אחרי שהקדשת לכך מחשבה רבה, החלטת לבחור בתואר ראשון במדעי ההתנהגות. הבחירה כבר מאחורייך ועכשיו השאלה היא היכן ללמוד. מוסדות אקדמיים רבים מציעים תואר זה, והשאלה היא כיצד לבחור ביניהם?
בחירה במדעי ההתנהגות מעידה שיש לך עניין באנשים, באדם ובחברה. התואר יחשוף אותך לעולמות הפסיכולוגיה והסוציולוגיה, ויהיה אפשרות נפלאה עבורך להכיר עולם מרתק זה. במרבית המוסדות האקדמיים, מדובר בתואר תיאורטי לחלוטין, כשהדגש הוא היכרות עם מודלים, תיאוריות ומחקרים. התואר הראשון במדעי ההתנהגות בשילוב אמנויות, שונה בכך שהוא מוסיף סדנאות והתנסויות מעשיות מעולם האמנויות, כשהדגש הוא כיצד האמנויות מהוות גורם בשינוי אישי וחברתי.
במכללה האקדמית לחברה ואמנויות, מתקיימים לימודים והכשרות שעיקרן השימוש באמנויות כדי להוביל שינוי: הן ברמה האישית והן ברמה החברתית. המכללה (לשעבר שלוחת אוניברסיטת לסלי בישראל), מבורכת בסגל הוראה גם מתחום מדעי ההתנהגות וגם מתחומי האמנויות, גם מהתחומים התיאורטיים וגם מהתחומים המעשיים. בשל סגל ההוראה המגוון, נהנים הסטודנטים מראיית עולם רחבה המאפשרת להם גם לרכוש את הידע האקדמי, וגם ללמוד ולעסוק בהובלת תהליכים לשינוי אישי וחברתי.
מרבית התארים הראשונים הינם תיאורטיים לחלוטין. התואר הראשון במכללה, מציעה שילוב של התיאוריה והמעשה. זהו יתרון גדול עבור סטודנטים המעונינים בתואר מגוון שאינו רק "קורסים ובחינות", אלא משלבים גם עבודה קבוצתית, התנסויות מעשיות, עבודה אישית בשילוב אמנויות ועוד. המכללה מאמינה בשילוב התנסויות מעשיות בתהליך הלמידה, כדי להעשיר את תהליך הלמידה ולייצר חוויה לימודית מעמיקה ומהנה.
סטודנטים שהגיעו אל המכללה ממוסדות אקדמיים אחרים, מציינים תמיד את החשיבות של הלימוד בכיתות קטנות. במכללה אין לימודים באולמי הרצאות ענקיים המכילים מאות סטודנטים. במכללה הכיתות מסודרות בתצורה של ח' כדי שהמרצים יוכלו לראות כל סטודנט וסטודנט. הכיתות הקטנות מייצרות גם קבוצה חברתית תומכת: עבודות קבוצתיות, קבוצות הכנה למבחנים, ויחס של סטודנט לסטודנט – חבר, מאפיינים את המכללה ומאפשרים לכל סטודנט להשיא את הפוטנציאל האקדמי שלו.
המכללה האקדמית לחברה ואמנויות מודעת לצורך של סטודנטים לעבוד למחייתם, ולקיים שגרת חיים מעניינת ונעימה, גם במהלך התואר. תכנית הלימודים מרוכזת בימי לימוד קבועים, ופריסת המטלות והבחינות, מאפשרת לנהל שגרת חיים של עבודה ומשפחה תוך כדי התואר הראשון. לסטודנטים רבים במכללה הינם בעלי קריירה תובענית, ולא רק שאינם רואים בלימודים כעול, אלא מדגישים עד כמה הלימודים תורמים להם בעשייה המקצועית והחברתית.
יתרונו של התואר הראשון במדעי ההתנהגות בכך שהוא מספק ידע אקדמי נרחב, המאפשר לסטודנט להמשיך למגוון מסלולים: עשייה חברתית, טיפול אישי, חינוך, עבודה קהילתית, מחקר אקדמי ועוד. במכללה האקדמית לחברה ואמנויות מציעים ארבע תוכניות לתואר שני: תואר שני בטיפול באמנויות (טיפול בתנועה ומחול, טיפול בפסיכודרמה, טיפול באמנות חזותית) ותואר שני בחברה ואמנויות, המהווה בסיס נהדר לחיים של שילוב אמנוית בעשייה חברתית.
מסלול קריירה:
אם נפש האדם מרתקת אותך, אם חשיבה יצירתית מושכת אותך, אם סקרנות מאפיינת אותך וקריירה טיפולית קורצת לך, התואר הראשון במדעי ההתנהגות הוא המקום הנכון להתחיל!
בתוכנית ילמדו הסטודנטים על הגורמים הפסיכולוגיים התרבותיים והחברתיים שמשפיעים על האדם לצד אמנויות מגוונות שיאפשרו להם התנסויות מגוונות ופיתוח חשיבה מחוץ לקופסה.
עוד ייחשפו הסטודנטים בתוכנית לתכנים ייחודיים בתחום הנחיית הקבוצות, ובסיום לימודיהם יהיו זכאים לתעודה נוספת בלימודי הנחיית קבוצות.
ייחודיות הלימודים ושילובם עם מקצוע הנחיית הקבוצות המבוקש פותחים לבוגרי התואר דלתות למגוון תפקידים מרתקים כגון:
ריכוז והדרכה ביחידות נוער, ניהול קהילתי, הדרכה וניהול בפנימיות, עבודה עם נוער בסיכון בקידום נוער,הובלת ארגונים חברתיים וחינוכיים, שילוב ילדים ונוער עם מוגבלויות בחברה ועוד.
התואר מתאים מאד גם לסטודנטים המעוניינים בקריירה בטיפול באמנויות והוא מכין אותם בצורה מקיפה ללימודי התואר השני בתחום הן מבחינת קורסי הקדם הנדרשים והן מבחינת שעות האמנות.
כבר מיד בסיום התואר יוכלו הלומדים להשתלב ולעסוק במגוון תפקידי הדרכה, ניהול, עבודה עם נוער בסיכון, עבודה במערך החינוך הבלתי פורמלי, משאבי אנוש ורווחה ועוד ועוד.
היתרונות שלנו:
בין הקורסים:
הלימודים מתקיימים בקמפוס נתניה
מסלול עובדים לומדים
יום א בין השעות 16:00-22:00
יום ד בין השעות 09:00-20:00
משך הלימודים: 3שנים לתואר ראשון
כולל סמסטר קיץ בחודשים יולי אוגוסט
הענקת התואר מותנית באישור המועצה להשכלה גבוהה.
