אחת מכל 3 נשים בישראל חווה תקיפה מינית

אחוז המקרים בהן נשים בישראל חוו תקיפה מינית ומקרי אונס רק הולך וגדל. סטודנטים לתואר השני ב"חברה ואמנויות- אתגרים בשינוי חברתי"- יצאו לסיור לימודי שהתמקד בעולמן של נשים שחוו מצבי קושי ומצוקה.

לסיור הצטרפו גם חברי סגל אקדמי: ראש התכנית לשינוי חברתי, ד"ר מרים גולן, נשיאת המכללה, פרופ' עמיה לבליך ומנכ"לית המכללה, דליה בן שושן. הביקור התמקד במרכז סיוע לקורבנות תקיפה מינית בת"א, ובמסגרות לאסירות משוחררות: הוסטל ומרכז תל"מ. (תעסוקה לאסירות משוחררות)

בתחילת היום ביקרו הסטודנטים במרכז הסיוע לקורבנות תקיפה מינית בת"א- המרכז הראשון שהוקם בישראל לפני כ36 שנים. מנהלת המרכז, מרים שלר, הרצתה בפני הסטודנטים על מודל המרכז ודרכי הסיוע שהוא מעניק לנשים וגברים שחוו תקיפה מינית, מרמת של הטרדה מינית ועד אונס. שלר לא חסכה בנתונים מחרידים שגרמו לסטודנטים אי נוחות.

לדבריה, אחת מכל שלוש נשים בישראל חוותה תקיפה מינית, אחת מכל חמש נשים חוותה אונס. מספר מקרי פגיעה מינית בקרב ילדים מתחת לגיל 12 זהה בין בנים לבנות, אחד מתוך שישה בנים חווה תקיפה מינית.

"אנחנו מטפלים במצבים מאוד קשים בהם גברים ונשים נפלו קורבן לתקיפה מינית". ציינה מנהלת המרכז, מרים שלר. "לא פעם שמעתי מאותן נשים שסיפרו כי המרכז הציל את חייהן. לצערנו הרב, 70 אחוזים מהתיקים שנפתחים בישראל בגין פגיעה מינית נסגרים ללא הגשת כתב אישום. נתון זה רק מרתיע את אותם אנשים מלשתף ולהגיש תלונה על הפגיעה שחוו".

במהלך ההרצאה התפתח דיון עם הסטודנטים שהתקשו לעכל את הנתונים המדאיגים. "עלינו להיות יותר קשובים כדי להכיל את הסיפורים הקשים של הקורבנות". פנתה שלר אל קבוצת הסטודנטים שביקשו לקבל מידע איך ניתן לאבחן התנהגות חריגה של ילדים ובוגרים שחוו תקיפה מינית. "בדרך כלל אותם אנשים מפתחים סימפטומים בעקבות התקיפה. לכן, צריך לשים לב האם חלו שינוים חריגים אצל אותו אדם מבחינת התנהגות, דפוסי אכילה ועוד".

לקראת הביקור במסגרות לאסירות משוחררות הרצתה ד"ר ענת גור, מנהלת תחום נשים ברשות לשיקום אסיר, ופתחה צוהר לעולמן של נשים אסירות והטיפול בהן לאחר שחרורן מהכלא. בהוסטל ובמרכז תל"מ- נפגשו הסטודנטים עם צוותים המסייעים לאותן נשים להשתלב במעגל החיים ולשוב לשגרת חיים נורמטיבית. שיא הסיור היה כאשר הסטודנטים נפגשו עם אסירות משוחררות שפתחו את ליבן, שיתפו וגוללו את סיפורן האישי הקשה.

ק', בשנות העשרים לחייה, אסירה משוחררת כבר חצי שנה שיתפה את הסטודנטים בסיפור חייה. "ישבתי בכלא במשך שנתיים בגין עבירות הונאה וגניבות שביצעתי. בילדותי חוויתי הטרדה מינית שאותה הדחקתי לאורך המון שנים". סיפרה בקול רועד. "השהות כאן במרכז גרמה לי לחולל מהפך בחיי. אני מעזה לחלום ולשאוף למצות את הפוטנציאל שלי. חשוב לי לציין כי אף אחת מאתנו לא בוחרת להגיע למצב הזה. רובנו נולדנו לתוך מציאות מורכבת מאוד". הסטודנטים שגילו עניין רב בסיפורה האישי נפרדו ממנה בחיבוקים ומילות תמיכה להמשך הדרך. חשוב לציין כי שתי סטודנטיות מהתכנית לתואר שני במסלול "אתגרים בשינוי חברתי" פועלות במסגרת עבודת השדה (פרקטיקום) כחלק מחובת הלימודים במרכז תל"מ, וזוכות לשבחים מצד מנהלות המרכז והאסירות המשוחררות.

© 2015 Sofarider Inc. All rights reserved. WordPress theme by Dameer DJ.