סוגיות אתיות ביחסי מטופל-מטפל בחדר הטיפולים

אחת הסוגיות המרכזיות בחייהם המקצועיים של אנשי טיפול נקשרת בדילמות האתיות המגוונות שעלולות לצוץ במהלכו של התהליך הטיפולי.

הקוד האתי המקצועי מאפשר לנו להגדיר את נורמות ההתנהגות הראויות אשר מצופות מאיתנו כאנשי מקצוע וזאת על ידי הבנה של העקרונות המנחים בתחום בו אנו עוסקים (ערכי מוסר, אחריות, רמה מקצועית ועוד).

אין מטפל שלא נתקל בשלב כזה או אחר בשאלה אתית במהלך התהליכים הטיפוליים בקליניקות הציבוריות כמו גם באלה הפרטיות. זו יכולה להיות מטפלת בבית ספר שמנהלת המוסד מבקשת ממנה לטפל בבנה. היחסים המקבילים שנוצרים במקרה שהמטפלת נעתרת לבקשת המנהלת יוצרת מאליה בעיה אתית; כיצד תשמור המטפלת על חובת הסודיות המוטלת עליה אם המנהלת תשאל למשל כיצד הטיפול בבנה מתקדם? האם תוכל המטפלת להתנהל במקצועיות הראויה כשהיא יודעת שהמטופל בחדר הוא בנה של הממונה עליה?

סוגיה אחרת המציפה שאלה אתית נקשרת במגע בין המטפל למטופל; מתי מגע כזה הוא לגיטימי? שאלות אלה מקבלות משנה תוקף כשמדובר בטיפול בתנועה ובפסיכודרמה שבהם מגע בין מטפל למטופל מתרחש מעת לעת כחלק מה'פעולה' המתרחשת בטיפול.

הקורס "סטנדרטים באתיקה בטיפול הפסיכולוגי" אותו מנחה ד"ר רועי ששון – פסיכותרפיסט ומטפל באמנויות, מבקש להבהיר כיצד לנהוג כשאנחנו נתקלים בבעיה אתית שצצה במהלך הטיפול. הקורס  חושף את הכשלים האתיים הפוטנציאליים שעלולים להתרחש במהלך הטיפול ועוסק בכלים המאפשרים למטפל לאתר בעיות אתיות ולהתמודד איתן באופן ראוי.

הקורס מחולק ל 3 חטיבות:

  1. התפתחות אידאת המוסר בפילוסופיה המערבית (החל מסוקרטס דרך אריסטו, קאנט, לוינס ובובר).
  2. התפתחות המוסר בתיאוריות הפסיכואנליטיות השונות – החל מפרויד, דרך הגישות ההתנהגותיות ועד לורנס קולברג וקרול גיליגן.
  3. הכרות עם הקודים האתיים של המקצועות הטיפוליים ואפשרות יישומם במקרים בהם עלולות לצוץ בעיות אתיות במהלכו של הטיפול.

הקורס מכוון לחשוף את הסטודנטים להנחות היסוד הפילוסופיות שבהשראתן נוסחו הקודים האתיים של המקצועות הטיפוליים, לפתח את היכולת לזהות סוגיות אתיות בזמן אמת, להבין מה ניתן לעשות, ומהם הכלים שניתן להשתמש בהם.

הקורס הינו קורס חובה והוא נלמד במסגרת התואר השני למטפלים מנוסים.

לפרטים ולמידע על הלימודים יש ללחוץ כאן.

© 2015 Sofarider Inc. All rights reserved. WordPress theme by Dameer DJ.