קורסי חובה | 76 |
קורסי סמינרים חובה | 8 |
קורסי בחירה במדעי החברה | 16 |
קורסי מבוא בהבעה אמנותית | 6 |
קורסי סטודיו | 14 |
סה"כ | 120 נ"ז |
קורסי חובה - פסיכולוגיה | נ"ז |
מבוא לפסיכולוגיה א' | 2 |
מבוא לפסיכולוגיה של האמנות | 2 |
מבוא לפסיכולוגיה ב' | 2 |
פסיכולוגיה התפתחותית א' | 2 |
פסיכולוגיה חברתית א' | 2 |
פסיכולוגיה התפתחותית ב' | 2 |
פסיכולוגיה חברתית ב' | 2 |
תיאוריות אישיות א' | 2 |
פסיכולוגיה אבנורמלית א' | 2 |
תיאוריות אישיות ב' | 2 |
פסיכולוגיה אבנורמלית ב' | 2 |
פסיכולוגיה פיזיולוגית | 3 |
פסיכולוגיה קוגניטיבית | 3 |
סה"כ | 28 |
קורסי חובה - סוציולוגיה אנתרופולוגיה 20 נ"ז
קורסי חובה - סוציולוגיה אנתרופולוגיה | נ"ז |
מבוא לסוציולוגיה א' | 2 |
מבוא לאנתרופולוגיה א' | 2 |
מבוא לסוציולוגיה ב' | 2 |
מבוא לאנתרופולוגיה ב' | 2 |
מבוא לסוציולוגיה של האמנות | 2 |
תיאוריות סוציולוגיות קלאסיות | 2 |
החברה הישראלית א' | 2 |
החברה הישראלית ב' | 2 |
מגדר וחברה | 2 |
תרבות וחברה | 2 |
סה"כ | 20 |
קורסי חובה - כללי 20 נ"ז
קורסי חובה - כללי | נ"ז |
אנגלית | ללא נ"ז |
כתיבה אקדמית א' | 2 |
כתיבה אקדמית ב' | 2 |
מבוא לסטטיסטיקה א' | 3 |
שימושי מחשב | 2 |
מבוא לסטטיסטיקה ב' | 3 |
שיטות מחקר כמותיות ואיכותניות א' | 1 |
שיטות מחקר כמותיות ואיכותניות ב' | 4 |
שיטות מחקר משולבות | 2 |
עבודה מעשית | 1 |
סה"כ | 20 |
קורסי חובה - בשילוב אמנויות 8 נ"ז
קורסי חובה - בשילוב אמנויות | נ"ז |
מבוא להיסטוריה ופילוסופיה של מדעי החברה | 2 |
לשחק ולהציג: מבוא לאמנות ההופעה הציבורית והבימתית | 2 |
מבוא ליצירתיות במדעי ההתנהגות | 2 |
פואטיקה ופה-אתיקה | 2 |
סה"כ | 8 |
סמינרים – 8 נ"ז
בחירה של 8 נ"ז מתוך 64, כאשר מתוך 8 נ"ז, 4 נ"ז חייבות להיות בקטגוריית הסמינרים המשלבים את מדעי ההתנהגות והאמנויות
סמינרים בפסיכולוגיה/סוציולוגיה/אנתרופולוגיה | נ"ז |
הגוף כתופעה תרבותית | 4 |
בין שינוי לשמרנות בחברה בישראל | 4 |
לתת ולקבל-פסיכולוגיה של יחסי עזרה | 4 |
סמינרים המשלבים את מדעי ההתנהגות והאמנויות | נ"ז |
אמנות כחוויה וקולה של החוויה | 4 |
מופעי הגוף- לחוות ולהמשיג גוף בין החברתי והאמנותי | 4 |
המבט כנרטיב תרבותי ואמנותי | 4 |
פינה באוש | 4 |
סיפורי חיים במעגל האישי והקולקטיבי בתקשורת חברתית ואמנותית | 4 |
קורסי בחירה בנושאי חברה 16 נ"ז
בחירה של 16 נ"ז מתוך הקורסים
קורסי בחירה בנושאי חברה | נ"ז |
כוחו המרפא של הסיפור | 2 |
תהליכים פרטניים וקבוצתיים בארגון | 2 |
פסיכולוגיה חיובית | 2 |
המסך המכסיף-על זקנה בקולנוע | 2 |
תיאטרון חברתי | 2 |
תיאוריות מושגם ומיומנויות בעבודה קבוצתית | 2 |
תהליכים בינאישיים | 2 |
הזר בראיה פסיכואנליטית | 2 |
שינוי חברתי במדיות החדשות | 2 |
אמת בדויה: קולנוע ומחאה חברתית | 2 |
תיאוריות של שינוי ברמת הפרט והקהילה | 2 |
בני נוער במצבי סיכון ומצוקה בישראל | 2 |
רפואה עממית בתרבויות העולם | 2 |
חינוך וזכוות אדם-כתיבת סיפורי ילדים | 2 |
טקסים במעגל החיים – היבטים אנתרופולוגיים | 2 |
הגישה ההוליסטית לכאב ומתח | 2 |
סוציולוגיה של המשפחה | 2 |
תיאטרון-כל העולם במה | 2 |
תיאטרון – אינטנסיב | 2 |
פתרון קונפליקטים (הנדלמן) | 2 |
קבלת החלטות | 2 |
סה"כ | 32 |
מבוא לאמנויות 6 נ"ז
בחירה של 6 נ"ז מתוך 8
קורסי מבוא לאמנויות | נ"ז |
מבוא לאמנות חזותית | 2 |
מבוא לתנועה ומחול: מחצרות המלוכה לגגות ניו-יורק | 2 |
מבוא למוסיקה | 2 |
מבוא לדרמה ותיאטרון | 2 |
סה"כ | 8 |
קורסי בחירה בסטודיו 14 נ"ז
בחירה של 14 נ"ז מתוך הקורסים
קורסי סטודיו | נ"ז |
סטודיו באמנות חזותית 1: רישום- יסודות | 2 |
סטודיו באמנות חזותית 3: ציור- יסודות | 2 |
סטודיו באמנות חזותית 5: פיסול- יסודות | 2 |
סטודיו באמנות חזותית 6: אמנויות הבמה | 2 |
סטודיו באמנות חזותית- מיצב | 2 |
סטודיו באמנות חזותית- דיוקן עצמי | 2 |
סטודיו בתנועה ומחול 1: מחול-אימפרוביזציה-יסודות | 2 |
סטודיו בתנועה ומחול 2: קונטקט-אימפרוביזציה | 2 |
סטודיו בתנועה ומחול 3: טכניקה ומיומנויות במחול- יסודות | 2 |
סטודיו בדרמה ותיאטרון 1: ניתוח מחזות בראייה מעשית | 2 |
סטודיו בדרמה ותיאטרון 2: יסודות המשחק- משיטת סטניסלבסקי לשיטת ברכט | 2 |
סטודיו בדרמה ותיאטרון 4: עבודת השחקן על דמות פיזית | 2 |
סטודיו במוסיקה 1: מוסיקה - יסודות | 2 |
- בית הספר לחברה ואמנויות שומר לעצמו את הזכות לשנות את תכנית הלימודים, מיקום הפעילות וימי הלימוד
- פתיחת הקורסים והתכנית מותנית במספר המשתתפים
מבוא לפסיכולוגיה א' + ב'
הקורס מקנה ידע ומושגים בסיסיים בתחומים שונים של הפסיכולוגיה בנושאים הבאים: בסמסטר א'- טבעה של הפסיכולוגיה, הבסיס הנוירו-ביולוגי של הפסיכולוגיה, תהליכים חושיים, אבחנה, למידה והתניה, זיכרון, מדע ההתנהגות. בסמסטר ב'- פסיכולוגיה התפתחותית, אינטליגנציה, השפעה חברתית, אישיות, הפרעות פסיכולוגיות וחשיבה. (2+2 נ"ז)
מבוא לפסיכולוגיה של האמנות
הקורס מיועד להקנות ידע לגבי הגישות התיאורטיות והמחקריות בתחומי האמנות השונים – האמנויות הפלסטיות, מוסיקה, מחול, ספרות, תיאטרון וקולנוע – תוך דגש על החוויה האמנותית של הצופה. יידונו האמצעים והתהליכים בתחומי האמנויות השונות שיש בהם כדי לעורר מתח ורוגע, השתתפות רגשית, מעורבות קוגניטיבית ברמות המודע והלא-מודע והשפעות על ההתנהגות הגלויה והסמויה. בהמשך הקורס תידון היצירתיות האמנותית תוך דגש על תהליכים פסיכולוגיים - רגשיים, קוגניטיביים, מוטיבציוניים, אישיותיים והתנהגותיים – שמהווים קרקע ורקע ליצירה של האמן. (2 נ"ז)
פסיכולוגיה התפתחותית א' + ב'
הקורס עוסק בסקירה תיאורטית המקבילה להתפתחות תפיסת האדם בזרמים האנליטיים השונים. יידונו מודלים התפתחותיים הנגזרים מתיאורית הדחף, פסיכולוגיית האגו, זרם יחסי האובייקט, פסיכולוגיית העצמי ויוצגו תיאורטיקנים בעלי תרומה ייחודית. בנוסף יילמדו תחומי ההתפתחות הקוגניטיבית, תוך התייחסות לקשר המורכב והעדין בין יכולות ופגיעויות מולדות לבין יתרונות וקשיים סביבתיים, גם בהקשר לחשיבותו העצומה של התזמון ולצורך בהסתגלות הדדית. (2+2 נ"ז)
