לאור הביקוש, הוספנו מסלול חדש בימי ד׳ בין השעות 9:00-20:00 - ההרשמה בעיצומה!
מסלול בימי ב' בין השעות 9:00-20:00 - ההרשמה נסגרה.
תוכנית הלימודים מכשירה אנשי מקצוע בטיפול באמנות חזותית, תחום יחודי במקצועות הטיפוליים, ומאפשרת להם להשתלב במסגרות חינוכיות, טיפוליות ושיקומיות. באמצעות שפת האמנות החזותית יוכלו אנשי מקצוע לתרום מהידע היחודי, לספק אפשרויות חדשות לטיפול, ולתת מענה ייחודי לאוכלוסיות מגוונות בקהילה ובחברה.
התוכנית מורכבת מ- 4 רבדים:
א. תאוריות ושיטות טיפול באמנות חזותית
ב. בסיס ידע רלוונטי מתחום הפסיכולוגיה
ג. תרגילים וסדנאות המאפשרים לסטודנטים התנסות, עיבוד ויישום הידע התאורטי
ד. עבודה מעשית בטיפול באמנות חזותית במוסדות קליניים/חינוכיים תחת פיקוח והדרכה
למי התכנית מיועדת: ההתכנית מיועדת לבוגרי תואר ראשון המעוניינים לקבל הכשרה קלינית ותיאורטית למקצוע הטיפול באמנות חזותית. ההכשרה תאפשר לבוגריה לעסוק בטיפול באמנות במסגרות בריאות, חינוך ושיקום. לבוגרים תינתן הכשרה לעסוק הן בטיפול פרטני והן בטיפול קבוצתי
*התואר מזכה עובדי הוראה באופק חדש בשעות פיתוח מקצועי.
*סטודנט/ית בתכנית לימודים אקדמית מוזמן לבדוק זכאותו להחזרי שכר לימוד וזכאות לקרן השתלמות.
הטיפול באומנות חזותית עושה שימוש בכלים אמנותיים: ציור, רישום, פיסול וטכניקות מעורבות, בשילוב עם כלים פסיכולוגיים בכדי להתגבר על מצבים רגשיים - נפשיים שונים, ולטפל בהם. תהליכי היצירה, שהינם חלק משפת הביטוי האמנותי, מאפשרים גילוי הכוחות והחוסן הנפשי של האדם, על מנת שיוכל להתמודד טוב יותר עם מצבי חיים שונים כגון: קונפליקטים, מעברים, אובדנים וכו'.
שפת האמנות החזותית כוללת טכניקות עבודה מילוליות ושאינן מילוליות, מתייחסת לתכנים מודעים ולא מודעים ומהווה מנוף והשראה להתחדשות והתחזקות.
תהליך התרפיה מבוסס על הכרה בלא מודע כמניע של התהליכים הרגשיים הבסיסיים ביותר של האדם. הלא מודע בא לידי ביטוי בדימויים, צבעים וצורות ואינו בא לידי ביטוי באופן מילולי.
גישה זו משלבת בין הכלים הטיפוליים הקלאסיים של הפסיכותרפיה והכלים האמנותיים. באופן טיפול זה, היצירה האמנותית על השלכותיה הסמליות הלא מודעות ויחסי העברה והעברה נגדית כפי שמתהווים בחדר הטיפול, הינם הבסיס לשיחה טיפולית (בדומה לפסיכותרפיה המילולית). ההדהוד, המילוי והשיקופים המילוליים אותם עושה המטפל, חיוניים בגישה זו.
נקודות זכות הנדרשות לקבלת התואר: 39.
שעות סמסטריאליות הנדרשות לקבלת התואר: 54.
