במקום טרגדיה: פסיכודרמה נגד השמנה

קבוצת ילדים עם עודף משקל מקבלים את כל הבמה שמגיעה להם • על הדרך הם גם מאבדים קילוגרמים • התחילו ללעוס את הלהיט: פסיכודרמה להשמנת יתר

 

פורסם באתר nrg, אורית רונאל | 18/5/2008 18:20

 

למרכז הבמה נכנסים גיא (שם בדוי) ושני שחקנים המגלמים את הוריו. אני לא רוצה ללכת לבית הספר, הוא אומר, מתייחסים אליי שם כמו אוויר. רחמיה של האם נכמרים: מתוק שלי, גוזל שלי, היא אומרת לבן שמשקלו יותר מ-100 קילוגרם, אל תדאג, אני אתן לך קרואסון שוקולד מתוק וטעים שיעשה לך טוב על הלב.

 

הסצנה הזו היא רק אחת הסיטואציות העולות בהצגה של קבוצות הפסיכודרמה לילדים ונוער לטיפול בהשמנה, של בית החולים לילדים ספרא בשיבא, סיטואציות שבהן משחקים המטופלים עצמם. הסצנות המוצגות עלו במהלך השנה במסגרת קבוצות הטיפול, ועכשיו מובאות לראשונה לבמה.

 

בחזרה הגנרלית הבמאית מנהלת הסדנאות והמטפלת בפסיכודרמה נטעלי שלום עוקבת אחר המטופלים-שחקנים בהתלהבות. "יפה מאוד", היא אומרת לנערה שנעמדת במרכז הבמה, ולא חוששת להגיד את הטקסט בקול גדול, "כל הכבוד לך".

 

"אחד הדברים המשמעותיים יותר בעבודה שלנו הוא עבודה על תפיסת מקום", מסבירה שלום את ההישג של הילדה שזכתה למחמאה, "לאנשים שמנים קשה מאוד להביא את הקול שלהם ואת האמירה שלהם, כי יש משהו בשומן שהוא כבר תופס הרבה מקום, והרבה פעמים הנטייה היא לנסות ולצמצם נוכחות.

 

"למשל, אחד הילדים שעומדים על הבמה לא דיבר בכלל בשנה שעברה, ממש לא הוציא מילה, בקושי נכנס לחדר. ופתאום לראות אותו על הבמה כשהוא המרכז, זה מדהים. הוא תופס מקום, הוא מדבר, הוא מגיע בכל שבוע. זה ילד שלא הולך לבית הספר ולא מתפקד, ואיכשהו כאן הוא מצליח לאסוף את עצמו". אימון בפסיכודרמה. צילום: רויטרס

 

דיברנו מספיק

כשחושבים על טיפול בהשמנה, מיד עולה תפקידם של התזונאי, התפריט וחדר הכושר. מעט מאוד דגש, אם בכלל, ניתן לסיבות הנפשיות להשמנה ולמצב הנפשי שהיא גורמת, בעיקר אצל ילדים ומתבגרים.

 

"ההשמנה היא קצת הילד הרע של הפרעות האכילה", אומרת שלום. "יש המון רצון לטפל בבולימיה ובאנורקסיה והמון יצירתיות שם, אבל מעט מאוד מסגרות שמטפלות פשוט בהשמנה. בשנים האחרונות מתחילים להבין שהשמנה היא מחלה, ומתחילים להתייחס גם לחלקים הנפשיים שלה. היום מבינים שזה לא רק לשלוח לדיאטנית או להתעמל פעמיים בשבוע. יש פה איזו בעיה אחרת, וכאן אנחנו מנסים לתת את המקום ואת התשובה לפן הרגשי".

 

הטיפול מתחיל בחימום של תנועה או יצירה. לאחר מכן מעלה אחד המטופלים סיטואציה מחיי היומיום שלו, והקבוצה הופכת אותה לסצנה תיאטרלית. חלק מהמשתתפים משחקים את הדמויות הקשורות בסיטואציה, וגם יש מישהו שמייצג כל הזמן את הסאב-טקסט,

 

הטקסט הסמוי של המטופל.

 

"פסיכודרמה היא כלי עוצמתי מאוד", אומרת שלום, "זה להקים את הדברים לפעולה, לא רק לדבר עליהם. בניגוד לטיפול פסיכואנליטי, כאן אנחנו לא מדברים על הדברים, אנחנו קמים ועושים אותם, ולפעולה הזו יש הרבה מאוד כוח. עד שלא חווים את זה, לא מבינים עד כמה". שלום עוקבת אחר הילדים שסיימו את מסגרות הפסיכודרמה, ומדווחת על התמדה בירידה במשקל גם שנים לאחר הטיפול.

