שינוי חברתי הלכה למעשה: בית היוצר ברעננה

שינוי חברתי: תהליך התערבות בבית היוצר, המקיים סדנאות לאמנים שעברו משברים נפשיים מאת מרים אור ונעמי גורדון חן

שינוי חברתי בעבודת הפרקטיקום: התחלנו את תהליך ההתערבות לפני כשמונה חודשים בבית היוצר ברעננה שהוא מיזם תעסוקה באמנות, הראשון מסוגו בארץ, המקיים סדנאות לאמנים שעברו משברים נפשיים.

העמותה לשיקום נפשי בקהילהראשית התהליך התמקד באיתור ומיפוי צרכים. ראינו כי האמנים מתרכזים כל אחד ביצירתו, מתביישים בסטיגמה השלילית המלווה את המחלה, חוששים להיחשף, ולפיכך התקשו לקבל הכרה כאומנים. בהתאם לכך, הקמנו סדנא "אמנות בקהילה" שמנתה כ-14 משתתפים, אשר שמה לה למטרה להתמודד עם הבדידות, הניכור החברתי, הדימוי העצמי הנמוך ולתמוך ולחזק את תחושת האמן שבפגוע הנפש.

בתהליך שיטתי, הדרגתי מושכל תכננו את המפגשים אשר התבססו על המכנה המשותף: אמנות ככלי לשינוי. הרציונל שהנחה אותנו בתכנון המפגשים היה "מהקל אל הכבד", מ"הפרט אל הכלל". בהתאם לכך, התחלנו בסדנאות ליצירת תעודת זהות כקולאז', תרגילים בזוגות, רבעיות ועד לעבודה של הקבוצה כולה שהתבטא במנדלה משותפת. חשוב לציין , כי את הכלים האמנותיים לפעילויות שיזמנו – קיבלנו בקורסים השונים של המכללה.
המפגשים יצרו כר להיכרות עמוקה יותר של כל אחד מחברי הקבוצה, "התחושה שאני לא לבד", נוצרה פתיחות שהתבססה על אמון שהתפתח בהדרגה. בתהליך משותף של קבלת החלטות, קבענו לצאת בתערוכת רחוב שתוצב על גדר בית היוצר. התערוכה היא למעשה הנכחה של באי המקום בזהות של אמנים. דהיינו, הכלים האומנותיים שימשו אותנו ליצירת קבוצה חברתית, חמה, תומכת, חדורת גאווה במעשה ידיה ומאמינה בהצלחתה.
המיצב האמנותי  "רגעים קטנים – גדולים" משקף רגעים מחיי האמנים שעבורם הם אירועים משמעותיים.

התערוכהיצרנו הד תקשורתי למיצב האמנותי  אשר התבטא בפרסומים של עירית רעננה בפייסבוק, במקומונים, פנינו לקהילת האמנים הנמנים על האוכלוסייה הנורמטיבית ועוד. בקשנו לתעד את הקהילה המקומית, כפי שלמדנו במכללה, ולהנכיח את המשתקמים בבית היוצר ע"י אירוע רב משתתפים בסיום הפרקטיקום.

עברנו כברת דרך משמעותית עם אמנים שחששו בתחילת הדרך שנצלם אותם שמה יזוהו וידבק בהם  אות הקלון של "פגוע נפש", אל אמנים "שפרצו את הגדר": שעמדו זקופים וגאים אל מול מצלמות לספר על פרי יצירתם, אל מול כל הקהל שבא לתמוך ולעודד. התרגשנו איתם. הרגשנו שבאנו לשנות- והצלחנו !!!

ביוני נערך טקס חשיפת התערוכה בנוכחות בכירי עיריית רעננה, עמותת דרור, המכללה האקדמית לחברה ואמנויות, האמנים והקהל הרחב.

מתוך דבריה של נעמי גורדון חן:  

"לפרויקט הסיום

ד"ר אביטל קאי צדוק, נעמי גורדון חן וחברות מהמכללה האקדמית לחברה ואמנויות

ד"ר אביטל קאי צדוק, מרים אור, נעמי גורדון חן וחברות מהמכללה האקדמית לחברה ואמנויות

 

של ההתערבות שלנו קראנו "רגעים קטנים גדולים". כל אחד מהמשתתפים בו תעד רגע קטן אך משמעותי בחייו.

זה היה תהליך שהחל ברעיון ובמחשבה, הפך לסיפור ומתוכו נבחר משפט עד שנרקם ליצירה אמנותית. את תהליך היצירה הובילה בת שבע הס, במקצועיות ובחדוות יצירה. אריה היה יד ימינה וסייע בכל הצדדים הטכניים.

התהליך  עורר מחשבה, התרגשות וסקרנות, יצר תקשורת בין האנשים ותחושת שייכות לקבוצה. אנשים גילו שהם יכולים להעז, לחלום, ליצור ולהתחדש ולהרגיש בעלי משמעות. התוצאה מוצגת בכניסה לבית היוצר על הקיר"

 

לירן דיברה בשם משתתפי הסדנה: 

"במסגרת הסדנאות המוצעות בבית היוצר, ניתנה הזדמנות חד פעמית להשתתף בסדנת "אמנות בקהילה" בהדרכת נעמי ומרים היקרות. כבוד הוא לי שבחרתן לעבוד עם קהילת פגועי הנפש. הסדנא נתנה מקום ביטוי אישי וקבוצתי ותרמה לתהליך עצום שעבר כל אחד מאיתנו.

עזרתם לנו לעבור דרך חשובה מאין כמוה, גם בהבנת עצמינו מול הסביבה וגם מול האומנות ומהי היא בשבילנו.
אני חושבת שהדבר החשוב ביותר שלמדתי באופן אישי, זה היכולת לשתף ולהיות משותפת ולדעת שיש לי ערך כבן אדם אינדיבידואלי גם כיחידה וגם בקבוצה.
תודות אין ספור מקרב לב על שיעור נפלא לחיים
לירן וכל משתתפי הסדנה"

© 2015 Sofarider Inc. All rights reserved. WordPress theme by Dameer DJ.