תוכנית זו מורכבת מ- 19 קורסים, בהיקף של 54 ש"ס, על פי החלוקה הבאה:
קורסים הנלמדים בתוך ההתמחויות | נ"ז | ש"ס |
---|---|---|
מבוא לטיפול באמנות חזותית א' | 4 | 4 |
מבוא לטיפול באמנות חזותית ב' | 4 | 4 |
אבחון והערכה בטיפול באמנות חזותית | 2 | 2 |
תיאוריות ושיטות בטיפול באמנות חזותית א' | 4 | 4 |
תיאוריות ושיטות בטיפול באמנות חזותית ב' | 4 | 4 |
מבוא להתנסות קלינית באמנות חזותית א' | - | 3 |
מבוא להתנסות קלינית באמנות חזותית ב' | - | 3 |
סמינר הדרכה בטיפול באמנות חזותית א' | - | 3 |
סמינר הדרכה בטיפול באמנות חזותית ב' | - | 3 |
קורס סטודיו מתקדם: פיסול בחומר: כחומר ביד היוצר – סטודיו בחירה | 3 | 3 |
קורס סטודיו מתקדם: הדימוי הארכיטיפי: התנסות ומחקר – סטודיו בחירה | 3 | 3 |
סה"כ | 24 | 36 |
קורסים משותפים המיועדים לסטודנטים מכל ההתמחויות האמנותיות | נ"ז | ש"ס |
---|---|---|
אמנות והתפתחות האדם | 2 | 2 |
פסיכותרפיה- תיאוריות וגישות בטיפול פסיכולוגי | 2 | 2 |
סטנדרטים ואתיקה בטיפול פסיכולוגי | 2 | 2 |
אבחון והערכה פסיכולוגיים | 2 | 2 |
מודלים ומיומנויות בטיפול בקבוצות | 3 | 3 |
שיטות מחקר | 2 | 2 |
מחקר מבוסס אמנויות | 3 | 3 |
סה"כ | 15 | 18 |
סה"כ תכנית הלימודים | 40 | 52 |
קורסי חובה
אמנות והתפתחות האדם
הקורס יציג את התיאוריות והמחקר בתחום הפסיכולוגיה ההתפתחותית והקשרם האמנותי, פיזי, קוגניטיבי, אפקטיבי, ניורולוגי וחברתי ממבט רב-תחומי. הקורס יתייחס למשמעויות של הבנת ההתנהגות האנושית במהלך החיים, יציע הגדרות לעשיית אמנות התורמות לתיאוריה ההתפתחותית ויקדם פיתוח מודלים חדשים של התפתחות אמנותית. (טפ-5100, נ"ז 2)
פסיכותרפיה – תיאוריות וגישות בטיפול פסיכולוגי
הקורס מציג את התיאוריות המרכזיות בטיפול פסיכולוגי ואת מושגי היסוד עליהם הן מבוססות. כמו כן סוקר הקורס את התפתחות הגישות השונות לטיפול פסיכולוגי ומתמקד בהבחנה בין השלבים השונים בטיפול, באפיון תפקיד המטפל במהלכם ובמשותף ובמבדיל בין טיפול בילדים לטיפול במבוגרים. (פס-6000, נ"ז 2)
מבוא לטיפול באמנות חזותית א' + ב' (*)
בקורס מתוודעים הסטודנטים ליסודות הטיפול באמנות חזותית ולתרומתם היחודית לתהליך הטיפולי. במהלך הקורס נלמדות האסכולות המובילות והעדכניות בתחום ומוצגים תיאורטיקנים וסוגיות מרכזיות בטיפול המאפשר שילוב של הבעה מילולית והבעה אמנותית. הסטודנטים דנים ומתנסים בשימוש באמנות חזותית כדי לחשוף ולהבין תהליכים נפשיים ולגשר בין העולם הפנימי והחיצוני בתוך סביבה שבה יכולים רגשות מודחקים ולא מודעים לעלות על פני השטח. (טפ-5200/5201, נ"ז 4+4)
אבחון והערכה פסיכולוגיים
הקורס מפגיש את הסטודנטים עם התפיסה הפסיכולוגית לאבחון והערכה, אשר מאתרת את הכוחות העומדים לרשות האדם ואת הקשיים, ההפרעות והפתולוגיות במטרה לבנות מערך טיפולי תואם. הקורס יציג את עקרונות הסיווג הפסיכיאטרי ואת תהליך האבחון הקליני וההערכה הפסיכולוגית. (טפ-6009, נ"ז 2)
אבחון והערכה בטיפול באמנות חזותית