פסיכולוגיה חברתית א' + ב'
הקורס מציג מחקרים ותיאוריות קלאסיות בפסיכולוגיה חברתית ועוסק בקשר הבסיסי בין הפרט והחברה ברמות התנהגותיות- רגשיות וחשיבתיות. סמסטר א' - יתמקד בשיטות מחקר בפסיכולוגיה חברתית, השפעה ולחץ חברתיים, ציות לסמכות, הטיות שיפוטיות, ייחוס סיבתיות, שליטה קוגניטיבית, התנהגות פרו-סוציאלית ושיפוט מוסרי. סמסטר ב' - יתמקד בעמדות ושינוי עמדות, קבוצות, מתן תגמולים, קונפליקט בין קבוצות בחברה הישראלית, מנהיגות, יעילות ארגונית ויישומים בפסיכולוגיה חברתית בתחום העבודה. (2+2 נ"ז)
תיאוריות אישיות א' + ב'
הקורס עוסק בהנחות העומדות בבסיס הניסיון לתאר את המושג "אישיות", ובמושגים הרלוונטיים. הסטודנטים מתוודעים לתיאוריות האישיות המרכזיות מנקודת המבט של גישות ודיסציפלינות שונות: דינמיות, התנהגותיות, קוגניטיביות, אקזיסטנציאליסטיות והומניסטיות. למידה זו תעשה תוך התייחסות ביקורתית לרקע הפילוסופי, להנחות היסוד ולהיבטים המחקריים של הגישות השונות. מעבר לרכישת הידע התיאורטי, הקורס מיועד לפתח את יכולת החשיבה וההתבוננות התיאורטית על טבע האדם והתנהגותו. (2+2 נ"ז)
פסיכולוגיה אבנורמלית א' + ב'
הקורס עוסק בדרכים שונות להגדרה, התבוננות וסיווג של החולי הנפשי ומקורותיו. נלמד להבחין בין נורמלי ללא-נורמלי. נכיר את הפרעות הנפש העיקריות לסוגיהן, נאפיין אותן ונסביר את הגישות השונות להבנת הדינמיקה העומדת בבסיסן. בהרצאות תתאפשר הצגה וייערך דיון בכל אחת מההפרעות הבסיסיות הרווחות. בצד למידה פרונטלית תתקיים צפייה בסרטים, קריאת מאמרים ותיאורי מקרה, הממחישים ומעמיקים את הבנת הנלמד. (2+2 נ"ז)
פסיכולוגיה פיזיולוגית
הקורס עוסק בבסיס הביולוגי של ההתנהגות ומתייחס לבעיות הגוף והנפש ולמבנה ותפקוד תאי העצב. הקורס סוקר את מבנה מערכות העצבים השונות, מערכות התפיסה והעיבוד הויזואלי והאודיטורי. (3 נ"ז)
פסיכולוגיה קוגניטיבית
קורס עיוני העוסק בסוגיות מרכזיות בפסיכולוגיה הקוגניטיבית, תוך התייחסות לנושאים, כגון: קשב, תפיסה, זיכרון ועיבוד ידע. הקורס משלב תיאוריות ותרגול מודלים, כגון: המודל האינטראקטיבי, התפיסתי וגישות לזיכרון ומציג אפשרויות יישום. (2 נ"ז)
קורסי חובה – סוציולוגיה ואנתרופולוגיה:
מבוא לסוציולוגיה א' + ב'
הקורס עוסק בפרט, באדם היחיד ובדרכי התנהגותו המשתלבות ומעוצבות על ידי תהליכים ומבנים חברתיים המתרחשים בחייו. הקורס מציג את התיאוריות והמתודולוגיות של החשיבה הסוציולוגית. במהלך הקורס יידונו מושגים וסוגיות בסוציולוגיה, כגון: נורמות וערכים, סטאטוס ותפקיד, קבוצות, ארגונים, ריבוד, תרבות וחברה. (2+2 נ"ז)
מבוא לאנתרופולוגיה א' + ב'
הקורס מפגיש את המשתתפים עם דרכי תיאור והצגה של תרבויות ומתייחס לתיאוריות שעיצבו אנתרופולוגים שונים על מנת להסביר כיצד פועלות תרבויות בכלל ותרבויות ספציפיות בפרט. נכיר מקרוב את דרכי הייצוג של הידע האנתרופולוגי במחקרים ובמאמרים, כיצד חושבים ומתארגנים בני האדם ונבחן את הנושאים והגישות התיאורטיות השונות ויישומיהן. (2+2 נ"ז)
מבוא לסוציולוגיה של האמנות
במהלך הקורס נעמוד על יחסי הגומלין המתקיימים בין חיי התרבות לבין העשייה האמנותית, הן כמוסד מאורגן והן כפעולה של יחידים וקבוצות. מתוך התייחסות למימדים של יצירת אמנות פלסטית, קולנוע ומוסיקה (בעיקר) נתוודע למימדים הסימבוליים, הפוליטיים, הלאומיים והצרכניים שנקשרים ביצירת האמנות ומשמשים בכינונה של תרבות. (2 נ"ז)
תיאוריות סוציולוגיות קלאסיות
הקורס מציג בפני הסטודנטים את עיקרי המחשבה הסוציולוגית מראשית המאה ה- 19 ועד המחצית השניה של המאה ה- 20. הסוציולוגיה מעולם לא התגבשה כמתודה ותיאוריה אחת, אלא צמחה מתוך ויכוח רעיוני בין גישות ואסכולות שונות. בין הנושאים הנידונים בקורס: דימויי החברה השונים שמציעות פרספקטיבות סוציולוגיות שונות, השוני בין הסוציולוגיה האירופאית מהסוציולוגיה האמריקאית, אינדיבידואליזם מתודולוגי, מטריאליזם היסטורי, אינטראקציוניזם סימבולי. (2 נ"ז)
החברה הישראלית א' + ב'
הקורס עוסק בניתוח התכונות המאפיינות את החברה הישראלית על בעיותיה המיוחדות, החל בתקופה של טרום הקמת המדינה ועד לסוף שנות ה- 90. הקורס מתמקד במבחר שאלות יסוד, כגון: המשכיות ושינוי, יחסי מדינה-חברה, הגירה-עלייה-קליטה, סכסוך, מלחמה וצבא, כלכלה, חברה ושסעים חברתיים. מתוך נקודת מבט הבוחנת תהליכים ומבנים חברתיים שונים הקשורים לשסעים אלו, ניתן לעמוד על המכלול באמצעות נקודות מבט תיאורטיות שונות (חליפין, פונקציונליזם, גישות ביקורתיות). (2+2 נ"ז)
מגדר וחברה
הקורס סוקר את התפתחות החשיבה הפמיניסטית מסוף המאה ה- 18 ועד ימינו ואת התיאוריות והפוליטיקה של המיניות. במהלך הקורס יוצגו פרספקטיבות בינתחומיות בלימודי נשים ומגדר. הסטודנטים ידונו במאבקים לשיוויון זכויות לנשים שהתחוללו בארצות שונות בעולם ויבדקו את המשמעות של פרספקטיבה מגדרית בתחומי ידע שונים. (2 נ"ז)
תרבות וחברה
הקורס מתייחס בחלקו הראשון לתרבות ולהיסטוריית המערב, למיתולוגיה, לפילוסופיה ולתרבות ביוון העתיקה, לרומא הקיסרית, לנצרות מראשיתה ועד הרפורמציה, ולתפיסת הסובייקט ברנסנס. בחלקו השני מתייחס הקורס ל"השכלה" ולמהפכה הצרפתית: אידיאולוגיה של חירות ושוויון, מודרניזם ופוסט-מודרניזם בפילוסופיה, במדע, בספרות, ובאמנות (דאדא, סוריאליזם ותיאטרון האבסורד), תחילת הפסיכואנליזה, הצילום וראשית הקולנוע, גלובליזם ותנועות ראדיקאליות: אנרכיזם, ילדי הפרחים, פמיניזם, ואנטי- גלובליזם. (2 נ"ז)
קורסי חובה – כללי:
כתיבה אקדמית א' + ב'
