M.A טיפול בדרמה – אודות התואר

אודות התואר

ראש התוכנית: ד"ר רונן ברגר

תכנית הלימודים מכשירה אנשי מקצוע בטיפול בדרמה, שהינו תחום יחודי במקצועות הטיפוליים, על מנת לאפשר להם להשתלב במסגרות חינוכיות, טיפוליות ושיקומיות. באמצעות השפה הדרמטית יוכלו אנשי מקצוע לתרום מהידע היחודי ואפשרויות הטיפול המתאימות ולתת מענה לאוכלוסיות שונות בקהילה ובחברה. מטרה זו הינה בבסיס ההבנייה של התוכנית המוצעת המורכבת מ- 5 רבדים:

א. נושאים תיאורטיים פסיכולוגיים.

ב. נושאים תיאורטיים משותפים לתחום הטיפול בדרמה.

ג. סדנאות בהתמחות בדרמה המבססים את התיאוריה היחודית בתחום.

ד. תרגילים המאפשרים לסטודנטים התנסות, עיבוד ויישום התכנים.

ה. עבודה מעשית בדרמה במוסדות קליניים/חינוכיים תחת פיקוח והדרכה.

התוכנית מיועדת לבוגרי תואר ראשון המעוניינים לקבל הכשרה קלינית ותיאורטית למקצוע הדרמה תרפיה. ההכשרה תאפשר לבוגריה לעסוק בטיפול באמנות במסגרות בריאות, חינוך ושיקום. לבוגרים תינתן הכשרה לעסוק הן בטיפול פרטני והן בטיפול קבוצתי.

 

אודות דרמה תרפיה

דרמה תרפיה היא שיטת טיפול חוויתית ובינתחומית המשלבת אלמנטים מכל האמנויות: התנועה, המוסיקה, הסיפור והאמנות החזותית, ומדיסציפלינות פסיכולוגיות. השפה הדרמטית כוללת  שימוש בטכניקות, מושגים ותיאוריות הלקוחים משדה התיאטרון.  מקורותיה בטקס ובשמניזם, בתאטרון ובמשחק, ובסיום התהליך  הטיפולי יכולה לכלול גם מופע ומיצג.

העשייה הדרמטית מחזקת את חוסנו ויכולותיו של האדם, ומאפשרת לו מרחב יצירתי בו הוא יכול לפעול ולגלות את כוחותיו, על מנת לאפשר התמודדות שונה ויעילה יותר.

אסכולות מרכזיות ושיטות המיושמים בדרמה תרפיה:

תיאוריית התפתחות המשחק הדרמטי – סו ג'נינגס (רעיון הטקס ורעיון התיאטרון כריפוי), אנגליה: מבוסס על התפתחות שלבי המשחק מינקות לבגרות. ממשחק גופני, למשחק השלכתי למשחק דרמטי. המטפל במודל זה מתאים את עבודתו לשלב ההתפתחותי של המטופל ומכוון לטיפוח שלבים התפתחותיים חסרים.

תיאורית התפקידים – פרופ' רוברט לנדי (קונספט ההרחקה), ארה"ב: מבוססת על ההנחה כי אישיות האדם מורכבת מדמויות ותפקידים רבים, הופכיים ו/או משלימים. עבודת המטפל הוא לעזור למטופל להכירם, לתת להם מקום ולעזור להם ללמוד לחיות בדו קיום, תוך הכלת מצבי חוסר איזון. חלק מהעבודה כולל פיתוח תפקיד "מדריך" העוזר לאדם בתהליך זה.

הסיפור בשישה חלקים: מודל אבחון, הערכה וטיפול – פרופ' מולי להד (מודל הגש"ר מאח"ד), ישראל: מודל לאבחון, טיפול והערכה המתבסס על הרעיון של מסע הגיבור. במודל מתבקש המטופל לחבר סיפור (באמצעות כתיבה, ציור, פיסול ושירבוט), העונה על שש שאלות שבעזרתן ניתן לאבחן את ערוצי התמודדותו, את הקונפליקט שבעטיו הגיע לטיפול, את בקשתו מהמטפל ועוד. לאחר האבחון המטפל יכול ליצור ציר טיפולי שיתמוך בהתפתחות המטופל ויעריך אותה.

טרנספורמציות התפתחותיות – פרופ' דיוויד ריד ג'ונסון, ארה"ב: מודל טיפולי המבוסס על אימפרוביזציה משחקית משותפת של המטפל והמטופל ללא שימוש באובייקטים השלכתיים ותוך מעבר בין תפקידים וסיטואציות.

מודל ששת המפתחות – דר' סוזנה פנדזיק, ישראל: מודל אבחוני והתערבותי אינטגרטיבי, המבוסס על אספקטים שונים של המציאות הדרמטית: כניסה ויציאה ממנה, איכותה, תפקידים ודמויות, נושאים, קונפליקטים ועוד.

תיאטרון פלייבק – ג'ונתן פוקס, ארה"ב: טכניקה טיפולית בה חברי קבוצה ממחיזים באימפרוביזציה סיפור חיים, שמסופר ומבויים ע"ל יד חבר אחר בקבוצה או בקהל.

תיאורית השלבים – דר' רנה אמונה, ארה"ב: טיפול קבוצתי המתפתח מרמת ההנאה והשחרור ולמידת ותרגול הספונטניות עד לרמת טיפול ביחיד בעזרת הקבוצה.

תיאטרון טיפולי (תיאורטיקנים שונים) – העלאת הפקה תיאטרונית שתהליך העבודה עליה והופעתה נותנים מענה לסיפורים ולהתמודדויות של חברי הקבוצה השונים המשתתפים בהפקה. אפשרות נוספת היא כי הקבוצה תעלה מחזה שנבחר כדי לענות על צורך של הקבוצה הצופה.

תיאטרון אוטוביוגרפי (תיאורטיקנים שונים) – כתיבת והעלאת הפקה תיאטרונית המתבססת על חלקים מחיי המטופל, כפי שבחר להביאם לבמה.

 

© 2015 Sofarider Inc. All rights reserved. WordPress theme by Dameer DJ.