יום עיון בנושא חוקי המשחק: בניית משחקים בטיפול באמנות Games and Reality – המקומות אזלו

23 באפריל 2021 09:00 - 13:30

הזמנה ליום עיון משחק

 

משחקים עם חוקים (Games) הם חלק מהעולם האנושי בילדות ובבגרות ויש להם מקום חשוב בטיפול.

משחקים עם חוקים עונים על צרכים נפשיים של ביטחון, שליטה, קביעות, הבנת חוקים חברתיים, השגיות ותחרות. בניית משחקי קופסה, קלפים ולוח בטיפול באמנות היא כלי טיפולי יצירתי ומעניין שרווח בעבודה עם ילדים, מתבגרים ומבוגרים במצבים שונים ובמסגרות טיפוליות שונות.
הדבר שונה משימוש במשחקי קופסה מוכנים, ומאפשר יצירתיות, דמיון וחיבור בין מטופל ומטפל.
בניית משחקים כזו נוצרת מתוך הצורך של המטופל ומעלה שאלות טיפוליות מגוונות.

ביום העיון נעסוק בסוגיית תכנון ובניית משחקים כהתערבות טיפולית מכוונת ומובנית בטיפול באמנות, דרך הרצאה וסדנאות אמנות לבחירה.

 

יום העיון מיועד למטפלים ולסטודנטים, ויתקיים ביום שישי 23.4.2021 בין השעות 13:30-09:00. – המקומות אזלו

 

מבנה יום העיון:

 

09:15-09:00 ברכות ודברי פתיחה
פרופ' דליה מררי
, ראשת התכנית לטיפול באמנות, בית הספר לחברה ואמנויות, המכללה האקדמית אונו.
10:15-09:15 הרצאה: משחקים לחיים: בניית משחקי לוח כהתערבות טיפולית לעיבוד פרידה בטיפול קבוצתי.
ד"ר אילנה לח, מטפלת באמנות, אנליטיקאית יונגיאנית.
מרצה בבית הספר לחברה ואמנויות, המכללה האקדמית אונו.
10:30-10:15 הפסקה
חלק ב – סדנאות מקבילות 
12:30-10:30 "מסע הגיבור: משחק מסלול מעבר"

בסדנא נעסוק בחיבור בין תבניות ארכיטיפיות עליהן מבוססים משחקים מובנים הקיימים בתרבות הקולקטיבית לבין התבנית הארכיטיפית של המסע המיתולוגי של הגיבור.

נמציא משחק בו אותה תבנית תהווה את הסטינג למשחק כשהחוקים שנקבעו מראש יצרו מבנה טקסי למעברים בין שלב לשלב. סדר תחנות המעבר והאופי של כל תחנה ותחנה בלתי ניתנים לשינוי. בתוך הגבולות הנתונים שנקבעו מראש דרכי ההתמודדות יהיו באחראיות האישית של כל משתתף ומשתתפת.

גב' ג'ניס שפירא-מרפאה באמנות- מדריכה, מרצה בבית הספר לחברה ואמנויות, המכללה האקדמית אונו.

12:30-10:30  "סדנא – מונופול לרמאים"

מונופול הינו משחק בעל חוקים ברורים ומובנים. הוא אחד האהובים על הילדים. אולם מה קורה כאשר במונופול שאנו נבנה בעצמנו יהיה מותר לרמות? מה יקרה כאשר חוקי המשחק יתהפכו ופתאום להיות המשתתף היחיד שלא פשט את הרגל זה כבר לא המטרה?

בסדנא נתנסה בבניה משותפת של משחק מונופול לרמאים ונדון במשמעות בניית משחק קבוצתי על חוקיו, נהליו ומה שקורה כאשר אלו מופרים בחדר הטיפול.

ד"ר ליאת שמרי-זאבי-מטפלת באמנות-מדריכה, פסיכותרפיסטית, חוקרת, מרצה בבית הספר לחברה ואמנויות, המכללה האקדמית אונו, מדריכת הורים ומנחת קבוצות.

12:30-10:30 "להזמין את הדימוי לשחק"

המשחק – במובנו כ-game, ולא כהתייחסות ל-play הווינקוטיאני – מגיע גם הוא ממקום לא מודע, מתוך הדיאלוג הטיפולי או מתוך היצירה עצמה, מתוך רגע שתופס ומתפתח, מתוך שרבוט, מתוך ציור, כשדמות הנובעת מהתהליך היצירתי מבצבצת, כך שניתן לפגוש אותה, לנהל איתה דיאלוג ולהזמין אותה לשחק.