הקורס מתמקד בסמסטר א' בכללי כתיבה נכונה בכלל ובכללי כתיבה לפי ה- AAA, ASA, APA בפרט. כללים אלו מהווים את הבסיס לכתיבה אקדמית בתחומי מדעי החברה הרלוונטיים להבעה אמנותית. בסמסטר ב' הקורס מתמקד בסגנונות שונים של כתיבה אותם ניתן לשלב בכתיבה אקדמית ובדרכים שבהן ניתן להפוך את הכתיבה ליצירתית ומעניינת הן עבור הכותב והן עבור הקורא. הסטודנטים ילמדו להתאים את הכתיבה למטרות שונות. (2+2 נ"ז)
מבוא לסטטיסטיקה א' + ב'
הקורס עוסק במושגים ובתיאוריות ראשוניות בסטטיסטיקה על פי הפירוט הבא: התפלגות, שכיחויות, חוקי הסיגמא, מדדי מרכז, פיזור, מדדים למיקום יחסי, ממוצע משוקלל, השפעה של טרנספורמציה ליניארית על מדדי מרכז ופיזור סולמות מדידה, מתאם פירסון, רגרסיה פשוטה, תורת הקבוצות, קומבינטוריקה, הסתברות, הסתברות מותנית ואי-תלות, התפלגות בינומית והתפלגות נורמלית. (3+3 נ"ז)
שימושי מחשב
הקורס עוסק בשימושי מחשב בסיסיים בנושאים, כגון: תפישות כלליות, מבנה המחשב, חומרה, תוכנה, רשתות מידע,שימוש יומיומי של טכנולוגיות מידע, שימוש במחשב וניהול קבצים, שימוש במעבד תמלילים, אופן השימוש בגיליונות אלקטרוניים, שימוש במאגרי מידע, מצגות, מידע, אינטרנט, תוכנת browser, תקשורת- דואר אלקטרוני, תוכנות סטטיסטיות והדפסה. (2 נ"ז)
שיטות מחקר כמותיות ואיכותניות א' + ב'
הקורס מקנה כלים בסיסיים לתכנון ולביצוע מחקר בפסיכולוגיה. נדון במטרותיו של המדע ובמושגים בתחום, כגון; קשרים בין תיאוריה לנתונים אמפיריים, ניתוח שונות אפקטים עיקריים ואינטראקציה, שתי גישות למחקר: מערכים ניסויים כנגד מערכים מתאמיים, קונטרסטים וניתוחי המשך, מקסימיזציה של שונות ניסויית ומינימיזציה של שונות טעותית. כמו כן עוסק הקורס בפרדיגמה החשיבתית העומדת מאחורי הגישה האיכותנית למחקר. הקורס מאפשר התנסות בשיטות ניתוח ובעיצוב תוכנית מחקר איכותנית אישית. (4+1 נ"ז)
שיטות מחקר משולבות
הקורס עוסק בשיטות מחקר משולבות ובאופן בו נוצרת השלמה הדדית בין המרכיבים הכמותיים והאיכותניים בשיטות אלו. תבחן הבעייתיות הרעיונית, העומדת מאחורי השימוש בשיטות מחקר משולבות, והנסיונות להתמודד עמה. הסטודנטים יתנסו בבניית שיטות מחקר משולבות, בניתוח נתונים ובהסקת מסקנות מתוך שיטות מחקר משולבות. (2 נ"ז)
קורסי חובה - בשילוב אמנויות:
מבוא להיסטוריה ולפילוסופיה של מדעי ההתנהגות
בעולם מורכב המשתנה במהירות, מדעי ההתנהגות בוחנים את האופנים שבהם אנו מתקשרים, מתנהלים, מבינים את עצמנו ואת הסביבה ופותרים בעיות העולות בארגון יחסים ותהליכים חברתיים. בקורס יושם דגש על הבנת הזיקה שבין החשיבה הפילוסופית לבין שיטות המחקר האמפיריות במדעי ההתנהגות. תשומת לב מיוחדת תינתן לבחינת הקשר שבין ההקשר החברתי-היסטורי לבין התפתחות גישות תיאורטיות ואמפיריות מובילות במדעי ההתנהגות בתקופות שונות. הקורס יעסוק גם בשיטות לאיתור מידע וספרות האופייניות למדעי ההתנהגות ובשיטות האמפיריות המיושמות על ידי חוקרים בתחום זה. בנוסף, תידון הרלוונטיות של מדעי ההתנהגות להבנה ולפתרון בעיות ודילמות חברתיות. (2 נ"ז)
לשחק ולהציג: מבוא לאמנות ההופעה הציבורית והבימתית
לשחק, להציג ולהופיע הם שלושה מושגי יסוד של אמנויות הבמה, הבונים את הגרעין הרעיוני והאמנותי דרכו ניתן להבהיר ולהבין את עקרונות ההבעה הבימתית. אולם מושגים אלה 'חרגו' מתחום התיאטרון והם מתפקדים גם כדימוי ומטאפורה בתיאוריות שונות של מדעי החברה, המסבירות תהליכים כמו הבנייה של זהות ואינטראקציה בינאישית. הקורס מתמקד בבחינת היחס בין מושגים אלה, משני כיוונים: תיאטרון ומדעי החברה, במהלך כולל שינוע מן התיאטרון למדעי החברה וחזרה לתיאטרון. (2 נ"ז)
מבוא ליצירתיות במדעי ההתנהגות
מושג ה"יצירתיות" הצטמצם ברובו לתחום האמנות. קורס זה מקדם גישה שונה: היצירתיות כמהות ויכולת אנושית הקיימת בכל אדם וכחלק מהמרקם החברתי האוניברסאלי. גישה זו ליצירתיות גם מרחיבה את אפשרויות בחינתה, כולל אך גם מעבר, לביטויה האמנותי ומדגישה את קיומה ותהליכיה כפי שהיא קיימת בחיי היום-יום, בהתנהגות אישית, בינאישית, בקבוצות, בארגונים בתרבות ובחברה בכלל. (2 נ"ז)
פואטיקה ופה-אתיקה
הביטוי העצמי בדיבור אינו נובע מאליו, אלא עובר דרך מסננת של ניסוח גופני ומילולי. הדיבור הוא עובדה כמו הדבר עליו מדובר ויש לו חוקים וגם פואטיקה, מודעת או לא. לפואטיקה הזו של הדיבור אפשר לקרוא גם פה-אתיקה, כלומר האופן בו הפה מכוון בדיבור, איך הדובר מכונן/מאפנן את דיבורו להיות "דָּבָר דָּבֻר עַל אָפְנָיו", כלומר, להשתמש באופן אפקטיבי בכלי הדיבור. הקורס מתמקד בניסוחים שונים של פואטיקה מתקופות שונות כדי לפרוש את האפשרויות ואת השילובים ביניהן, ויציג את הצד הפואטי- האסתטיקה והאתיקה של הדיבור, הקשר בינו לבין מושג העצמי והביטוי העצמי, הצד המאגי והתרפויטי של הדיבור, פואטיקות שונות של דיבור וביטוי עצמי באסכולות מסוימות, מן המקרא ועד פוסט-מודרניזם. (2 נ"ז)
סמינרים :
סמינרים בפסיכולוגיה, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה:
היבטים תרבותיים של הגוף
הגוף האנושי הפך בעשורים האחרונים לנושא מחקר בסוציולוגיה ובאנתרופולוגיה, אשר מתמקדים בהיבטיו התרבותיים מעבר לקיומו הביולוגי. בסמינר זה נסקור את ההוגים המרכזיים בחקר הגוף העונים על שאלות כגון - כיצד מעצבת התרבות את הגוף? אילו כוחות חברתיים מופעלים על הגוף? וכיצד מתעצבת החוויה הגופנית האישית? שאלות אלה ייבחנו לאור מחקרים מהחברה הישראלית ובעולם תוך דיון כיתתי בסוגיות נבחרות של הגוף הממוגדר, הגוף באמנות, הגוף בחברה הצרכנית, גוף וזהות, הגוף החריג ועוד. חלקו השני של הסמינר יוקדש להנחיה וליווי של כתיבת עבודה סמינריונית, כולל הצגתה בכיתה. (4 נ"ז)
חינוך ושינוי חברתי/ שינוי וחדשנות בחברה הישראלית
נהוג לחשוב כי מאז סוף שנות השבעים עברה ישראל שינוי משמעותי, אשר הפך באופן יסודי את פניה. בספרות הסוציולוגית הדעות חלוקות באשר למשמעותו של השינוי הזה: האם ישראל הפכה להיות חברה יותר שוויונית או שמא לחברה בה הפערים החברתיים עמוקים יותר? האם האופציה הרב תרבותית/המשותפת אפשרית עבורינו או פנינו למלחמת תרבויות ולקיטוע הולך ומעמיק?
