חקיקה בדרך להכרה מקצועית בטיפול באמנות

חקיקה טיפול באומנות נועדה למסד את מעמדם המקצועי של המטפלים באמנויות. מאות מטפלים מנוסים כבר משלימים את התואר השני.

זה הזמן לוודא שיש בידיכם את כל הנדרש לטובת הכרתכם המקצועית כמטפלים באמנויות.

בשנת 2012 גיבשה המל"ג מתווה לתואר שני ייעודי למטפלים באמנויות בעלי ניסיון, שמטרתו לאפשר למטפלים להתקדם לתואר שני, וזאת תוך התאמה לניסיונם בפועל ולתעודה שברשותם. המתווה פורסם מתוך ההנחה שתואר אקדמי שני יהווה תנאי לקבלת תעודת מקצוע (רישיון) כאשר יוסדר המקצוע בחקיקה. אחד מהתוצרים של חקיקה טיפול באמנויות היא גיבושו של תואר שני למטפלים בעלי תעודת הסמכה ממוסד המוכר ע"י המל"ג.

ביולי 2016 הודיע שר הבריאות שיפעל באופן מיידי לקידום החוק להסדרת מעמדם של המטפלים באמנויות. הודעתו באה על רקע עבודה אינטנסיבית של יה"ת (הארגון הישראלי לתרפיה ע"י יצירה והבעה) ששם לעצמו למטרה לקדם את החוק של המטפלים באמנויות ולהכרתם המקצועית ע"י משרד הבריאות.

חקיקה טיפול באמנויות? תכנית לתואר שני למטפלים ייעודיים 

התכנית לתואר שני למטפלים מנוסים, שגובשה לפי המתווה של המל"ג, מוצעת החל מתשע"ו במכללה האקדמית לחברה ואמנויות. השנה השלימו עשרות מטפלים באמנויות (טיפול באמנות חזותית, טיפול בתנועה וטיפול בפסיכודרמה) את הלימודים והם עתידים בקרוב לקבל תואר שני (M.A.) בטיפול באמנויות. בהמשך, עם הסדרת החקיקה, ישלימו המטפלים הללו את התהליך להכרתם כאנשי מקצוע ע"י משרד הבריאות.

התכנית במכללה כוללת את התכנים האקדמיים שגובשו ע"י המל"ג, כשסגל ההוראה מייצר באמצעות תכנים אלו למידה המושתתת על חוויה והתנסות, עקרון המלווה את המכללה עוד מהיותה שלוחה בישראל של אוניברסיטת לסלי.

קורסים וסמינרים מיוחדים עבור מטפלים מנוסים

ראשת התכנית, פרופ' דליה מררי

פרופ' דליה מררי, ראשת התכנית

פרופ' דליה מררי, ראשת התוכנית: "התוכנית נבנתה באופן מיוחד עבור מטפלים מנוסים, תוך התחשבות בניסיונם ולאור הצורך לעדכן ולהעמיק את ידיעותיהם במסגרת אקדמית מובנית, עם הקניית רקע תיאורטי ומתודולוגי הולם. החומר העיוני משולב התנסויות, יצירתיות וחווייתיות המעשירות את הלימודים". לאור נסיוננו בשנה החולפת, ולאור המשובים החיוביים שהתקבלו מהסטודנטים, אנו ערוכים לקראת השנה החדשה עם מיטב המרצים שלנו.

כל תחום התמחות (אמנות חזותית, פסיכודרמה, תנועה ומחול) נלמד בכיתה ייעודית, עם תכנית לימודים אשר  אושרה ע"י המל"ג. ההתמחות והכיתות הקטנות והאינטימיות מקדמות שיח פתוח ומייצרות אווירה אקדמית של דיאלוג והתפתחות.

סטודנטית המסיימת את לימודיה במסגרת המחזור הראשון של התואר מספרת: "אני מטפלת באמנויות קרוב ל-4 שנים, ומה שהיה לי חשוב הוא ללמוד אצל מטפלות בכירות באמנויות, כאלו שקראתי עליהן, או שהשתתפתי בהדרכות אצלן. מבחינתי זה לא רק "לסמן וי" על הצורך בתואר שני, אלא באמת הזדמנות לחזור לספסל הלימודים, עם הניסיון שצברתי, ולקבל ידע מבכירי התחום בישראל ואף בעולם".