הקורס מאפשר הכרות עם גישות לאבחון והערכה בטכניקות של טיפול באמנות. גישות אלה מקנות כלים להתבוננות, הכרה ותובנה טובה יותר של המטופל ושל עמדת המטפל מולו. הקורס כולל התנסויות בחומרים וטכניקות שונות ומתמקד בשיטת אבחון על פי ציור משותף ועל פי מבחן ציור השלכתי HTP. (טפ-6000, נ"ז 2)
סטנדרטים ואתיקה בטיפול פסיכולוגי
בקורס זה הסטודנטים מתוודעים להתפתחות ההיסטורית של האתיקה במקצועות הטיפול, מכירים את שורשיה הפילוסופיים ולומדים את התיאוריות והעקרונות של האתיקה המקצועית. כמו כן נלמדים הקודים האתיים של המקצועות הטיפוליים הרלוונטיים (לדוגמה: הקודים האתיים של יה"ת, הסתדרות הפסיכולוגים, העובדים הסוציאליים, ההסתדרות הרפואית, החברה הפסיכואנליטית) וכן החוקים המתייחסים לדילמות האתיות (לדוגמה: חוק זכויות החולה, החוק לטיפול בפגועי נפש, חוק הפסיכולוגים, חוק העובדים הסוציאליים, חוק החולה הנוטה למות, חוק חסרי ישע). בקורס מוצגות דילמות מרכזיות עדכניות בשיח האתי וכן מוצג הפן המחקרי, אשר לגביו מתעוררות שאלות אתיות משמעותיות. (טפ-6100, נ"ז 2)
מודלים ומיומנויות בטיפול בקבוצות
הקורס מקנה ידע, כלים ומיומנויות להנחיה קבוצתית תוך שילוב אמנות חזותית בתהליך ההנחיה. הקורס משלב תיאוריה החושפת בפני הסטודנטים כיצד משתלבים תהליכים אישיים בתהליך הקבוצתי, מהם יחסי הגומלין בין תהליכים אישיים ותהליכים קבוצתיים על פי המודלים של יאלום, פוקס וביון. בד בבד הסטודנטים מתנסים ומעבדים את התכנים תוך שילוב אמנות בתהליך הקבוצתי. (טפ-6200, נ"ז 3)
תיאוריות ושיטות בטיפול באמנות חזותית א' + ב' (*)
הקורס מתמקד בהתוודעות לאסכולות ותיאוריות מתקדמות ובהעמקת האינטגרציה בין השפה הטיפולית הקלאסית לבין השפה הטיפולית האמנותית, במטרה לאפשר עבודה מיומנת ומעמיקה. הסטודנטים לומדים מושגים ושלבים בתהליך הטיפולי ואת איפיוני זהות המטפל באמצעות האמנות החזותית. הקורס מציג בפניהם דרכי התערבות טיפוליות באמצעות האמנות ומאפשר את פיתוח והרחבת "ארגז הכלים" האישי של המטפל, תוך התאמתם לאוכלוסיות שונות. (טפ-7000/7001, נ"ז 4+4)
שיטות מחקר
הקורס מפגיש את הסטודנטים עם השיטות הנהוגות במחקר האקדמי העכשווי, בשיטות המחקר הכמותניות והאיכותניות. מוצגות הפרדיגמות השונות עליהן הן מבוססות, אפיונן, יתרונותיהן וחולשותיהן. הקורס מציג תפקיד כפול של המיומנויות המחקריות הנדרשות: לקרוא, לנתח ולפרש מחקרים קיימים וכן לבחור נושא למחקר ולנסח שאלת מחקר. (כל-7000, נ"ז 2)
מחקר מבוסס אמנויות בליווי עבודת סמינריונית
בקורס יידון הקשר בין מחקר ושיטות מחקר לבין אמנות, חקירתה ויצירתה. נלמד לחפש ולאסוף את החומרים והכלים הנחוצים לשם יצירתה של אמנות, לתעד את התהליך ולתאר אותו. הקורס יקנה מיומנות בקריאה ביקורתית של ספרות אקדמית ויושם דגש על הבנת הדיון העכשווי בעולם האמנות והתרבות. יילמדו מקורות ודרכי הגישה המחקרית המבוססת על אמנות ((Art Based Research. (כל-7100, נ"ז 2)
מבוא להתנסות קלינית באמנות חזותית בשנה א' (א' + ב')