במסגרת הסמינר ייבחרו שאלות אמפיריות אשר מתכתבות במידה כזאת או אחרת עם אחד מהנושאים הבאים: החברה הערבית, יחסי יהודים ערבים, מזרחיות, דת ולאומיות, דת ומודרניות, העליות החדשות (בריה"מ ואתיופיה)[1] וייחקרו במתכונת אקדמית. (4 נ"ז)
לתת ולקבל-סמינר ביחסי עזרה
הסמינר יעסוק בפסיכולוגיה חברתית של יחסי שיתוף פעולה ועזרה וקונפליקטים בין יחידים וקבוצות. עיקר הסמסטר הראשון יוקדש לסקירה של המחקר והתיאוריה שעניינים בנושאים אלה. בחלק זה של הסמסטר הראשון יינתנו הרצאות בנושאים נבחרים שיתמקדו ב: 1. תגובות לקבלת עזרה (הכרת תודה ואיום לערך עצמי). 2. סטטוס, כוח ומוכנות לעזור ולקבל סיוע, 3. תהליכים פסיכולוגיים בפיוס בין קבוצות.
מטרת הקורס: להציג את התחום של הפסיכולוגיה החברתית של יחסי עזרה כיחסי כוח בין יחידים ובין קבוצות, ואת התחום של תהליכים פסיכו-חברתיים של פיוס בין קבוצות יריבות. באמצעות הצגה זו יחוו התלמידים את ״המעגל המחקרי״ השלם של: בחירת דילמה מחקרית, גיבוש השערות והצעת מחקר בעל פה ובכתה, איסוף נתונים, ניתוחם, והצגתם בעל פה ובדו״ח מסכם בכתב. (4 נ"ז)
סמינרים המשלבים מדעי ההתנהגות ואמנויות
אמנות כחוויה וקולה של החוויה
חוויה היא אחת מדרכי הלימוד האפקטיביות ביותר. הבנה מגיעה לשיא כאשר החוויה מודעת ומנוסחת במילים. הביטויים האמנותיים של החוויה נדונים בכלים של מדעי ההתנהגות. לפילוסופיה תפקיד חשוב במתן כלים להכרת הקשרים שבין חוויות אישיות לבין תפיסה מושגית, מופשטת וכללית. בחינת החוויה הן בהיבט העשייה האמנותית הן בהיבט המילולי והמושגי, מעמיקה את הבנתה. כאשר המילים מבארות, מסבירות, מנתחות, מפרשות, "סובבות" ו"מלטפות" את החוויה היא זוכה במשמעות נוספת, יצירתית בפני עצמה. בשילוב האמנויות בלימודי מדעי ההתנהגות מוצגת דרך ליצירת החוויה. הצורך לתת מילים לחוויה מקדם את הלמידה בשני מישורים חיוניים. היצירה – תהא תוצר של חוויה אמנותית בתנועה ומחול, במשחק ותיאטרון, ביצירה פלסטית או בכל מודול יצירתי אחר – זוכה במשמעות מעורבת, מורכבת ועשירה יותר. (4 נ"ז)
המבט כנרטיב תרבותי ואמנותי
כאשר חוזרים לנרטיבים מכוננים של התרבות שלנו, כמו התנ"ך והמיתולוגיה הקלאסית, ומחפשים מה יש להם לספר לנו על המבט האנושי, מגלים שיש קבוצה שלמה של מבטים אסורים שהתוצאה שלהם היא ענישה חמורה. לדוגמה: המבט לאחור של אשת לוט, דויד המביט על בת-שבע הרוחצת או מדוזה, המפלצת מהמיתולוגיה היוונית המאבנת את כל מי שמסתכל עליה. נרטיבים אלה וכדוגמתם מראים שהמבט האנושי אינו ניטראלי אלא מובנה ומוגדר תרבותית. במהלך הסמינר נתחקה אחר אופני הבניה אלה ותוך התייחסות למבחר נרטיבים מכוננים מהתנ"ך ומהמיתולוגיה הקלאסית נבדוק באילו הקשרים מוצג המבט כסמן גבול תרבותי וכיצד הוא מתואר ומובן ביצירות אמנות ובפרשנויות מודרניות נבחרות לנרטיבים הקדומים. הקשר בין מבט, סכנה ועבירה יעמוד לפיכך במרכז הסמינר וייבחן לאור מבחר יצירות אמנות, מהמדיה השונות, ואופני ההבניה של הראייה ככלי הבעה אמנותי וכמצע תרבותי. (4 נ"ז)
סיפורי חיים במעגל האישי והקולקטיבי
הקורס חוקר את הקשר בין סיפור בכלל וסיפור חיים בפרט, לבין פסיכולוגיה והספרות התיאורטית הקיימת. מטרות הסמינר: להציג את התיאוריה, המחקר והיישום הנוגעים לסיפורי חיים בפסיכולוגיה. לתת לתלמידים הזדמנות ראשונית לאסוף, לעבד ולהציג סיפורי חיים מקוריים. הסטודנטים ייחשפו לגישות הנרטיביות הדומיננטיות בתחום, כגון: פרויד, אלמס, ברונר, מקאדמס גוסלסון, בילו, ספנס וליבליך. במחצית השנייה של הקורס הסטודנטים יכתבו את העבודה הסמינריונית על סיפור חיים, אותו יתבקשו לנתח בכלים של אחת הגישות הנרטיביות, אשר הוצגו בקורס. בשיעורים האחרונים יציגו הסטודנטים כרפרט את תוכנית העבודה וחומר הרקע של כל אחד מהם. (4 נ"ז)
פינה באוש-מחול, גוף, חברה
הרקדנית והכוריאוגרפית פינה באוש הייתה אחת מהאמנים המובילים והמשפיעים החל מהמחצית השניה של המאה ה-20. תיאטרון-המחול שיצרה הציג תפיסה חדשה של מחול ושל הבעה אמנותית המתרכזת בגוף ונובעת ממנו, הן כאמצעי מבע של מחול והן כיסוד חברתי וקיומי שהיא ורקדניה חזרו וחקרו בכל יצירה ויצירה. הגוף בגילומיו השונים – הפיזי והחברתי, האישי והתרבותי - הוא לפיכך התוכן והגורם המחולל של יצירתה, וניתן לומר שבאוש ורקדניה הפעילו מעין מעבדה בימתית לניסויים ולבחינת "הפוליטיקה של הגוף" בכלים אמנותיים של מחול ותיאטרון. בדרך זו היא הציעה התבוננות אמנותית בסוגיות חברתיות שנובעות מתפיסות של גוף וזהות, במיוחד זהות מגדרית ומינית, שלא פעם הקדימה את המחקר שהתמודד עם שאלות כאלה, כדוגמת ההבנה של גוף וזהות במונחים של ביצוע (פרפורמנס, ג'ודית באטלר). מטרת הסמינר היא להכיר, ללמוד ולהבין את יצירתה של באוש בהקשרים אמנותיים וחברתיים-תרבותיים של זהות הגוף ומבעיו כתוצר של פרקטיקות פיזיות, מגדריות ומיניות. (4 נ"ז)
קורסי מבוא לאמנויות
מבוא לאמנות חזותית
הקורס מוקדש לעיון בציוני דרך עיקריים בתולדות האמנות המערבית, מאז המאה ה- 7 לפנה"ס ועד ימינו. הדיון הינו כרונולוגי במהותו והלימוד בכל אחד מהפרקים יתקיים תוך בחינת זיקתה של האמנות הן לאירועים, למהלכים ולהלכי הרוח התקופתיים (ובמקרים מסוימים גם לעולמו הפרטי של היוצר) והן לאמנות העבר. לשון אחר, יצירות מתחומי הציור והצילום, הפיסול והאדריכלות תיבחנה בהקשרים השונים. (2 נ"ז)
מבוא לתנועה ומחול: מחצרות המלוכה לגגות ניו-יורק
