למאות אלפים בכל העולם חשוב לספר סיפור, לא פחות מלקבל בית

נפגעי אסון הצונאמי, הפליטים ודליפת הכור:

למאות אלפים בכל העולם חשוב לספר סיפור, לא פחות מלקבל בית

 

"לאחרונה היתה לי את ההזדמנות להדריך בקוריאה" סיפרה פרופ' עמיה ליבליך, נשיאת המכללה האקדמית לחברה ואמנויות בכנס השנתי השישי למחקר איכותני בישראל שנערך בתחילת פברואר  "נחשפתי לסיפורים מטרידים וקשים של פליטים אשר ברחו מצפון קוריאה הדיקטטורית, מלאת העוני".

 

בכנס שנערך בבאר שבע, נכחו כ 400 חוקרים מתחומים שונים שעסקו בגבולות המחקר האיכותני, מגבלותיו ויתרונותיו, ומקומו במדע.

 

"אני מוצאת שאחרי כל הטכנולוגיה, הסלולרי, הטלויזיה, הסקייפ. לשיחה פנים אל פנים יש את העוצמה הגדולה ביותר לעשות תיקון ולחיות עם אסון" ליבליך, ממייסדות התחום בארץ, מעורבת לאורך השנים בפרויקטים של ביבליאותרפיה- טיפול באמצעות סיפור "הטכנולוגיה כמובן מסייעת בתיעוד, עוזרת לנו להעביר את הסיפורים למחשבים ואפילו לזכרון ענן אבל התהליך הבסיסי שאנחנו מובילים, הוא השחקן הראשי"

 

הכמיהה לספר סיפור, לדברי ליבליך, היא למעשה חוט השני העובר בכל תהליכי התרפיה באמנויות כמו אלה הנלמדים במסלולי התואר השני במכללה "הסטודנטים שלנו, שהופכים למרפאים, עוסקים למעשה בטיפול דרך הסיפור. לפעמים הוא ישיר יותר, כמו שיחה, לעתים הוא קצת יותר עקיף, כמו ציור או פיסול, אך תמיד הוא סיפור ותמיד יש בכוחו לשחרר, לתקן ובעיקר לחיות עם רגעים קשים בחו של כל אדם".

 

בצל עבודתה עם נפגעי דליפת הכור היפן, ליבליך סיפרה על האתגר המתמיד, לנסות ולסייע דווקא לאלה שאינם נמצאים במדינות העשירות בעולם, אלה שזקוקים לסיוע אך לא יכולים לקבל אותו. "שמחתי כמובן לעבוד ביפן, אך האמת היא שזו תוצאה של יכולת כלכלית. למרבה הצער, יש פליטים ונפגעי אסונות במדינות רבות בעולם הנמצאות בעוני רב ולכן אינן מקדישות משאבים מתאימים לכך וזה באמת האתגר הגדול".

 

וכיצד מתמודד המטפל עם המטען הרגשי הנלווה לפעילותו "הסטודנטים שפגשתי בשנה האחרונה, יצאו לעתים בוכים. בעיקר ביפן. הסברתי להם שעל מנת להיות מטפל טוב, אתה חייב לתפוס מרחק מסוים מהמטופל וסיפורו, אחרת לא תוכל לסייע לו".

 

בשנה הקרובה, מתעתדת  ליבליך לחזור ליפן במלאת שנה לאסון דליפת הכור על מנת להמשיך את הפרויקט.

 

המכללה האקדמית לחברה ואמנויות שולחת מנחים בכירים נוספים להתנדב ברחבי העולם ולתרום מהניסיון והידע המקצועי, לפני כשנתיים נסעה גם פרופסור אריאלה פרידמן לעבוד ביפן עם אוכלוסיות נפגעות הצונאמי במסגרת פרוייקט נוסף של ארגון ישראייד.

© 2015 Sofarider Inc. All rights reserved. WordPress theme by Dameer DJ.