קשיבות, סיפורי חיים ומציאות דיגיטלית ביום סגל בנושא: גישות ייחודיות בעבודה עם אנשים

 

כ-60 מרצים וחברי סגל של המכללה האקדמית לחברה ואמנויות חגגו את פתיחת השנה ביום מיוחד של מפגשים, הרצאות וסדנאות חווייתיות

 

כל השנה הם מנחים, מרצים, מעבירים סדנאות ומנחילים ידע, אבל בפתיחת השנה העברית, רגע לפני ראש השנה, באו חברי הסגל של המכללה האקדמית לחברה ואמנויות ללמוד ולחוות בעצמם כלים טיפוליים בשלושה תחומים מרתקים: מיינדפולנס (בעברית: קשיבות)  – תהליך תודעתי המאפשר לחוות את הרגע ולהיות "כאן ועכשיו", סיפורי חיים ככלי טיפולי במצבי שכול ואובדן, והאתגרים הטיפוליים בעידן הדיגיטלי.

מתי ליבליך, מרכזת תוכנית תרפיה מבוססת מיינדפולנס באוניברסיטת בר אילן ומנחה צוותי הוראה באוניברסיטת תל אביב, פתחה את האירוע והזמינה את הנוכחים לחוות בעצמם מהו מיינדפולנס היא ביקשה לעצום את העיניים ולנשום, כדי לזקק את חוויית הנוכחות ברגע הזה, כאן ועכשיו, ולשים לב ליחס שלנו לחוויה הזאת. אחרי ההתנסות הגיעה ההגדרה המילולית שטבע ג'ון קבט-זין בשנת 2007: "מיינדפולנס היא המודעות העולה מהבאת קשב להווה מרגע לרגע באופן מכוון ובלתי שיפוטי". למעשה הקשיבות היא אימון עצמי שאנו מתאמנים על קבלה ועל חוויה של כאן ועכשיו.

על אף גילה הצעיר של תיאוריית המיינדפולנס, התוצאות של המתרגלים אותה מהירות וחד משמעיות: שיפור הממד הבין-אישי, הפחתת חרדה, שינוי ביחס לכאב, עלייה ברגשות חיוביים, עלייה באמפתיה וחידוד יכולות הלימוד והזיכרון.

ד"ר אתי אבלין, חוקרת המתמחה בתחומי אובדן, שכול וחוסן נפשי, הציגה את חשיבותו של הסיפור (הנרטיב) ככלי טיפולי והראתה איך מייצרים תהליך של שינוי פנימי באמצעות דמיון מודרך להבנת המשמעות. לדבריה, בתהליך הזה הכלי הטוב ביותר הוא הכלי האמנותי, כדי לזהות את הסיפור של כל מטופל ולאפשר לו לצאת למסע ולפגוש את עצמו באמצעות הסיפור הייחודי שלו.

דפנה ליבר, מטפלת באמנות, מרצה ומרכזת את סמינר "הקליניקה הדיגיטלית" במכללה האקדמית לחברה ואמנויות, הכניסה את המשתתפים לעולם הווירטואלי והציגה את הדילמות שמניחה לפני המטפלים המציאות הדיגיטלית. המציאות הדיגיטלית נחלקת למהגרים – אלה שהמציאות נולדה אחריהם; ולילידים – מי שנולדו לתוך המציאות החדשה ו"שפת האם" שלהם היא דיגיטלית. ופה המטפלים באמנות צריכים ללמוד "שפה" חדשה – השפה הטכנולוגית. כאשר אנו שולטים בשפה, אנו מקטינים מאוד את אי הוודאות ויכולים להתחבר ל"ילידים" ולזהות את מה שאנושי בתוך הדיגיטלי.

בתום ההרצאות השתתפו המרצים בסדנאות בשלושת התחומים שאליהם קיבלו הצצה בהרצאות, וחוו בעצמם את הטיפול בכלים ייחודיים אלה.

 

© 2015 Sofarider Inc. All rights reserved. WordPress theme by Dameer DJ.