הקורס מתמקד בהוראת העקרונות האסתטיים והמאפיינים האמנותיים של בלט ומחול, דרך לימוד היסטורי של השינויים בתפיסת המבע התנועתי והקומפוזיציה המחולית, החל מהרנסנס האיטלקי ועד למחול הפוסט-מודרני. הקורס בנוי כרונולוגית ותוך התמקדות בצירי מפתח היסטוריים ורגעי מפנה באמנות הריקוד. הלמידה מכוונת לגילוי והבנה של ההקשרים ההדוקים בין שינויים היסטוריים, חברתיים ותרבותיים לבין היווצרות השפה, הז'אנרים והסגנונות של בלט ומחול. בקורס תתקיימנה הרצאות פרונטאליות, וכן דיון וניתוח כיתתי מבוסס קריאה וצפייה ביצירות: מצגות חזותיות, הקלטות של יצירות, וסרטים דוקומנטריים על ריקוד, בלט ומחול. (2 נ"ז)
מבוא למוסיקה
הקורס סוקר את התפתחות המוסיקה על ידי דוגמאות נבחרות המייצגות את האוצר העצום של מורשת המוסיקה, החל מהעת העתיקה, דרך תולדות המוסיקה המערבית (מימי הביניים והרנסנס ועד למאה ה-21) ועד המוסיקה היהודית והישראלית. בקורס תתקיים גם האזנה מודרכת תוך שימת דגש על: יוצרים וצורות מוסיקליות, מבצעים, מהויות אסתטיות, סגנונות, זרמים ותהליכים היסטוריים ויצירתיים. ההאזנה תהווה בסיס להרצאה, לשיחה ולדיון בכיתה. (2 נ"ז)
מבוא לדרמה ולתיאטרון
הקורס עוסק בהיסטוריה של הדרמה והתיאטרון, ומתייחס ליסודות של השפה התיאטרונית בהקשר היסטורי ותיאורטי. המהלך בקורס הוא כרונולוגי וסוקר את הסוגים השונים של התיאטרון בתקופות השונות ובאזורים גיאוגרפיים שונים. דגש מושם על ההקשר החברתי והתרבותי של העשייה התיאטרונית תוך בחינת הדרכים בהן המצב ההיסטורי, המוסכמות החברתיות והערכים התרבותיים השפיעו על תפיסת התיאטרון ועל אופני ההבעה הדרמטיים והבימתיים. (2 נ"ז)
קורסי בחירה
קורסי בחירה בנושאי חברה:
כוחו המרפא של הסיפור
בחברות המסורתיות היה מספר הסיפורים יועץ, מרפא ומורה דרך לחיים.
באמצעות הסיפורים יכול היה להניע תהליכים חברתיים ואישיים ותראפויטיים.
במהלך הקורס נלמד מודלים שונים של דרכי היגוד הסיפור, נעמיק בפרסונה של המספר ובתכנים הנפשיים והמרפאים של הסיפור.
נלמד תיאוריות הקשורות בסיפור המיתי / העממי ובפרשנותו. נבחן את הקול המגדרי של הסיפור, את כוחו המרפא במחזור החיים, ונלמד את שפת הגוף והנפש של 'מספרי הסיפורים' דרך התנסות חווייתית פרפורמטיבית. (2 נ"ז)
פסיכולוגיה חיובית
הפסיכולוגיה החיובית היא פסיכולוגיה של צמיחה אישית, אושר ותכונות אישיות חיוביות. רוב המיקוד במדע פסיכולוגי במאה ה -20 התמקד בחולשות, פתולוגיה וטיפולים לבעיות פסיכולוגיות נפשיות של בני האדם. הפסיכולוגיה החיובית, לעומת זאת, מסתכלת על איך אנחנו יכולים להרגיש רגשות חיוביים כמו אושר ותקווה, וכיצד אנו יכולים לעודד את היצירתיות והחוכמה. זוהי גישה מדעית ויישומית לגילוי וקידום עוצמות, סגולות, ותפקוד חיובי.
קורס זה יתמקד במגוון של נושאים, לרבות פיתוח נקודות חוזק וחיים טובים בהקשר תרבותי, מצבים ותהליכים רגשיים וקוגניטיביים חיוביים, התנהגות חברתית, הבנה ושינוי התנהגות אנושית, פיתוח ויישום סביבות חיוביות. (2 נ"ז)
תיאוריות ומודלים בעבודה קבוצתית
הקורס עוסק בהיכרות עם תיאוריות מובילות בעבודה קבוצתית ועם מודלים לאבחון קבוצה. במהלך הקורס תתאפשר למידה פרונטאלית בצד התנסויות ב"כאן ועכשיו" של הקבוצה על מנת להתוודע לתהליכים מרכזיים המאפיינים עבודה קבוצתית. במהלך הקורס ייבחנו תופעות בחיי קבוצה, תפקידי המנחה והיערכות להקמת קבוצה. (2 נ"ז)
תהליכים בינאישיים בקבוצה
הקורס מונחה כמעבדה התנסותית שבה המשתתפים ילמדו על תהליכים של תקשורת ושל השפעה קבוצתית, תוך כדי הגברת המודעות לעצמם וחידוד רגישותם לאחר. תעשה בדיקה, הכרה והבנה של רגשות והתנהגות של המשתתף בקבוצה, בהתייחס להשפעה ההדדית של הפרט על הקבוצה והקבוצה על הפרט. במהלך הקורס יתוודעו הסטודנטים למושגים של יחסים בינאישיים בקבוצה, כגון: דפוסי כח, תוקפנות, אמון, אינטימיות ותקשורת ויכירו תהליכים קבוצתיים הקשורים בסמכות, לכידות, התנגדות ותת-קבוצות. (2 נ"ז)
הזר בראיה פסיכואנליטית
איך מעשירה אותנו הפסיכואנליזה מבחינת המשגת האחר והאחרות? איזה ערך מוסף יכולה להעניק הפסיכואנליזה לשאלות על ההשפעות האישיות, הבינאישיות והחברתיות הקשורות במפגש עם אחר ואחרות? בקורס זה נציג כמה סוגיות מרכזיות הסובבות סביב נושא זה ונדון באופן שבו מגדירה ומבהירה אותן הפסיכואנליזה. בקורס יודגמו השאלות והתשובות הללו של פסיכואנליטיקאים, באמצעות יצירות אמנות, קטעי סרטים ודרך קריאה במספר קטעים מטקסטים פסיכואנליטיים. (2 נ"ז)
שינוי חברתי במדיות החדשות
קורס שינוי חברתי דרך מדיות חדשות יעסוק באסטרטגיות של שינוי חברתי והשפעה ציבורית דרך מדיה חדשה ורשתות חברתיות. הקורס יתאר ויבחן את האופנים בהם השתנתה המדיה ויתיחס לדרכים בה כולנו יכולים להשתמש ואף לחולל שינוי דרך מדיות חדשות כגון רשתות חברתיות, שידור וידאו ואופנים בהן מרכז הכח של מדיה מבוזר בידי סוכני שינוי ואקטיביסטים. במהלך הקורס ילמדו דרכים שונות ליצירת תהליכי שינוי חברתי במדיה חברתית. הלומדים יתנסו ביצירת קמפיין של שינוי חברתי דרך מדיה חדשה ותוך שימוש ברשתות (2 נ"ז)
אמת בדויה – קןלנוע ומחאה חברתית
הקורס מיועד להקנות לסטונדטים ידע וכלים מעשיים בכל הקשור לעריכת שינוי בר-קיימא ברמה האישית, החברתית והאירגונית. הסטודנטים ייחשפו למחקר האקדמי הבסיסי בתחום השינוי תוך בירור סוגיות שונות וביניהן: זיהוי הצורך בשינוי, התמודדות עם התנגדויות לשינוי ואתיקה בתהליכי שינוי. במהלך הקורס נסקור בצורה ביקורתית מודלים ותיאוריות מרכזיות בתחום, תוך ניתוח מקרי בוחן מהחברה הישראלית והעולם לאור ספרות אקדמית נבחרת בתחום. כמו כן, נעמוד על מקורות החשיבה שעיצבו את השינוי כתפיסת עולם. הקורס מועבר בצורה חוויית ומשלב הרצאות, סרטים ודיונים קבוצתיים. קורס זה מבקש לברר תהליכי שינוי אלה ברמה האישית, חברתית ואירגונית, תוך היכרות עם תיאוריות, מודלים ומושגים נבחרים בתחום המחקר והפרקטיקה. הקורס מתמקד בשינויים יזומים שאנו עורכים בחיינו ובחיי זולתנו ויענה על שאלות מפתח כגון: מהם הגורמים לשינוי? מדוע אנו מתנגדים לשינוי ומהם הכלים לעריכת שינוי יעיל ובר-קיימא? (2 נ"ז)
