשלב למידה עיונית וחקירה מתוך ההתנסות. הקורס מאפשר בדיקת יחסי הגומלין בין תהליכים אישיים ותהליכים קבוצתיים על פי המודלים של יאלום, פוקס, ביון ומקנזי ועל פי התנסויות סוציומטריות וסוציודרמטיות המניעות את התהליך הקבוצתי. (טפ-6260, נ"ז 3)
הקורס משלב עבודה התנסותית עם לימודים תיאורטיים. מושם דגש על הבנה וניתוח של התהליך הפסיכודרמטי על מרכיביו השונים ונבדקות אפשרויות ודרכי עבודה. בחלקו הראשון של הקורס לומדים ומתרגלים את המושגים והמרכיבים הפסיכודרמטיים "המופרדים" ובחלקו השני נעשית אינטגרציה של החלקים השונים והסטודנטים מתנסים בהנחייה מודרכת ובניתוח ועיבוד התהליך הפסיכודרמטי המלא.(טפ-7060/7061, נ"ז 4+4)
הקורס מפגיש את הסטודנטים עם השיטות הנהוגות במחקר האקדמי העכשווי, בשיטות המחקר הכמותניות והאיכותניות. מוצגות הפרדיגמות השונות עליהן הן מבוססות, אפיונן, יתרונותיהן וחולשותיהן. הקורס מציג תפקיד כפול של המיומנויות המחקריות הנדרשות: לקרוא, לנתח ולפרש מחקרים קיימים וכן לבחור נושא למחקר ולנסח שאלת מחקר. (כ-7000, נ"ז 2)
בקורס יידון הקשר בין מחקר ושיטות מחקר לבין אמנות, חקירתה ויצירתה. נלמד לחפש ולאסוף את החומרים והכלים הנחוצים לשם יצירתה של אמנות, לתעד את התהליך ולתאר אותו. הקורס יקנה מיומנות בקריאה ביקורתית של ספרות אקדמית ויושם דגש על הבנת הדיון העכשווי בעולם האמנות והתרבות. יילמדו מקורות ודרכי הגישה המחקרית המבוססת על אמנות ((Art Based Research . (כל-7100, נ"ז 2).
הקורס הינו לימודי-התנסותי ומאפשר לסטודנטים השתתפות ומעורבות מדורגת בתהליך הפסיכודרמטי במתכונת פרטנית וקבוצתית. הקורס מתקיים במסגרות קליניות ומיועד לתרגול ולחיזוק המיומנויות הפסיכודרמטיות של הסטודנטים לצד העמקה תיאורטית המבססת את התהליך הטיפולי. הלמידה מתפתחת משלב של צפייה בעבודת המנחה, היכרות עם מאפייני האוכלוסיה והבנת הצרכים הטיפוליים עד הנחייה עצמאית מודרכת שהיא הבסיס לעבודת השדה בשנה ב'. (טפ-6560/6561, ש"ס 3+3)
הקורס מלווה את הסטודנטים בתהליך ההכשרה המעשית והוא ממוקד באינטגרציה בין התיאוריה הפסיכודרמטית והקלינית ועבודה עם אוכלוסיות שונות, תוך הבנה דינאמית של התהליך הטיפולי. הקורס נלמד במתכונת של הצגות מקרה ועיבוד סוגיות מקצועיות תוך קישור לתיאוריה והדרכה בפסיכודרמה. נושאי הקורס מתפתחים במקביל לעבודה הטיפולית אותה מבצעים הסטודנטים בעבודת השדה.
במהלך הקורס יעסקו הסטודנטים בחקר נושא שיבחרו ובכתיבת עבודת גמר, הכוללת הצגה ביקורתית של נושא מתוכנית הלימודים בה תוצג בקיאות הסטודנט בתחום (תיאוריה, מחקר מבוסס אמנויות ומיומנויות כתיבה) ותשקף שליטה בספרות הרלוונטית והעדכנית. (טפ-160/7161, ש"ס 3+3)
הקורס סוקר את הנושאים המרכזיים, התיאוריות והמושגים העיקריים בתחום הטיפול באמנויות ומאפשר לסטודנטים לעבד ולסכם את תהליך הכשרתם המקצועית. הקורס מדגים ומבסס את האינטגרציה בין התיאוריות מתחום הטיפול באמנויות והפסיכותרפיה לבין התהליך הטיפולי בעבודה הקלינית. (כל-7500, ש"ס 3)
הקורס מציג טכניקות אשר משכללות את היכולות להיות במצב של הקשבה נקייה ואמפטית ולפעול מתוך הרגע. עבודה על פיתוח יכולת ההקשבה דרך החושים, לקראת מפגש בעל משמעות עם עצמך, עם הקבוצה ועם החלל. בסדנא ניתן ביטוי למעיין הקיים בתוכנו באופן ספונטני, ניילד ונשחק את רפרטואר הדמויות והקולות שבתוכנו, נחווה עבודה מתוך הקשבה לגוף, ניתן ביטוי לחוויות ה"כאן ועכשיו" דרך שימוש בדימויים פנימיים וחיצוניים ונתנסה בתרגילי תיאטרון שמבוססים על טכניקות אילתור. (הב-7260, נ"ז 3)
תיאטרון פלייבק הוא תופעה בין תחומית, הממוקמת בין ההופעתי, הטיפולי והקהילתי. משלושת תחומים אלו הוא שואב השראה ולערכיהם הוא נענה. הקורס יבחן את ההשפעות של שלושת התחומים והאינטראקציות ביניהם על וריאציות שונות של תיאטרון פלייבק. בנוסף, יעסוק הקורס בתיאטרון פלייבק כשיטת מחקר של סיפורי חיים אישיים, קבוצתיים וקהילתיים. (הב-6260, נ"ז 3)
הערות:
- ייתכנו שינויים בהרכב ובתוכנית הלימודים בכפוף לאישור החקיקה בתחום.
- בית הספר לחברה ואמנויות-אונו שומר לעצמו את הזכות לשנות את תכנית הלימודים, מיקום הפעילות וימי הלימוד
* תנאי הקבלה יאושרו על ידי בית הספר, בהתאם לתנאים המעודכנים שייקבעו על ידי המשרדים הממשלתיים הרלוונטיים
*הכתוב מתייחס לנשים ולגברים כאחד
ההרשמה לשנת הלימודים תש"9, 2019-2020 טרם נפתחה.
את ערכת ההרשמה המלאה יש להעביר באמצעות פקס שמספרו 072-2132944
או לסרוק ולשלוח באמצעות הדואר האלקטרוני אל יועץ הלימודים וההרשמה שלך
לפרטי ההתקשרות של יועצי ההרשמה לחצו כאן
הזמנה ליום פתוח בזום, הזדמנות להיפגש, להכיר, להתנסות ולקבל טעימה. במפגש ההיכרות בזום ביום רביעי, ה- 15/3, בשעה 20:00, תפגשו את אנשי הסגל האקדמי,... להמשך
איך עושים את זה? כיצד מנסחים משמעות חיים אישית? ואיך מיישמים את הכלי המעשי עם מטופלים? ד"ר צילה זן-בר צור תנחה ריטואל אנתרופולוגי... להמשך