 

גם מחוץ למרכז הנושא צובר תאוצה: ב-25 במאי, בכנס תזונה מונעת במרכז הירידים, יתקיים בין היתר דיון בטיפול בהשמנת יתר באמצעות פסיכודרמה, ויוצגו החידושים בתחום והישגיו. לסדנאות הטיפוליות הילדים באים פעם בשבוע לארבע שעות, הכוללות טיפול בפסיכודרמה, מפגש עם תזונאית ושיעור ספורט. הפגישות נערכות לפי קבוצות גיל, ועלותן 500 שקל לחודש. אבל אל תטעו, לא מדובר במרתון בנוסח "לרדת בגדול", בדיוק ההפך.

 

מי מלכה?

האוכל שגרם את כל הצרות מלכתחילה, דווקא אינו מרכז העניין. "בסדנה לא אומרים לך, 'בוא תעשה דיאטה ותרד במשקל', אלא נותנים לך את הביטחון העצמי להגיד: 'או-קיי, אני ילד שמן, עכשיו מה עושים?'" אומרת ר', מטופלת בת 14 המשתתפת בסדנאות זו השנה השנייה.

 

"אתה לומד כאן להסתדר עם זה שאתה שמן, ולהבין שלמרות זאת אתה בדיוק כמו כולם, ולא שווה פחות מאף אחד אחר. זו המטרה של הפסיכודרמה, להשלים עם מה שאתה. הדיאטנית והספורט זה כדי שכשתחליט בעצמך לעשות שינוי, יהיו לך הכלים המתאימים לעשות אותו".

 

המטופלים מביאים לטיפול חוויות מגוונות. "בקבוצות הצעירות מדברים הרבה מאוד על המשפחה, על הורים שמכריחים לעשות דיאטה, על אח רזה, או על מה זה ללכת לבריכה בבגדים מעל בגד הים", אומרת שלום. "בקבוצה הבוגרת עולה הרבה מאוד נושא הדיכאון, חוסר רצון ללכת לבית הספר או לתקשר עם העולם וכמובן הרבה מאוד בעיות חברתיות".

 

אחת ממטרות הטיפול היא ליצור מסגרת תומכת, שאותה יוכלו הצעירים להעתיק בהמשך למסגרות הרגילות. "אנשים כאן מסתכלים עליך בגובה העיניים", אומר ב', מטופל בן 16, גדל גוף ויפה פנים. "אתה פוגש פה אנשים במצב שלך, שיש לך על מה לדבר איתם. בדרך כלל אני בנאדם מופנם מאוד, הביטחון העצמי שלי על הקרשים, אבל פה זה עולם אחר. זה המקום היחיד שלא נותן לי להרגיש קטן".

רבים מהצעירים באים לסדנאות לאחר שניסו שיטות הרזיה שונות, ונחלו כישלונות צורבים. ח', בת 16 שזו כבר הסדנה הרביעית שהיא משתתפת בה, הגיעה לסדנה לאחר שניסתה כמעט כל שיטה אפשרית. "ניסיתי שומרי משקל, מירי בלקין, הייתי אצל תזונאיות, ושום דבר לא הלך לי", היא אומרת. "הייתי 15 קילו יותר מהיום, ולא הצלחתי לרדת. אבל כשאת פה, בתוך החוויה הזו, זה פשוט קורה. הטיפול פה הוא לא רק לרדת וזהו, הוא הופך אותך לאדם אחר, משנה אותך לגמרי".

ח' היא היום נערה מלאת ביטחון וחייכנית, אחת השחקניות המוכשרות על הבמה, אבל מעידה שלא תמיד היו הדברים כך. "תמיד הייתי 'החברה של מלכת הכיתה', השפוטה שלה, זו שתמיד בצד. היום זה אחרת. אם פעם חשבתי שאדם שמן הוא זה שיושב בצד, עכשיו אני מבינה שזה ממש לא חייב להיות ככה".

פורום באתר nrg, אורית רונאל | 18/5/2008 18:20 – לכתבה המקורית לחץ כאן

http://www.nrg.co.il/online/29/ART1/734/590.html

נטעלי שלום – מטפלת בפסיכודרמה, מנחה קבוצת ילדים עם עודף משקל, M.A טיפול בהבעה ויצירה – אוני' לסלי,

© 2015 Sofarider Inc. All rights reserved. WordPress theme by Dameer DJ.