בני נוער במצבי סיכון ומצוקה בישראל
הקורס מיועד להקנות לסטודנטים ידע וכלים מעשיים בכל הקשור להיכרות עם עולמם של נערים ונערות במצבי סיכון ומצוקה בישראל ובעולם. הסטודנטים ייחשפו לתיאוריות פילוסופיות ופסיכולוגיות, תוך בירור סוגיות שונות וביניהן: המערכת המשפחתית והמערכת הבית ספרית בעולמם של נערים ונערות במצבי סיכון, דפוסי היעזרות וכוחותיהם של נערים ונערות במצבי סיכון. בנוסף נלמד פרקטיקות של עבודת רחוב מתוך הבנה שהגעה אל בני הנוער ברחוב ובשעות הלילה מייצרת מפגש הדדי וחשוב. מטרת הקורס היכרות מעמיקה עם עולמם של נערים ונערות במצבי סיכון ומצוקה תוך התמקדות בכוחותיהם ובמשתנים שיכולים לייצר שינוי בחייהם. במהלך הקורס נסקור בצורה ביקורתית את יחס החברה לנערים ונערות במצבי סיכון וננסה להבין ביחד מדוע בני נוער בסיכון ברחוב מטרידים את מנוחתם של עובדי מדינה, שוטרים, מחנכים וחוקרים זה שנים רבות. הקורס מועבר בצורה חוויית ומשלב הרצאות, סרטים ודיונים קבוצתיים. (2 נ"ז)
רפואה עממית בתרבויות העולם
הקורס מציג בפני הסטודנטים גישות תיאורטיות לחקר הרפואה העממית בתרבויות עולם ומעמיק אל דמותם של המרפאים העממיים ומתודות הריפוי שלהם. המרפא העממי נתפש כדמות לימינאלית בעלת כוחות מאגיים וכבעל יכולת תקשור עם עולמות אחרים, כמו גם בעל בקיאות בעולם של צמחי מרפא, מאגיה וכישוף. המרפא העממי כיהן בין היתר בתפקידים נוספים בקבוצה שבה הוא חי, כמו כהן דת, מספר סיפורים, אמן, מורה דרך אסטרולוג ונביא. לכל שבט, לכל קבוצה היו את המרפאים העממיים שעבדו במתודות ייחודיות שעברו מדור לדור. הקורס יפרוס בפנינו שני אשכולות לימוד: [א] תולדות הרפואה העממית בתרבויות עולם: בתרבות השמאנית, בתרבות הישראלית הקדומה והמצרית הקדומה. בתרבותם של שבטי המאיה והאצטקים, של הילידים באוסטרליה. בתרבויות המזרח; סין, יפן, טיבט והודו. [ב] שימושים ברפואה העממית בעידן החדש ובקרב קבוצות אתניות ודתיות בישראל. (2 נ"ז)
חינוך וזכויות אדם – כתיבת סיפורי ילדים
הקורס עוסק בזכויות אדם ושינוי חברתי בארץ ובעולם. במהלך הלמידה בקורס יתאפשרו נקודות מבט שונות להסתכלות על ארגונים ותנועות לשנוי חברתי, מחזיקי זכויות,הפרת זכויות, אקטיביזם, עזרה לזולת, ערבות הדדית בין אוכלוסיות וקהילות בפרדיגמות של זכויות אדם. הקורס יבחן את האפיונים השונים של זכויות אדם(אמנות בנלאומיות, חינוך לזכויות אדם, משפט בנלאומי) בהקשרים של שינוי חברתי.בקורס יתקיימו דיונים בדילמות מרכזיות הקשורות למהות זכויות אדם כגון אוניברסליות לעומת לוקליות, חוק חילוני לעומת חוק דתי, תרבויות קהילתיות שונות, עבודות עם אוכלוסיות מגוונות בהקשרים של שינוי חברתי ויבחנו דרכים מגוונות לעיסוק בחומרים אלה בקבוצה מגוונות ורב תרבותית. (2 נ"ז)
טקסים במעגל החיים – היבטים אנתרופולוגיים
הקורס מציג בפני הסטודנטים גישות תיאורטיות לחקר טקסים בתרבויות עולם ומעמיק אל השלבים השונים של טקסי מעבר: טקסי בראשית החיים, שמחות החיים וקץ החיים. הקורס דן במונחים כמו לימינאליות, קומיוניטאס ואנטי-קומיוניטאס, סמלי מפתח וניגודים בינאריים. במהלך הקורס ידונו הדמיון והשוני בין מאגיה לרפואה, שאמאניזם ודת וחברות שבטיות אל מול חברות מודרניות. (2 נ"ז)
הגישה ההוליסטית לכאב ולמתח
הקורס עוסק בתחום הכאב והמתח ובהבנת מנגנונים עצביים בכלל ואלו העומדים בבסיס התופעות הללו בפרט. הקורס מציג את מבנה ותפקוד מערכת העצבים האוטונומית והסטודנטים מתוודעים למערכות מודולטוריות, סוגי אישיות וסטרס ולמערכת הכאב (מבנה ותפקוד). כמו כן, יידונו ההקשרים שבין כאב ומתח ומשמעותם והסטודנטים יתנסו בהרפיה, בדמיון מודרך ובהומור להפחתת מתח וכאב. ( 2 נ"ז)
תהליכים פרטניים וקבוצתיים באירגון
תחום ההתנהגות הארגונית משלב בין שתי נקודות מבט מרכזיות לניתוח תופעות ותהליכים פסיכולוגיים בארגונים:
הפרט (מיקרו) והארגון וסביבתו (מאקרו). בקורס נבחן את נקודת מבטו של הפרט (העובד) בארגון תוך התמקדות באנשים – עובדים ומנהלים - המרכיבים את הארגון.
הדגש בחלק זה הוא על האופן בו אישיותו של הפרט, מערכת מניעיו, עמדותיו ויחסיו עם הזולת מעצבים את תפקודו בארגון.
כמו כן נלמד על דינאמיקה המתרחשת בקבוצות ועל השפעתה על תהליכי העבודה.
בהמשך, נבחן את נקודת המבט של המערכת הארגונית הכוללת וסביבתה- נסקור את ההתפתחות של הגישות התיאורטיות המרכזיות המשמשות להבנת ארגונים,
ננתח את מרכיבי הסביבה הארגונית וקשרי הגומלין שלהם עם הפעילות הארגונית ונלמד על היבטים שונים של תהליכים ומושגים ארגוניים (למשל סביבה ארגונית ושינוי ארגוני). ( 2 נ"ז)
סוציולוגיה של המשפחה
הקורס עוסק בתא המשפחתי כפי שהוא משתקף בתקופות ובתרבויות שונות ובמעברים שבין הגישה המסורתית לגישה המודרנית והפוסט-מודרנית. כמו כן, ייבדקו היבטים אתיים של טכנולוגיות הרבייה החדישות, אימוץ, משפחות חד-הוריות ומשפחות חד-מיניות. (2 נ"ז)
כל העולם במה
קורס זה יציג דרכים בהם ניתן להיעזר באלמנטים שונים מתחום התאטרון כדי לעזור ליחיד ולקבוצה להשמיע את קולם בדרך יצירתית ועל הבמה. הוא יתבסס על תיאוריות, קונספטים ומודלים מתחומי התיאטרון האוטוביוגרפי, תיאטרון הפלייבק, התיאטרון החברתי והדרמה תרפיה וישלב הרצאות, התנסויות והמשגה. הקורס יקנה למשתתפים כלים יישומיים לעבודתם עם קבוצות בשטח.
