סיקור הכנס "מבט על פיוס" – אספקטים תיאורטיים ומעשיים בדרך אל הפיוס

Amia1ש פה שותפות, אהבה וחברות בין יהודים וערבים" מילים אלו התנוססו על כרזה שהוכנה ע"י הילדים בבית הספר יד ביד בירושלים. הכרזה הוכנה ונתלתה לאחר שנוקו כתובות הנאצה שרוססו על בית הספר הדו לשוני בירושלים. בדברים אלו סיימה פרופ' עמיה ליבליך את דברי הפתיחה שלה בכנס "מבט על פיוס" שנערך בבית "נא לגעת" ביפו ביום חמישי האחרון.

הכנס נפתח ולווה בקטעים קצרים בביצוע סטודנטים לתואר שני בהנחייתה של גב' עדינה טל, מרצה במכללה כיום ומקימת תיאטרון "נא לגעת". "החלטנו לעסוק באיפה אנחנו רוצים להתפייס ואיפה אנחנו רוצים להתפייס עם אנשים אחרים": ציינה גב' טל, ואכן הכנס נפתח בסטודנטים העומדים אחד לצד השני, ומספרים לקהל ולעצמם, על רצונם להתפייס: עם עצמם, עם מצבם, שמם, ילדיהם, הוריהם. פתיחת הכנס בחשיפה האישית העזה, תרמה להרגשה כי הפיוס אינו "תהליך על", אלא תהליך הנשזר אל החיים של כל Adinatal1אחד מאיתנו.

הפאנל הראשון עסק בהיבטים התיאורטיים של הפיוס. יו"ר הפאנל, פרופ' אריאלה פרידמן, ציינה כי בדרך אל השלום קיימים שני רצפים המחויבים להתקיים: הראשון הוא הפרידה מרגשות הנקמה והשני הוא הפיוס. "בשפה העברית, המילה לסלוח משמשת גם באופן הפעיל (to forgive) וגם באופן המתנצל (to apologize), מאחורי העניין הלשוני, מצויה ההבנה שבהיותו של תהליך הפיוס תהליך המחייב את שני הצדדים בפעולה: בקשת הסליחה ומתן הסליחה.

תהליך הפיוס תהליך המחייב את שני הצדדים בפעולה: בקשת הסליחה ומתן הסליחה

FirstPanel

בפאנל השתתפו ד"ר ספיר הנדלמן אשר דיבר על הצורך ב"מהפיכת שלום", המחייבת מנהיגות עם מעוף וכמיהה של הציבור כולו. ד"ר הנדלמן הרחיב אודות המודל של האליטות הפוליטיות ומודל האסיפה הציבורית.
פרופ' נדלר הציג אספקטים פסיכולוגיים של הסליחה, ההתנצלות והפיוס: "חישבו נא על הפלא הזה, שבאמצעות מילים, אנו מצליחים לשנות את המציאות החברתית". פרופ' נדלר הרחיב על מחסום אי האמון והמחסום הפסיכואמוציונאלי כמחסומים העומדים בדרך אל הפיוס.
פרופ' אחמד נאטור, מהפקולטה למשפטים והנשיא לשעבר של בית הדין השרעי בישראל, פתח אשנב אל תפקידה של הסולחה וחשיבותה כאמצעי לישוב סכסוכים.

עמותת "כחוט השני" העניקה מלגה לסטודנטיות המכללה. ד"ר מרים גולן, הציגה את הסטודנטיות דורית אחרק ודליה מליחי אשר הקימו את המשחקיה בפנימיית תלפיות, ואפשרו בכך זמן איכות להורים המבקרים את ילדיהם בפנימיה.

הפאנל השני הcrowdציג פרויקטים מרגשים של פיוס בפועל. פרופ' יעל נתיב הנחתה את הפאנל בו השתתפו רובי דמלין ובסאם ארמין מפורום המשפחות השכולות, רנה בדש על פרויקט מחול ייחודי בו השתתפו נערות יהודיות וערביות. תהליכי הקירוב בין דתיים לחילונים הו. צגו אף הם ע"י זיוה ברכה קדרון בפרויקט פסיכודרמה

© 2015 Sofarider Inc. All rights reserved. WordPress theme by Dameer DJ.