מספר הנרשמים למקצועות עזר רפואיים גדל משמעותית מ-785 בתשס"ד ל-1,450 בתשס"ט

מהו החוג המבוקש ביותר לתואר שני ברחבי הארץ, למה כדאי לכם לסיים את התואר בתוך ארבע שנים ומדוע כדאי ללמוד באותו המוסד בו עשיתם גם את התואר הראשון? רגע לפני שתשלחו את טפסי ההרשמה לתואר שני, הנה כמה דברים שכדאי לכם לדעת
סיימתם להגיש את הסמינרים, סימנתם V על מועדי ב' וכמובן קיבלתם את תעודת הזכאות ל[[תואר ראשון]]. עכשיו מתחילים הלבטים אודות לימודי התואר השני. חלקכם יעשו זאת בעתיד בזמן העבודה, חלק יעדיפו לרכב על הגל ולהמשיך ברצף את הלימודים מהתואר הראשון.

כך או כך, חשוב לתת את הדעת לכמה עובדות, שעשויות להשפיע על ההחלטה שלכם. שימו לב כי הנתונים שלהלן מתייחסים בעיקר לאוניברסיטאות ולמכללות הציבוריות.

מידה שלא תסיימו את מכסת נקודות הזכות ("חובות שמיעה") בתואר השני בתוך ארבע שנים מתחילת הלימודים, תחוייבו בתשלום דמי תקורה למוסד האקדמי, שהם 10% מהעלות לתואר.

שכר הלימוד לתואר שני גבוה מזה של התואר הראשון. נכון לזמן כתיבת שורות אלה, הוא עומד על 13,485 שקל לשנת לימודים.

שכר לימוד לשנה אקדמית בתואר שני עומד על לפחות 50% (6,743 שקל) משכר הלימוד השנתי. גם אם בפועל למדתם פחות שעות, תחויבו בסכום זה.

אם בחרתם להירשם לתואר שני באותו מוסד בו סיימתם את לימודי התואר הראשון, תחוייבו רק במחצית דמי ההרשמה לתואר שני. כל זאת, בתנאי שהמשך הלימודים יתבצע עד שלוש שנים מיום סיום התואר הראשון.

אם בחרתם במסלול עם עבודת גמר (תיזה), רצוי לברר באיזה שלב בלימודים עליכם לבחור את נושא המחקר והמנחה. במוסדות רבים תידרשו לכך עד תום שנת הלימודים הראשונה.

לפני שבוחרים נושא לעבודת התיזה, כדאי לבדוק אילו ארגונים מעניקים מלגות למחקרים בתואר שני ובאילו נושאים. עובדה זו עשויה להשפיע על בחירת הנושא שלכם. אחד ממאגרי המלגות המומלצים שייך להתאחדות הסטודנטים. האתר מכיל מגוון רחב של מלגות בכל התארים והחוגים ולעתים גם ללא תלות במצב סוציו-אקונומי. לכניסה למאגר לחצו כאן.

גידול במספר הסטודנטים לתואר שני
והנה עוד כמה נתונים מעניינים: לפי חוברת "בנתיב לצמיחה" שהוציאה המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) בשנת 2012, כ-53 אלף סטודנטים למדו לקראת התואר השני בשנת הלימודים תשע"א (כעת אנו בתשע"ג), ובשנה שלאחר מכן המספר הגיע ל-56,560.

באופן כללי חל גידול במספר הסטודנטים לתואר שני, במיוחד באוניברסיטת חיפה, בר-אילן ותל-אביב. לעומת זאת, מספרם של הסטודנטים הלומדים לתואר שני במכללות האקדמיות עדיין נמוך יחסית לזה שבאוניברסיטאות, אם כי מספרם עדיין נמצא בעלייה ובתשע"א למדו בהן 9,325 תלמידים לעומת 8,200 בשנה שלפני כן.

כמו כן, נרשם גידול של כאלף סטודנטים במספר הלומדים לתואר שני במכללות להוראה, שהגיע בתשע"א ל-3,100 איש. באוניברסיטה הפתוחה עלה מספר הסטודנטים לתואר שני מכ-3,000 בתש"ע ל-3,215 בתשע"א.

מינהל עסקים בראש
בכל הנוגע למגמות הלימוד, כ-7,500 סטודנטים (70% מהלומדים לקראת תואר שני במכללות האקדמיות) לומדים בשנת הלימודים הנוכחית במכללות הפרטיות ומתרכזים בלימודי מינהל עסקים. בסך הכל, כולל אוניברסיטאות, כ-11 אלף סטודנטים לומדים מדי שנה תואר שנה במינהל עסקים, MBA.

כ-3,000 סטודנטים לומדים לקראת תואר שני במכללות המתוקצבות על ידי הות"ת (הוועדה לתכון ולתקצוב של המל"ג) בתחומי האומנות, המוסיקה, מדעי החברה, מקצועות עזר רפואיים, מדעי המחשב והנדסה.

לפי המל"ג, בניגוד למגמת הירידה בביקוש ללימודי [[תואר ראשון]] במדעי הרוח, עלה מספרם של המועמדים ללימודי התואר השני, כולל לימודי חינוך והכשרה להוראה, מ-4,360 בתשס"ד (2004-2003) ל-5,110 בתשע"א. גם מספרם של המועמדים לתואר שני במדעי החברה עלה בהדרגה בשנים האחרונות מ-4,160 בתשס"ד ל-5,320 בתשע"א.

מספר המועמדים שנרשמו ללימודי תואר שני במינהל עסקים עלה משמעותית במהלך השנים האחרונות: מ-3,760 בתש"ע ל-4,210 בתשע"א.

גם במספר הנרשמים למקצועות עזר רפואיים חל גידול משמעותי: מ-785 בתשס"ד ל-1,450 בתשס"ט. עם זאת, בעוד שבתש"ע עלה מספר נרשמים ל-1,540 בתשע"א הוא ירד קלות ל-1,490. הגידול בשנים האחרונות נובע מגידול במספר הנרשמים לתכניות בבריאות הציבור ומפתיחת תכניות חדשות כגון טיפול בעזרת אומנויות, לימודי זקנה ורפואת חירום, לפי המל"ג.

 

ברטלה, אביב (2013).תואר שני: כל מה שרציתם לדעת ולא שאלתם [גרסה אלקטרונית]. נדלה ביום שני 11 מרץ 2013 מאתר ynet:

//www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4352070,00.html

© 2015 Sofarider Inc. All rights reserved. WordPress theme by Dameer DJ.