סגל הוראה המלווה את מקצוע הטיפול באמנויות מעל 30 שנה

ד"ר אילנה לח

ד"ר אילנה לח בהכנה לסטודיו למטפלים מנוסים

רבים מאנשי סגל ההוראה במכללה, מלווים אותה מתחילת דרכה. במשך עשרות שנים הוכשרו אלפי מטפלים באמנויות בישראל ע"י טובי המרצים מהארץ ומחו"ל.

ד"ר אילנה לח, מבכירות המנחות בתחום, מסבירה את ייחודם של הלימודים במכללה: "הלמידה כרוכה בתהליך של יצירה. למרכיב היצירה אנו מיחסים חשיבות רבה ומאפשרים לכל סטודנט את הביטוי האישי במסגרת הכתתית. השילוב בין החלק התאורטי ליצירה הינו לב ליבה של הלמידה".

 איך לומדים מטפלים באמנויות?

ג'ניס שפירא

גב' ג'ניס שפירא מספרת על סמינר בתכנית

ג'ניס שפירא, מרצה בעלת שם עולמי בתחום הטיפול באמנות חזותית מספרת על התאמת הקורסים והסמינרים אל המטפלים באמנויות: "מטפלים הם אנשים ויזואליים, והדרך להעביר תיאוריה חייבת לעבור דרך דימויים ולא רק טקסט. לכן, במשותף עם ד"ר אילנה לח, התאמנו את הקורסים, כך שלכל תיאוריה ורעיון יהיה מחובר דימוי חזותי שיבטא אותם".

"אחת החוויות הבולטות עבור המטפלים המנוסים ועבורי הייתה באינטנסיב מסכם בשם: "הילד הנטוש והמרפא הפצוע", זהו נושא שהתאים מאוד למטפלים המנוסים, וכשהגענו אל האינטנסיב, זה היה לאחר סמסטר בו נתנו את הבסיס התיאורטי.

ג'ניס שפירא מדגימה:
"במהלך הסמסטר, כל שיעור עמד בזכות עצמו, אך הרכיב ביחד רשת רחבה מאוד של נושאים תיאורטיים. כך כשהגענו לעבודה החוויתית במהלך האינטנסיב, המטפלים יצרו על בסיס ההבנה והרקע האקדמיים שרכשו. בסיכום, נוצרה תחושה של קהילה, קהילה של מטפלים באמנויות, עם שיח מיוחד, תמיכה רחבה והפרייה הדדית"

בתחום אחר, טיפול בפסיכודרמה, נפגשו התלמידים עם הבמאי והפסיכודרמטיסט הידוע חנן שניר, בקורס שנועד לרענון בטכניקות פסיכו-דרמטיות מגוונות באמצעות נושאים שהעלו הסטודנטים מתחומי עבודתם וחייהם.

בטיפול בתנועה, זכו התלמידים לקורס מיוחד של ד"ר ענת בוצר שחשף אותם לכלים חדשים ובעיקר לשימוש במצלמה בטיפול.

תואר שני למטפלים מנוסים – צעד בדרך להשלמת מעמדך המקצועי

אלפי מטפלים באמנויות הוכשרו במכללה האקדמית לחברה ואמנויות במהלך 30 שנות פעילותה. התואר השני בטיפול באמנויות שואב מהניסיון וההיכרות הללו, ומייצר מסגרת לימודים מעשירה ומשמעותית עבור המטפלים המנוסים. תכנית הלימודים נמשכת שנה אקדמית, בשני סמסטרים, בתוספת ימים מרוכזים במהלך חופשות הסמסטר. הלימודים ממוקדים ביום לימודים שבועי בשעות אחר הצהריים, כדי שהמטפלים יוכלו להמשיך בשגרת עבודתם וחייהם במהלך השלמת התואר. ניתן לפצל את הלימודים לשנתיים על פי תאום מראש.

היום, כשהרשות המחוקקת והמבצעת פועלות נמרצות להסדרת מעמדם של המטפלים באמנות, כדאי להשלים את התואר השני שהותווה ע"י המועצה להשכלה גבוהה ולהתקדם בדרך להכרתכם כאנשי מקצוע לכל דבר.

 

© 2015 Sofarider Inc. All rights reserved. WordPress theme by Dameer DJ.