שורד/ת או נפגע/ת?

מה הטיפול באמנות יכול להציע למי שמתמודד עם פגיעה מינית?

ביום העיון "חומרים מדברים:acting in  בטיפול באמנות בעקבות פגיעה מינית" ננסה להבין את השלכות הפגיעה המינית על הנפש במהלך החיים.

 

העיסוק הציבורי בפגיעה מינית והטיפול בנפגעים עשה דרך ארוכה ובעת האחרונה הוא עבר מאחורי הקלעים אל מרכז הבמה – הן תקשורתית והן טיפולית – ומקבל תמיכה פומבית.

פגיעה מינית היא פגיעה בגוף ובנפש, שמתרחשת בתוך מערכת יחסים ומשפיעה על כל תחומי החיים. פעמים רבות, הטראומה של הפגיעה והתחושות המלוות אותה נרשמות בנפש במקומות שבהם אין מילים ואין עדים, והדרך היחידה לספר את מה שקרה היא במעשים ובפעולות. בטיפול יש הזדמנות ותקווה לתת מקום ועדות למה שקרה, מתוך הרישום הנפשי של הפגיעה והשלכותיה על הגוף, על הנפש ועל מערכות היחסים.

לקראת יום עיון בנושא נפגשנו עם ד"ר אילנה לח, לשיחה על היתרונות של טיפול באמנות בשורדי פגיעה מינית.

 ד"ר אילנה לח היא מטפלת באמנות-מדריכה, קנדידטית במכון לאנליזה יונגיאנית ומרצה במכללה האקדמית לחברה ואמנויות. עבדה במשך שנים במיט"ל – מרכז ישראלי לטיפול בפגיעות מיניות בילדים.

מדוע מכנים את נפגעי התקיפה המינית "שורדים"?

"זה המינוח המקצועי. כי כשמדברים על 'נפגעי תקיפה מינית' הדגש הוא על הפגיעה, וכשאומרים 'שורדי' הדגש הוא על ההתמודדות עם הפגיעה. התחום הזה עבר מהפך. אם בעבר היה מענה מועט מאוד לנפגעים, ואת הטיפול הם היו צריכים לממן בעצמם, היום יש רשת של מרכזים בקהילה שמציעים מענה."

מה השתנה בתחום הטיפול בשורדי תקיפה מינית בכלל, ובתחום הטיפול באמנות בפרט?

בטיפול באמנות, החומרים והדימויים מזמינים פעולה. הם מקבלים לתוכם את שחזור הפגיעה והשלכותיה, ומאפשרים הכלה ועיבוד של מה שלא מתקבל על הדעת. כך אפשר לספר את הסיפור של הפגיעה.

איך ניגשים לטיפול באנשים ששרדו פגיעה מינית?  

לטיפול בפגיעות מיניות, כמו לטיפול בטראומה באופן כללי, יש שלושה שלבים: ראשית – שלב הייצוב – הפגיעה במציאות חייבת להיפסק כדי שאפשר יהיה לעשות עבודת עיבוד. פעמים רבות זהו שלב סוער מאוד שבו הנפש מספרת את מה שקרה דרך סימפטומים פיזיים והתנהגויות שהן הרבה פעמים מסוכנות. יש צורך לעבוד  על השגת יציבות מסוימת בחיי המטופל, ובניית מרחב טיפולי לעיבוד הטראומה והשלכותיה. השלב השני הוא שלב העיבוד –בשלב הזה הטיפול מכוון לספר את הסיפור של הפגיעה בכל דרך אפשרית, ולתת לו משמעות. לפעמים הסימפטומים מספרים את סיפור הפגיעה, ויש צורך להבינם, לפעמים אפשר לספר במילים מה קרה, ובטיפול באמנות – החומרים, הדרך בה עובדים איתם והדימויים שנוצרים, יכולים לספר את סיפור הפגיעה בצורה סימבולית. השלב השלישי הוא שלב האינטגרציה – זה השלב שמטרתו להסתגל לחיים אחרי הפגיעה. האינטגרציה מארגנת את הזהות של הנפגע לתוך החיים הממשיכים. זה גם השלב שבו ייתכן שהנפגע  יגיד: אני שורד, ולא אני נפגע. זה בעצם שלב של השלמה – שבו לומדים לחיות עם הפגיעה שהיתה."

