פורום חלונות, הזמנה למפגש השלישי ביום רביעי ה-4/1/23 בנושא: חייך בי

השימוש בטכניקת יומן האומנות בהתבסס על המודל הדו מסלולי להתמודדות עם אובדן בעבודה קלינית עם אמהות אשר איבדו את תינוקן ב"לידה שקטה" 

בהרצאה זו אנוע בין מסעי האישי ובין הפרקטיקה הקלינית. לפני מספר שנים איבדתי את בני ברחמי. ילדתי תינוק מת בסיומו של הריון תקין. אובדן תינוק בלידתו הוא אובדן עמום, כזה אשר אינו זוכה באופן מספק להכרה חברתית. למרות שחווית השכול היא חוויה אנושית-אוניברסאלית, אופן ההתמודדות עמה ומתן הלגיטימציה לה, תלויים בגורמים שונים: אישיים, סביבתיים ותרבותיים.
סיפורי האישי הוביל אותי לחיפוש אחר מענה לצורך הנפשי שבער בי. מחד, התינוק שלי שמת בלידתו אך לא חדל מלחיות בנפשי ומאידך, אובדני העמום שאינו זוכה להכרה חיצונית מספקת ביחס למתחולל בנפשי. כך נולד החיבור שיצרתי בין המודל הדו מסלולי להתמודדות עם אובדן (רובין, 1981, 1999) לבין שימוש בטכניקת יומן האומנות בטיפול.

מבחינה תאורטית וקלינית המודל הדו מסלולי מדגיש את החשיבות הרבה שיש להמשך הקשר לנפטר, בתהליך אבל אדפטיבי. על פי מודל זה, מסלול הקשר עם המת ומתן הלגיטימציה לו בעבודה הקלינית, ישפיעו הן על תהליך העיבוד והן על אופן התפקוד הפסיכולוגי והחברתי. השימוש בטיפול בטכניקת יומן האומנות, בהתבסס על מודל זה, מאפשר הנכחה של הקשר המתמשך עם המת. הייצוג האמנותי מהווה "גשר" חזותי לקשר, יומן האמנות מהווה מיכל יצירתי לקשר. כל אלו יחדיו הופכים את האובדן ואת הקשר עם המת מעמום לנראה ומוכל ובכך משפיעים לטובה על תהליך העיבוד ועל אופן התפקוד.

בהרצאה אציג כיצד תהליך היצירה ביומן, התוצר הויזואלי ונוכחותה של המטפלת העדה לתהליך ולתוצר גם יחד, מסייעים בהתמודדות עם תחושת הכאב האינסופי שבאובדן.

Rubin, S. (1981). A two‐track model of bereavement: Theory and application in research. American Journal of Orthopsychiatry51(1), 101-109.

Rubin, S. S. (1999). The two-track model of bereavement: Overview, retrospect, and prospect. Death studies23(8), 681-714.

מיה גרונר שמאי- מטפלת באמנות M.A

מרצה בביה"ס לחברה ואמנויות, הקרייה האקדמית אונו, במסגרת החוג לתואר שני בטיפול באמנות.
מנהלת אזור צפון של המערך הטיפולי המקדם, המרכז לטיפול וחקר באוטיזם, העמותה לילדים בסיכון. מוכרת במשרד הביטחון בעבודה טיפולית עם משפחות השכול.
בעלת סטודיו לטיפול באמנות בקיבוץ משמרות. מדריכה מוסמכת יה"ת.

המפגש השלישי של פורום חלונות יתקיים ביום רביעי, 4 בינואר, 2023, בשעה 20:00 בזום. קישור להרשמה למפגש >> https://forms.gle/qbrL4zjmctH6aqsA7

© 2015 Sofarider Inc. All rights reserved. WordPress theme by Dameer DJ.