"רואים את הוואו שלך" כך מגדירה, סמדר אורן, בוגרת לימודי תואר שני בחברה ואומנויות, את חוויית הלימודים במכללה האקדמית לחברה ואומנויות בנתניה

"אני מאושרת שלמדתי שינוי חברתי באמצעות אומנויות", כך מעידה סמדר אורן, בוגרת לימודי התואר השני בחברה ואומנויות.

סמדר, בת 47, חברת קיבוץ רביבים בדרום, באה מתחום החינוך. "הייתי מורה 20 שנה, וסגנית מנהלת בית ספר, ומההוראה המשכתי ללימודי הנחיית קבוצות. מישהי המליצה לי על התואר השני בחברה ואומנויות במכללה, ונרשמתי."

שם זה התחיל, אבל שם זה ממש לא נגמר. סמדר, היום דוקטורנטית בלימודי מגדר באוניברסיטת בר אילן, אומרת כי צמד המילים "שינוי חברתי" מלווה אותה מאז ומעולם. "שינוי חברתי זה משהו שאני עושה כל הזמן, והתואר נתן לי את הגושפנקא לעסוק בזה כדרך חיים."

סמדר לא חוסכת במחמאות לסגל המרצים במכללה, ובראשם מרכזת התוכנית בחברה ואומנויות, פרופסור מרים גולן. "היא אישה פורצת דרך," אומרת סמדר. "בזכותה אני עושה היום שינויים חברתיים גדולים. יש לה חזון והיא נתנה לי המון השראה מבחינת האמונה ביכולות שלי."

הקבוצה ככוח

סמדר מתארת את הדינמיקה המיוחדת של קבוצת הלימוד – שאיתה הסטודנטים נמצאים שנתיים, ועוברים חוויות אינטימיות ומשמעותיות. היא משתפת בחוויה טראומטית שהיא עצמה חוותה: "בגיל 14 עברתי אונס. דיברתי על זה אבל לא ממש עשיתי עבודה בעקבות הטראומה. בקבוצה זה עלה כל הזמן והלימודים והתמיכה איפשרו לי לעבד את זה. היום אני מרצה על נושא האונס. הלימודים הם בלי ספק גם סוג של טיפול, של גילוי עצמי, וזימנו לי העצמה וכלים לפיתוח חוסן עצמי."

חוויה אחרת שהיא מתארת היא ההזדמנות להכיר מקרוב נשים ערביות ולבלות במחיצתן שעות רבות בדינמיקה קרובה ואינטימית. "זאת הייתה תקופת 'צוק איתן', והשהות יחד הייתה מאתגרת מאוד," היא מספרת. "הנוכחות יחד איפשרה פתיחות, יכולתי להרגיש פחות מאוימת ולתת ללב להיפתח ולהתקרב."

לימודים מעוררי השראה המיושמים בקהילה

היום סמדר מיישמת את השינוי החברתי בקריית מלאכי, באמצעות ספורט. היא יזמה והקימה קבוצות ריצה לבני נוער בקריית מלאכי, וכיום מנהלת פרויקט חברתי קהילתי בעיר בהובלת עמותת לב אוהב ושותפים נוספים.

התוכנית נולדה בבית חם לנערות בזמן הפרקטיקום במכללה.

.

בד בבד היא חוקרת ריפוי באמצעות ריצה לנפגעות תקיפה מינית וכאמור לומדת לתואר שלישי בבר אילן. "בלי לימודי התואר השני בחברה ואומנויות  לא הייתי מגיעה בחיים למחשבה שאני יכולה לכתוב דוקטורט," היא משוכנעת.

"התמורה החשובה ביותר של הלימודים," מסכמת סמדר, "היא ההתבוננות פנימה וההשראה להוציא החוצה את מי שאת. רואים את ה'וואו' שלך."

© 2015 Sofarider Inc. All rights reserved. WordPress theme by Dameer DJ.