איך מבטא מי שחווה פגיעה מינית את הפגיעה בחדר הטיפולים באמצעות אמנות?

ישנן דרכים רבות לביטוי הפגיעה באמנות: יש מטופלים שיוצרים באופן סימבולי את סיפור הפגיעה ואת חוויית הגוף הנפגע, בצורה מודעת או לא מודעת. כך הם מספרים את הסיפור בצורה ישירה. מטופלים אחרים משתמשים בחומרים בצורה שמעבירה את תחושות הגוף והנפש שלהם בזמן הפגיעה – כמו למשל חדירה כוחנית לתוך חומר, או עבודה בשכבות של הסתרה שמכסות חוויות של פגיעה. ובעוד צורות רבות. בכל מקרה, אי אפשר להסיק מיצירה אחת או מדרך בה מטופל עובד, שעבר פגיעה מינית. עיבוד הפגיעה נעשה תמיד בתוך היחסים הטיפוליים ולכן אנחנו נמצאים בדיאלוג עם המטופל לגבי היצירה שלו – מי שיודע הכי טוב מה הוא עשה ביצירה, זה המטופל, ולא מטפל שמפרש מבחוץ. על כן בעבודה עם שורדי פגיעה מינית, נשמע את הסיפור שהם מספרים על היצירה שלהם, ומתוכו נעבוד. לא מתוך פרשנות שהיא בעיני המתבונן.

אילו כלים צריך מטפל באומנות כדי לטפל בשורדי תקיפה מינית?

"בטיפול בשורדי פגיעה מינית, כמו בכל טיפול, המטפל צריך להיות יצירתי ומסוגל לשחק. המשחק מאפשר לגעת בתכנים קשים באופן יצירתי שמאפשר חיים ולא קיפאון של טראומה, גם במצבים של עיבוד החוויות הבלתי נסבלות של השורד. נפש המטפל במצבים אלה צריכה להכיל תכנים בלתי נסבלים של הפגיעה המינית, וכמובן עלולה להיות מושפעת מהמגע בהם, בדרך שיכולה להיות טראומטית. המטפל חייב להיות מסוגל לרפלקציה – יכולת להתבונן על החוויה של עצמו, ולראות מה הוא נושא עבור המטופל ומה המטופל מפעיל אצלו. הפגיעה המינית היא פגיעה שמתרחשת בתוך יחסים, בדרך כלל יחסי אמון שנפגע מאוד, ולכן גם הטיפול שם את היחסים במרכז. המטפל חייב להיות מסוגל להתבונן על היחסים שמשתחזרים בחדר הטיפול – יחסי העברה והעברה נגדית, בצורה שמבינה את המתרחש ולא משחזרת דפוסי התנהגות קודמים. את ההתבוננות הזו עושים בתוך הדרכה מעמיקה."

מה מייחד בעינייך את הלימודים במכללה לחברה ואמנויות?

"בעיניי, העבודה המעמיקה מתוך התהליך היצירתי היא הייחוד של המכללה, וזאת גם התכונה החשובה ביותר למי שפונה לתחום של טיפול באמנות. המכללה מלמדת ומכשירה בהתבסס על העיקרון של הלימוד דרך התהליך היצירתי. זה מה שגם מייחד אותנו מתוכניות אחרות ששמות דגש יותר על מחקר או אבחון."

להרשמה ליום העיון וללימודי טיפול באמנות , התקשרו למחלקת הייעוץ בטלפון 09-8656501 שלוחה 1

 

 

 

© 2015 Sofarider Inc. All rights reserved. WordPress theme by Dameer DJ.