קורס זה הינו מסגרת לימודית והתנסותית באמנות חזותית המאפשרת לסטודנט המתמחה להיפגש עם מטופלים פרטניים וקבוצות טיפוליות. הקורס מתקיים במסגרות הקליניות עצמן ומתמקד בהעמקת יכולת הסטודנטים להתבונן על התכנים והתהליכים בטיפול ולשלב בין הבנת המיומנויות הקליניות והשימוש באמנות חזותית. הלמידה במסגרת קורס זה מתפתחת משלב של צפייה להכרות עם המאפיינים של האוכלוסייה ועד להתנסות, הפעלה והנחייה באמצעות אמנות חזותית. (טפ-6500/6501, ש"ס 3+3)
סמינר הדרכה בטיפול באמנות חזותית בליווי עבודת סמינריונית
קורס זה מלווה את הסטודנטים בתהליך ההכשרה המעשית. הקורס נלמד במתכונת של הצגות מקרה ועיבוד סוגיות מקצועיות תוך קישור לתיאוריה והדרכה באמנות חזותית הקורס בנוי באופן מקביל לתהליכים הטיפוליים איתם מתמודדים הסטודנטים בשטח,ומסייע לסטודנט להשתלב במסגרות טיפוליות מוכרות. במהלך הסמסטר השני יעסקו הסטודנטים בחקר נושא שיבחרו ובכתיבת עבודת גמר הכוללת הצגה ביקורתית של נושא מתוכנית הלימודים בה תוצג בקיאות הסטודנט בתחום אמנויות ומיומנויות ותשקף שליטה בספרות הרלוונטית והעדכנית. (טפ-7100/7101, ש"ס 3+3)
סוגיות נבחרות בטיפול באמנויות
הקורס סוקר את הנושאים המרכזיים, התיאוריות והמושגים העיקריים בתחום הטיפול באמצעות אמנויות ומאפשר לסטודנטים לעבד ולסכם את תהליך הכשרתם המקצועית. הקורס מדגים ומבסס את האינטגרציה בין התיאוריות מתחום הטיפול באמצעות אמנויות והפסיכותרפיה לבין התהליך הטיפולי בעבודה הקלינית. (כל-7500, ש"ס 3)
קורסי סטודיו מתקדמים
סטודיו באמנות חזותית מתקדמים 1: קורס סטודיו מתקדם: התמודדות יצירתית עם מבנים טיפוליים קצרי מועד
הקורס מתמקד בהתנסות חווייתית, מובנית וממוקדת עם חומרי האמנות, היכרות חקר חומרי האמנות ותהליכי יצירה, תוך דיאלוג ולמידה של מאפייני הטיפול הדינאמי קצר המועד. דרך העבודות האישיות ועיון בחומר הביבליוגרפי, נחקרים עקרונות ומאפיינים של טיפול קצר מועד באמנות. ההכרות תעשה דרך המפגש של הסטודנטים עם האמן היוצר שבהם, בהנחה שאם יהיו מסוגלים להתחבר לכוחות היצירה שבהם, יוכלו להתפתח כמטפלים באמנות. דרך המפגש האישי של כל סטודנט עם חוויית היצירה, הוא יוכל להבין לעומק את מהות הכוחות המבריאים הטמונים בתהליך זה. (הב-7100, נ"ז 3)
סטודיו באמנות חזותית מתקדמים 2: הדימוי הארכיטיפי – התנסות ומחקר
הקורס מפגיש את הסטודנטים עם מושגי היסוד של התיאוריה היונגיאנית, כשהדגש הוא על הרלבנטיות של גישה זו לאמנות חזותית ולטיפול באמנות. לשם כך מוצגים דימויים ארכיטיפיים המאפיינים את השלבים העיקריים בתפיסת יונג את מסע הגיבור המיתולוגי, המבטא תהליכי אינדיבידואציה. (הב-7200, נ"ז 3)
- הקורסים המסומנים בכוכבית (*) נלמדים על פי המתכונת שלהלן: בחלקו הראשון של כל שיעור (2 ש"ס) מוצגות בפני הסטודנטים התפיסות, התיאוריות, הגישות והמודלים הרלוונטיים לתחום הטיפול באמנות חזותית. חלקו השני של כל שיעור (2 ש"ס) מונחה בקבוצות קטנות, בהן הסטודנטים מתנסים, מעבדים וממשיגים את החומרים הנלמדים.
