ילד אסור ילד מותר

אשרת קוטלר יוצאת לבדוק מדוע איבדו ההורים את סמכותם, מה מאפיין את שלוש הגישות הפופולריות לחינוך ילדים נכון להיום, ומי מהן יכולה למצוא את שביל הזהב בין השבת סמכות ההורה מחד ושמירה על זכויותיו ועצמאותו של הילד מאידך?
סדרת התוכניות "ילד אסור ילד מותר" – תוכנית דוקומנטארית בהנחיית אושרת קוטלר בה משתתפת שבי מדזיני מרצה ומטפלת באמנויות.

 

התוכנית של אושרת קוטלר מזהה את שיטת הטיפול בהבעה ויצירה כאחת הגישות החשובות והבולטות כיום בנוף הטיפולים המקומי בילדים. בתוכנית, השתיים יוצאות למסע אשר יבחן את נושא חינוך ילדינו כיום ואת הבעיה של דור ההורים בניו-אייג': כיצד להשיב את סמכות ההורה, תוך שמירה על זכויותיו ועצמאותו של הילד.
 

קישור לצפייה בתוכנית:
http://docu.nana10.co.il/article/?articleid=571647&typeid=1&sid=186&pid=48

מתוך פתיח התוכנית:
"שלום לכם ,שאלתם את עצמכם לאחרונה מה קרה לילדים שלנו? נדמה שגנבי מכוניות בני 11, אנסים בני 13 ושודדים בחטיבות הביניים מעולם לא היו צעירים כל כך וזה לא רק נידמה…כי ע"פ הנתונים בשנת 1990 נפתחו: 3,500 תיקים נגד בני נוער ובשנת 2006 נפתחו יותר מ 15,000 – יותר מפי ארבע. כמעט 50 אחוזים מתלמידי בתי הספר מדווחים על אווירה אלימה, יותר מרבע מהם מרגישים לא בטוחים. מקובל לחשוב שחולשת מערכת החינוך, מצב סוציו-אקונומי קשה והאלימות הכללית בחברה הם הגורמים לתופעה". אבל אושרת מדגישה שהסיבה היא: העדר הסמכות ההורית. כלומר אנחנו ההורים הבאנו למימדי התופעה. יש קשר בין העדר סמכות הורית לעליה הדרמטית באלימות בקרב בני הנוער בישראל. איך משיבים את הסמכות אתם שואלים? לצורך כך נעזרה אושרת בשבי מדזיני שלנו תוך הדגשה שהגישה בה פועלת שבי היא אחת משלוש השיטות המובילות בתחום.

 ציטוט מהתוכנית:
"שבי מדזיני מטפלת באמנויות מייצגת את הגישה המודרנית: המקשיבה, המכילה..מבחינתה הניו-אייג' זה כאן. מדזיני מאמינה כי קודם כל צריך להבין את נפשו הרכה של הילד, להקשיב לצרכיו ורק לאחר-מכך לטפל בנושא הסמכות"

 מדברי שבי:
"…בעבודה שלי עם ההורים אני אומרת להם בואו נעצור רגע, נבין את הילד ונראה אותו ואת הדברים מנק' הראייה שלו ובסבלנות…חייבים להיות קשובים למה שעובר על הילד – כי אם עובר עליו משהו ואף אחד לא ראה זאת הבעיה המרכזית ויתכן מאד כי אז הילד חי בבדידות גדולה מאוד…"

 בהמשך התוכנית מציגה שבי דוגמא לאחת משיטות העבודה במקרה טיפולי של ילד ואם. שבי ממחישה כיצד היא רואה את הדברים ומפענחת את הבעיה של העדר סמכות הורית בעזרת ציור. למשל, היא מבקשת מהילד לבחור 3 צבעים שהוא אוהב ומהאימא צבעים שהיא אוהבת ושולחת אותם לצייר יחד. אושרת קוטלר מסבירה לנו הצופים את שיטת העבודה בה עושה שימוש שבי: "אצל שבי לא תשמעו מונחים מבעיתים כמו תסכול כמו עונש או חדר בידוד, אלא הקשבה, קבלה והכלה. ממש כמו ילדי הפרחים של פעם…" שיטת הטיפול בהבעה ויצירה לדבריי אושרת קוטלר עושה שימוש באמנות כדי לחלץ סודות ולטפל בהן…הילד והוריו מתבקשים ליצור ציור משותף דרכו מפענח המטפל את טיב הקשר המשפחתי.

 לאחר מכן, במהלך התוכנית מפענחת שבי ציור משותף וממחישה את שיטת הטיפול. שבי מציגה ציור של ילדה שמוחקת את הציור של אמא שלה ומקשקשת על כל מה שאמא שלה ציירה. שבי מאבחנת ואומרת שכבר פה רואים מה קורה בבית…עד כמה יש חוסר גבולות בבית, מי מחליט בבית, מי נותן את המילה האחרונה.? – ברור שזאת הילדה.

 במהלך התוכנית שבי מגדירה משימות לאמא וילד שמשתתפים בטיפול אליו התוכנית מאפשרת "הצצה". ולאחר מכן היא מפענחת את התוצאות והביצוע. בכדי להבין יותר מהי מהות השיטה אומרת שבי: "…העבודה באמנויות נעשית באופן מתוכנן אך כוללת ספונטניות במידה רבה…הרבה פעמים התהליכים או ההתרחשויות בין ההורה לילד עולים וצפים במהלך המפגש ומאד מאד מהר. השינוי ניכר מהר מאד, ניתן לראות מטופלים שמגיעים בהתחלה מכונסים בעצמם…מציירים בעיפרון קטן – ממש באופן חרדתי. כי המטופל מאמין בחוסר היכולת..שאינו יכול ויש לו חוסר ביטחון…כי הייתה אמא שהתיישבה עליו חזק…עד לשלב שהוא יכול במהלך התהליך הטיפולי והתהליך בינינו הוא יתחיל לגעת בצבע הגואש ויצליח להתפתח מבחינת העולם הפנימי שלו ובעזרת האמנות, מהר מאד מגיעים לעומק פנימי וביטוי עולם רגשי…".
 שבי מדזיני, מטפלת באמנות, מרצה ומנחה מקצועית בתוכנית להכשרת מטפלים בהבעה ויצירה. M.A טיפול בהבעה ויצירה – אוני' לסלי. התארחה בתוכנית "ילד אסור ילד מותר" שודרה כחלק מסדרת תחקירים של אושרת קוטלר בערוץ 10 מיד לאחר מהדורת החדשות המרכזית. התוכנית שודרה ב 14 לאוגוסט 2008 .

© 2015 Sofarider Inc. All rights reserved. WordPress theme by Dameer DJ.