"גוונים של זקנה"

25 במאי 2018 08:30 - 13:30

יום עיון חווייתי להשקת התוכנית לטיפול באומנויות בגיל המבוגר, בשילוב סדנאות מעשיות יום שישי 25.5.18

 

גוונים של זקנהתכנית יום העיון

חלק א – הרצאות
09:00-08:30 התכנסות
09:10-09:00 דברי פתיחה, פרופ' עמיה ליבליך

פרופ' עמיה ליבליך, נשיאת המכללה האקדמית לחברה ואמנויות

09:40-09:10 "בהתחדש זמנך עם בוקר ועם ליל" – יצירתיות בתקופת הזקנה  ד"ר דברת הראל

גישת "טווח החיים" מדגישה כי האדם ממשיך להשתנות ולהתפתח לאורך כל טווח חייו. בהרצאה נדון בצמיחה ובהתחדשות, המתאפשרים הודות להתפתחות מתמשכת של אפיקי הביטוי היצירתיים בתקופת הזקנה. מימוש הפוטנציאל היצירתי יכול לקדם תהליכים רגשיים משמעותיים בגיל המבוגר וכן לחזק את היכולות הקוגניטיביות בהלימה עם תיאוריית "המוח הגמיש". יצירתיות מאפשרת גם פתיחה של ערוץ תקשורת יעיל ומתגמל לאנשים החיים עם דמנציה.

ד"ר דברת הראל, מטפלת בדרמה ומדריכה. מרצה בתוכנית לטיפול באומנות ובתנועה במכללה האקדמית וינגייט ובמסגרות הכשרה בתחום הגריאטריה.

10:10-09:40 טיפול במוזיקה לבעיות נוירולוגיות באנשים מבוגרים    ד"ר אילת דסה

המוזיקה ממלאת תפקיד חשוב בגיל המבוגר ועוזרת להתמודד עם האתגרים המורכבים במצבים של חולי. בכוחה של המוזיקה לעקוף כשלים ולהאיר כוחות. בהרצאה יוצג מודל עדכני ומתפתח בטיפול במוזיקה בשדה הקליני ובמחקר, המסייע בטיפול בפגיעות נוירולוגיות כגון אירוע מוחי, פרקינסון ודמנציה. המודל משנה את הפרדיגמה ומציג את הפוטנציאל של טיפול במוזיקה כטיפול שיקומי.

ד"ר אילת דסה, מטפלת במוזיקה ומדריכה. מתמחה בעבודה עם מבוגרים. מרצה בתוכנית לתרפיה במוזיקה באוניברסיטת בר-אילן ובמסגרות הכשרה בתחום הגריאטריה..

10:40-10:10 מיהו זקן? גילנות (ageism)     ד"ר ורדה גרין

תקופת הזקנה בימינו היא פרק ארוך של שניים עד שלושה עשורים (מגיל 65 שנה ועד גיל 100), ומאופיינת במגוון רב של מצבים בריאותיים, תפקודיים וחברתיים. למרות זאת יש תופעה של גילנות (אפליה על רקע גיל), המתבטאת בדעות קדומות וסטריאוטיפים כלפי כל מי שגילו מעל 65 שנה. תופעת הגילנות בולטת בחברה הישראלית, ומשתקפת באמצעי התקשורת, במוסדות, בבתי חולים, בשירותים חברתיים ובקרב הזקנים עצמם. ההרצאה תתמקד בתופעה ובמקורותיה הפסיכולוגיים והחברתיים.

ד"ר ורדה גרין, עובדת סוציאלית גרונטולוגית, מרצה בביה"ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב ובמכללה לחברה ואמנויות בנתניה, מנהלת תוכנית להכשרת מנהלים לבתי אבות, וחברה בוועד הפועל של האגודה הישראלית לגרונטולוגיה.

10:50-10:40  הצגת תוכנית הלימודים  – ד"ר דברת הראל
11:30-10:50 הפסקה (והרשמה)
חלק ב – סדנאות מקבילות 
13:30-11:30 "אדם מזדקן בגופו" – מירי קוטיק

מהי הזדקנות? מהי חוויית הגוף המזדקן ואילו מרחבים רגשיים ותהליכי חיים מתגלים לאדם?