- פתיחת הקורסים והתכנית מותנית במספר המשתתפים
טופס הרשמה - טופס הרשמה מלא ומקורי בצירוף דמי הרשמה בסך 350 ₪.
ניתן להירשם אונליין כאן או צרו קשר 03-7207150
דמי הרשמה אינם מוחזרים למועמדים שלא התקבלו או שביטלו את הרשמתם מכל סיבה שהיא
*תנאי הקבלה יאושרו על ידי המוסד האקדמי, בהתאם לתנאים המעודכנים שייקבעו על ידי המשרדים הממשלתיים הרלוונטיים.
*הכתוב מתייחס לנשים ולגברים כאחד
ההרשמה לשנת הלימודים תשפ"ד בעיצומה
עבודות אלו צריכות להיות מלוות במלל המסביר על התחנות והיצירות עצמן בהיקף של עמוד פוליו (A4) על כל תחנה.
סגל ההוראה |
---|
ד"ר שמרי-זאבי ליאת - ראש התוכנית |
פרופ' ליבליך עמיה |
ד"ר אברמובסקי גל |
ד"ר אריאל-גלאור נגה |
ד"ר ג'אנא חליפה |
ד"ר גילאור אורן |
ד"ר העליון הילה |
ד"ר הרמלין קוטנר הילה |
ד"ר ויסוסר שרון |
ד"ר יגורי תמי |
ד"ר לב מיכל |
ד"ר ליבר דפנה |
ד"ר מגידיס אורנה |
ד"ר פולק דן |
ד"ר קובלסקי רונן |
ד"ר קלמנוביץ דברה |
ד"ר שחם דנה |
גב' אופיר נורית |
גב' אמיתי מירב |
גב' בדיר בורוג' |
גב' ברבי נעמה |
גב' בלשה אילן אורלי |
גב' ברעם שלום יעל |
גב' גוברג שרון |
גב' גלעד ענת |
גב' גרונר-שמאי מיה |
גב' דושי פזית |
גב' דרי קרן |
גב' דנצינגר-גלר נועה |
מר האוזמן משה |
גב' הנריקסן אהרנסון קארין |
גב' הרפזי שיר |
גב' וולף ענת |
גב' ולר מיכל |
מר ג'רארד מאור |
גב' נבון תמר |
גב' וולק נורית |
גב' וילנסקי גלית |
גב' חי רחמני שרון |
גב' טל אושי |
גב' כץ איה |
גב' מדזיני שבי |
גב' נבות גילי |
גב' עין דור ענת |
גב' פפאי שרון |
גב' צ׳גנסקי ריטה |
גב' רוטר נטע |
גב' שבתאי ארנון קרן |
גב' שטיגליץ רוקסנה |
גב' שליט מיכל |
גב' שפירא ג'ניס |
גב' תקומי שרית |
פורום ההרצאות של בית הספר לטיפול באמנות נועד לחשוף את קהל המטפלות.ים באמנויות לאפשרויות השונות הגלומות במקצוע בשדה הקליני והמחקרי. שדה הטיפול... Read More
הזמנה ליום פתוח תואר שני .M.A בטיפול באמצעות אמנויות: טיפול בתנועה ומחול, טיפול בתנועה, טיפול בפסיכודרמה, טיפול באמנות חזותית. ביום רביעי, ה- 23/8,... Read More