הסדנה תעסוק במשחקים, בערכם הטיפולי, ובאופן שבו ניתן ליצור אותם ולהשתמש בהם במסגרת התהליך הטיפולי, כחלק מן השילוב בין הטיפול באמנויות וה- CBT . נדגים כיצד ניתן להתמיר את החומר העולה בתהליך טיפולי לייצוגים אמנותיים ולדימויים מוחשיים, ליצור מדימויים אלה ערכת כלי משחק ייחודית למטופל ולשחק בהם.

גב' מיכל פיטרמן שליט – מטפלת באמנות, פסיכותרפיסטית, ומוסמכת בשיטת ארנו סטרן. מרצה בבית הספר לחברה ואמנויות, המכללה האקדמית אונו.

12:30-10:30 "להכיר את המפלצת"

משחק לוח ככלי טיפולי מאפשר היכרות פנימית עם תכנים נפשיים, תחושות גוף, רגשות ומחשבות מעוררי חרדה חברתית והקניית כלים להתמודדות ורכישת מיומנויות חברתיות בקרב בני נוער. במשחק על פני הלוח עם דמות גיבור שיצרו, פוגשים השחקנים גשרים, מלכודות, דמויות מסייעות או מפלצות. בכדי להמשיך במסע אל עבר הנצחון עליהם להתמודד עם שאלות ומשימות מאתגרות. בסדנא נפגוש את אופן השימוש במשחק במסגרת טיפול קבוצתי וניצור משחק דומה המכוון מטרה טיפולית.

גב' קארין הנריקסן אהרנסון – מטפלת באמנות ופסיכותרפיסטית קוגניטיבית התנהגותית, מרצה בבית הספר לחברה ואמנויות, המכללה האקדמית אונו.

12:30-10:30 "מחשבה מחוץ לקופסה: מסגרת משחקית"

בקבוצה טיפולית של ילדים בגיל חביון עולה פעמים רבות חרדה אשר מעכבת את היכולת להיות ספונטניים ולתקשר באמנות. משחקי קופסה מהווים דרך בה ילדים בגיל חביון מתקשרים. הם מספקים מסגרת ברורה ועל כן משקיטה חרדה ומאפשרת התבוננות יצירתית.

בסדנה נבחן את הקבוצה הטיפולית לפי כוחותיה, בהתבסס על מודל על גש"ר מאח"ד, שטבע מולי להד. נזהה היכן נמצאים החרדה והקונפליקט הקבוצתי, נבחן את המטרה הטיפולית של הקבוצה ומשם נצא למחשבות על בניית המשחק המותאם לה. לצורך כך נעזר בתבנית הסיפור בשישה חלקים, אשר ימקם וימקד אותנו בדגשים להם הקבוצה זקוקה.

גב' שרון גוברג – מטפלת באומנות, עובדת עם קבוצות ויחידים. יוצרת במגוון חומרים, חובבת טבע, אמנות ומשחקים. מרצה בבית הספר לחברה ואמנויות, המכללה האקדמית אונו.

12:30-10:30 "הטיפול תקוע (שוב טאקי….)? המטופל מתנגד (אני לא יודע לצייר, אמרתי לך!)?"

לא חייבים רק עם מכחול או חימר. לפעמים שינוי כיוון בתוכנו, המטפלים, הוא המפתח ליצירתיות.

בואו נחבור אל החביונים והמתבגרים (לא רק) ונראה איך דרך בנייה משותפת של משחקים בחדר הטיפול,  אפשר לתקשר גם עם מתנגדים, לעצב כללים וחוקים עם פורצי גבולות ולברוא ׳יש מאין׳ גם עם מי שנאלם מול דף ריק. והגאווה שגם אפשר לשחק בזה בסוף! משתתפי ומשתתפות הסדנא יוזמנו לחשוב על המטרות והיתרונות שבבניית משחקים כאמצעי יצירתי בטיפול באמנות, ולהתנסות ביחד – ביצירה ובמשחק.

גב' פזית דושי -מטפלת באמנות-מדריכה, פסיכותרפיסטית, מתמחה בעבודה עם ילדים ונוער, והדרכת הורים. מרצה בבית הספר לחברה ואמנויות, המכללה האקדמית אונו.

12:45-12:30 הפסקה
13:30-12:45 סיכום היום

 

 

ההשתתפות ללא תשלום, אך מותנית בהרשמה מראש כאן בקישור >> http://bit.ly/3b6yQC9 המקומות אזלו

 

  • צור קשר

    בית הספר לחברה ואמנויות - אונו

    השדרה האקדמית 1 קרית אונו צומת סביון 0 0
    טלפון: 03-5311888
© 2015 Sofarider Inc. All rights reserved. WordPress theme by Dameer DJ.