מהי מחלה? מהי חוויית הגוף החולה? וכיצד מתמודד אדם באופן חיובי עם הפער בינה ובין חוויית גופו הבריא והצעיר?

מהי יצירתיות? מהי חוויית האדם היוצר את חייו בשלב חיים זה? ואילו קשרים מאפשרים את בשלותה המרתקת של היצירתיות בזקנה?

הסדנה היא מסע גופני-תנועתי-חווייתי, למחוזות הגוף והנפש של האדם בשלב חיים זה ולהיכרות עם כוחה היצירתי והרגשי המיטיב של התנועה בגוף.

מירי קוטיק – מטפלת בתנועה MA, מדריכה ומרצה. מומחית במודל האפימוטוריקה (שחר לוי) ומנהלת מרכז ללימודים מתקדמים למטפלים. עוסקת בטיפול בתנועה בקרב חולי אלצהיימר עם בני משפחותיהם ובטיפול בהשמנת יתר בילדים בבית חולים מאיר. מרצה במסלולים לטיפול בתנועה במכללה לחברה ואמנויות ובמכללת סמינר הקיבוצים.

13:30-11:30 "למי קראת זקנה?" – הרנן פאבלוקס

בסדנת פסיכודרמה נחקור את העמדות של הקבוצה כלפי זקנה בת זמננו.
נבחן את טווח הרגשות המעורבים במפגש עם אנשים זקנים ועם ייצוגים של זקנה.

הרנן פאבלוקס – מטפל בהבעה ויצירה (MA), עם התמחות בפסיכודרמה. מרצה במכללה לחברה ואמנויות.

13:30-11:30 החיים כנהר: מעברים בזקנה – דבי להב ודפנה גולן-שמש

"החיים כנהר", כתבה גב' ניצה אייל. מסלול הנהר גדוש בשינויים ובהם זרימה טבעית ורגועה, מפלים, מערבולות, מחסומים ועוד… וכך גם בחיינו אנו. תהליך ההזדקנות טומן בחובו מעברים שונים, חלקם מאתגרים מאוד. הכומר בילי גראהם אמר: "כל חיי לימדוני כיצד למות, אך איש מעולם לא לימד אותי כיצד להזדקן".

דרכי ההתמודדות של כל אחת ואחד עם מעברים בחייו, ישמשו אותו בדרך כלל לצלוח את רוב המעברים בהמשך דרכו, אך תהליכי ההזדקנות כה מאתגרים עד שלא תמיד אפשר להשתמש בדרכים המוכרות. "הזקנה היא הדבר הלא צפוי ביותר מכל הדברים העלולים לקרות לאדם", כתב טרוצקי.
בסדנה נעסוק במעברים בחיים בכלל ובמעברים המאפיינים את תהליכי ההזדקנות בפרט, תוך יצירה והבעה בחומרי טבע ובכלל. נביט בדרכי ההתמודדות שלנו עם מעברים וננסה לבדוק גם את התמודדותנו העתידית עם ההזדקנות הצפויה.

דבי להב – דבי להב, מרפאה בעיסוק .O.T ותרפיסטית בהבעה ביצירה M.A.
דפנה גולן-שמש – מנהלת "בית השמש לאנשים החיים עם דמנציה" ברעננה. עו"ס מומחית בגריאטריה, MA בתרפיה בהבעה ויצירה ומטפלת בעזרת בעלי-חיים.

14:15-13:45 סיכום יצירתי במליאה – מורי התוכנית

יום העיון יתקיים בקמפוס המכללה האקדמית לחברה ואמנויות, רח' האורזים 10, נתניה

עלות ההרשמה למשתתף: 50 ש"ח.

לפרטים ולהרשמה התקשרו למחלקת הייעוץ בטלפון 09-8656501 שלוחה 1.

 

  • צור קשר

    בית הספר לחברה ואמנויות - אונו

    השדרה האקדמית 1 קרית אונו צומת סביון 0 0
    טלפון: 03-5311888
© 2015 Sofarider Inc. All rights reserved. WordPress theme by Dameer DJ.