תפיסה חברתית של אנשים עם מוגבלויות

תפיסה חברתית של אנשים עם מוגבלויות: מסטיגמה לשינוי

בלה צור ופאדא טאהא מבית איזי שפירא, עובדות סוציאליות במקצוען חלקו איתנו בשיחה פתוחה את ניסיונן האישי לגבי התפיסה החברתית של אנשים עם מוגבלויות, וכיצד היא משתנה לאורך השנים.

בלה צור, עו"ס במקצועה, סיפרה על ילדותה, בגרותה, הקריירה המקצועית וחיי המשפחה. במהלך השיחה, שאלה בלה צור פעמים רבות את המשתתפים לדעתם: האם השתלבה במערכת החינוך הרגילה? האם התחתנה? האם יש לה ילדים? כך חשפה גב' צור את ההטיות בתפיסה של כל אחד מאיתנו ביחס לאנשים עם מוגבלויות.

גב' צור סיפרה על הורים שראו בה ילדה רגילה לכל דבר, לא החביאו או התביישו במוגבלות שלה, ועודדו את המוטיבציה שלה להשתלב ולהצליח. בלה מספרת על מדריך השחייה בקייטנה של איל"ן, אשר אמר לאמא שלה שבלה לא תצליח לעולם ללמוד לשחות. לימים, בלה צור זכתה באולימפיאדת הנכים בטורונטו באליפות העולם בשחיה.לרקוד

הישג מיוחד נוסף הייתה השתתפותה של בלה במופע של להקת המחול "ורטיגו" בה שולבה כרקדנית לכל דבר. הלהקה הופיעה בכל העולם למול אולמות מלאים. הכוריאוגרף הושיב גם רקדנים ללא מוגבלות בכיסאות גלגלים, כך שבסוף הקהל הופתע מכך שבלה היא רקדנית עם מוגבלות.

פאדא טאהא, עו"ס במקצועה, חשפה שזו לה אחת הפעמים הראשונות בהן היא מדברת עם קהל מעורב מהמגזר היהודי והערבי. פאדא טאהא סיפרה על התמודדות עם דעות קדומות, וחלקה באופן גלוי כי במהלך שנים רבות, אף הטמיעה והשלימה עם הדעות הקדומות. האוניברסיטה הייתה מקום של מפנה עבור פאדא טאהא, והיא אף מציינת את הרגע המדויק בו אירע המפנה.

 ‫בית איזי שפירא‬‎"היה זה קורס במסגרת חוקית, וצפינו בסרט על בחורה עם שיתוק מלא. לכאורה מישהי שלא תוכל לעולם להשתלב בחברה כאחת האדם. והנה בסרט ראיתי שהבחורה הזו התחתנה, ילדה ילדים ומבחינתי זו הייתה הוכחה ניצחת לכך שאכן אדם עם מוגבלויות וגם אישה עם מוגבלויות הינה ככל האדם.

אני רואה שינוי מאוד משמעותי במגזר הערבי ביחס לתפיסות של אנשים עם מוגבלויות, ואני לקחתי על עצמי להיות חלק מהשינוי הזה. היום במגזר הערבי, אדם עם מוגבלויות הוא חלק מהחברה, ההורים כבר לא מתביישים ונלחמים למען הילדים שלהם, ללא קשר למוגבלות ומהותה. במסיבות קהילתיות, אירועים מהם נפקדו אנשים עם מוגבלויות במשך שנים ארוכות, כבר רואים נוכחות של אנשים עם מוגבלויות. מדובר בשינוי דרמטי.

עם זאת, הדרך עדיין ארוכה. עדיין רואים במוגבלות כעול, המודעות לנגישות אינה גבוהה, ואין ציפייה שאדם עם מוגבלויות ישיג את אותם הדברים שמשיג אדם ללא מוגבלויות”.

עוד בביקור:

שיחה עם גב' קליינמן על בית איזי שפירא והישגיו 

פאנל אודות פרויקט "מען – together – ביחד" 

© 2015 Sofarider Inc. All rights reserved. WordPress theme by Dameer DJ.