שינוי חברתי בספרי ילדים – ד"ר גל הרמט מספרת על הקורס הייחודי במכללה

ספר ילדים יכול להתחיל שינוי חברתי

במסגרת מפגש ההיכרות לתואר השני בחברה ואמנויות, דיברה ד"ר גל הרמט אודות אחד הקורסים בהנחייתה במכללה: קורס ספרות ילדים, הקורס מהווה חלק ממחקרה של ד"ר הרמט אודות מתודולוגיות יצירתיות ליצירת שינוי באמצעות אמנויות, המהווה את תחום התמחותה המקצועי.

"כשאנחנו פותחים ספרי ילדים, בדרך כלל, אם נמצא בו ילדה, היא תהיה יתומה,  היא תמיד במצוקה מאוד קשה שמשקפת בעיה חברתית שתיפתר באמצעות נישואים כלשהם. עם ספרים כאלו, מה אנחנו מלמדים את הבנות שלנו? מה אנחנו מלמדים את הבנים שלנו?

מה הילדים שלנו לומדים מספרות הילדים הקיימת? הזכויות: אולפני דיסני

במסגרת הקורס, אנחנו קודם כל לוקחות ספרי ילדים ומנתחות אותם.

בשלב הראשון, אנחנו לוקחות את כל הספרים ומוציאות את כל הספרים שאין בהם ילדה כלל, ובאמת ספרים רבים יוצאים. לאחר מכן, אנחנו מוציאות את כל הספרים בהם יש ילדה מסכנה, ושוב יורדים חמישים אחוזים מהספרים, ואז אנחנו מחפשות את הספרים שבהם מופיעים זכויות האדם הבסיסיות: הזכות לכבוד, למחסה, שילוב ילדים עם מוגבלות. אנחנו נשארות עם ספרים ספורים.

 

שינוי חברתי בספרות ילדים: כל סטודנט משתתף

"בקורס כל סטודנטית וסטודנט יוצרים ספר, ספר שיתווסף לספרים המועטים שנותרו, שמציגים את השונה באופן נורמלי ואקטיבי. על אף שזו נראית משימה קשה לרבים מהסטודנטים בתחילה, אני יכולה להגיד שכל הסטודנטיות בלי יוצא מן הכלל יצרו ספרים, אף לא אחת ואחד פרשו מהקורס הזה: כולם מגיעים לסופו עם ספר ביד. זהו קורס בו לומדים לקחת חלום, רעיון שאינו מוחשי ולהפיק אותו לספר"

מתוך הספר "אור" שהופק במסגרת הקורס ע"י יפעת תיכון גלית גרין. דפנה וסרמן כץ. ענת מגרה זנבר ומאיה הלר המאיירת

 

"המצב ההתחלתי הוא למפות את מה שחסר בעולם, ואז אנו נותנים לכך מענה. לדוגמה, השנה מה שעלה מאוד חזק הוא שאין הכלה של ילדים עם מוגבלויות, רבות מהסטודנטיות עובדות במקצועות טיפוליים או חינוכיים, אך אין להם אפילו ספר אחד שמספר סיפור חיובי ואקטיבי על ילד בכסא גלגלים"

נגישות: הספרים מוגשים בשתי שפות לפחות, ומוצגים גם כסרטונים המופצים ביוטיוב וברשתות החברתיות.

הספרים שמגישים הסטודנטים שלנו מוגשים במספר שפות, לפחות עברית וערבית ולעיתים אף יותר. מעבר לכך, כדי לספר את הסיפור: הסיפורים הוקראו או הומחזו לוידאו שעלה בפייסבוק או ביוטיוב, והם מופצים ברשתות החברתיות – ועושים שינוי, הופכים להיות ספר נוסף, מקור נוסף עבור אנשים שיוכלו להשתמש בו: לחינוך, להורות, לטיפול ועוד.

בתהליך הזה עולות דילמות והתמודדויות רבות, אחת מהן לדוגמה היא כיצד מקדמים שיח על זכויות של ילדים, כאשר רבות מאיתנו הן אימהות לילדים שהזכויות שלהם מופרות. מנקודת פתיחה כזו, משולבים לא רק המחשבה וההיגיון, אלא גם הרגש והחוויה האישית של הילד האישי שלי שזכויותיו מופרות. הספר הופך להיות הדרך לתיקון חברתי ואישי.

ניתן לצפות בסרטונים בערוץ המכללה, בplaylist הייעודי של גל הרמט, לחצו כאן לצפייה

© 2015 Sofarider Inc. All rights reserved. WordPress theme by Dameer DJ.