נושאים מרכזיים: * תיאטרון כמדיום לתהליכי מחקר, ביטוי והתפתחות אישי וקבוצתי. *עקרון ההרחקה * המשמעות של הכניסה לדמות, העלייה לבמה, ההופעה והירידה מהבמה, נוכחות קהל ובחירתו *קונספטים, עקרונות ויישומים מתוך תיאטרון אימפרוביזציה, תיאטרון אוטוביוגרפי, תיאטרון פלייבק, ותיאטרון פורום – מהלכה למעשה (2 נ"ז)
המסך המכסיף – על זקנה בקולנוע
הקורס יפגיש את המשתתפים עם מבחר של סרטי קולנוע המציגים את הזקנה כתקופה מורכבת ומשמעותית במעגל החיים האנושי, בניגוד או כהשלמה לתפיסה הנפוצה שלה כזמן של דעיכה , התפוררות ותשישות נפש. כקבוצת יצירות סרטים אלו מאירים את הזקנה כתקופת חיים ייחודית בה יכולים חיינו המצטברים ואינם חולפים להגיע לגילוי חדש, תוך עמידה אמיצה מול כישלונות והחמצות של העבר מחד, ומול אטימות של חברה עיוורת ומפוחדת המתכחשת לכוחות הנפש המתגלים בזקן. (2 נ"ז)
תיאטרון חברתי
תיאטרון חברתי - "הפעולה המופעית" מאפשרת לקהילה להתבונן בבואתה ולהגיע לתובנות חדשות על נסיבות חייה (הדילמות ,הקונפליקטים, מגוון הקולות), ועל יכולותיה להתמודד איתן. פעולת היצירה מניעה שינוי תודעתי החל במעגל האישי , דרך הקבוצתי וכלה בחברתי/קהילתי.
במהלך הקורס נרכוש כלים להבנת תהליכי עבודה באמצעותם נבנה אירוע תיאטרוני אקטיביסטי בעל אמירה אישית וחברתית.
נגדיר מטרות עבודה ביחס למאפיינים שונים של קהילות : ילדים נוער ,קשישים אנשים עם צרכים מיוחדים, אוכלוסיות מעורבות ועוד.
נתחקה אחר דרכו של היוצר בקהילה כמי שלוקח על עצמו אחריות-חברתית, חינוכית ופוליטית ועל היצירה, כמנוע לגילוי אמצעי תקשורת אלטרנטיביים, מילוי משאלות וחיפוש אחר משמעות וזהות.
הקורס ישלב בין דיון תיאורטי, צפייה וקריאה של טקסטים בצד התנסות מעשית להמחשת התוקף של אומנות המופע ככלי לשינוי חברתי. (2 נ"ז)
תיאטרון – אינטנסיב
מטרות הקורס:
נושאים מרכזיים:
קבלת החלטות
הקורס עוסק בהיבטים פסיכולוגיים והתנהגותיים של שיפוט וקבלת החלטות.
במסגרת הקורס מוצג המודל הנורמטיבי-רציונאלי של קבלת החלטות, כמו גם מודלים תיאוריים, מושגי יסוד,וממצאים מחקריים הקשורים לתהליכים הקוגניטיביים המעורבים בשיפוט ובקבלת החלטות.
ולדון בהשלכות תיאורטיות ויישומיות במכלול תחומים הנעים מן הרמה הבינאישית דרך המנגנונים החברתיים.
קורסי בחירה - סטודיו באמנויות:
סטודיו באמנות חזותית 1: רישום – יסודות
קורס הסטודיו מקנה בסיס להבנת מקצוע הרישום ומלמד מושגי יסוד בו ומחדד את יכולת ההתבוננות של הסטודנטים בסביבה ובפרטים בתוכה. בקורס יפתחו הסטודנטים יכולת המחשה תלת-מימדית תוך שימת דגש על מאפייני שפת הרישום-קו וכתם- ועל יחסי גודל, קומפוזיציה ופרספקטיבה. במהלך הקורס הסטודנטים גם יתנסו בטכניקות רישום שונות ובסוגי רישום שונים: ריאליסטי, רישום טבע, דומם וחללים שונים. (2 נ"ז)
סטודיו באמנות חזותית 3: ציור – יסודות
קורס הסטודיו משלב בין עבודה בקבוצה להנחיה אישית, ובמהלכו יתוודעו הסטודנטים לכלי המבע הראשוניים של הציור. במרכזו לימוד ועבודה עם חומרי יסוד ומושגי יסוד של ציור בדגש מיוחד על מצע הציור ופלטת הצבעים, הכוללים: מצעי ציור שונים, פלטת הצבעים, סוגי צבע שונים, עבודה עם מכחולים, עבודה בשכבות. הסטודנטים יכירו ויפתחו מושגים בציור, ותפישה מרחבית וילמדו להתבונן בו ולפתח תיאוריה רלוונטית. (2 נ"ז)
סטודיו באמנות חזותית 5: פיסול – יסודות
הקורס מאפשר היכרות ראשונית עם החשיבה והעשייה הפיסולית וחושף את הסטודנטים למגוון עשיר של חומרים ולעבודה על תלת מימד כשפה עצמאית. בקורס נבדוק את מושגי הפיסול בהקשרם החומרי ונלמד כיצד החומר משרת את האמירה/הרעיון. נעסוק בנושא החומר כנקודת מוצא, הפשטה וטקסטורה, נתנסה במגוון טכניקות דרך חומרי גלם שונים ונלמד ליישם ולעשות שימוש נכון בחומרים למטרות פיסוליות ספציפיות. (2 נ"ז)
סטודיו באמנות חזותית – אמנויות הבמה
אומנות המיצג נחשבת כאוונגארד של המאה העשרים . מדיום דינמי פורץ גבולות המאתגר את היוצר והצופה בבחינה מחודשת של גבולות האומנות והקודים התרבותיים והחברתיים. במהלך הקורס ייחשפו הסטודנטים לאופני יצירה משתנים של "אומנות חיה " שמתהווה על "קו התפר" הלא מוגדר בין חיים לאומנות ובין המציאותי למדומה . תערך הכירות עם אסטרטגית מופע שמקיימת דיאלוג מתמיד בין אומנויות, כשאחד מסממניה המובהקים הוא התנועה המגולמת בגוף היוצר . מתוך מחקר, עיון ויצירה ובהשראת פועלם של יוצרים מהארץ ומחו"ל ירכשו המשתתפים כלים ופרקטיקות להבנת תהליכי עבודה באמצעותם נבנה 'אירוע' פרפורמטיבי מקורי, אקטיבי ועכשווי. (2 נ"ז)
סטודיו באמנות חזותית: דיוקן עצמי
עבודה בסטודיו המתבססת על ציור דיוקן עצמי מול מראה[2]. זוהי נקודת המוצא לסדרת תרגילים מונחים ומובנים אשר מטרתם להשתמש ביחיד כמקור השראה לתהליך מתבונן 'בעצמי'. ה'עצמי' הנוצר והנחקר בסדרת תרגילים אלה, משמש מקור להתפתחות אישית, גילוי עצמי, חקר העצמי והתהוות. אלה מהווים קרקע להכרת הסביבה, האחר, והתרבות. במהלך הקורס הסטודנט ישתמש בשפה החזותית (ערכים ויזואליים) שהם בבחינת השפה המתווכת לשיח התוך אישי והבין אישי, ישכלל את המיומנות, ישתמש בה, יעמיק אותה ויפתח שפה אישית שאמורה לשמש אותו לביטוי עצמי ולניסוח אמירה. (2 נ"ז)
סטודיו באמנות חזותית: שילובי מדיה ומיצב
קורס הסטודיו מקנה בסיס להבנת אמנות רב תחומית ומיצב. בקורס יעבדו הסטודנטים במדיות ובחומרים שונים. נבדוק את אפשרויות המעבר בין המדיות והחומרים, ואת שילובם לכדי יצירה אחת. נבדוק מושגים כגון: דימוי חזותי ומילולי, חומריות, מקום, חלל, בהקשר של מרחבי עבודה שונים, ונשים דגש על יצירת מציאות אישית חדשה בחלל נתון. (נ"ז 2)
סטודיו בתנועה ומחול 1: מחול-אימפרוביציה – יסודות
בקורס לומדים הסטודנטים את המימדים הבסיסיים של תנועה ומחול, מתנסים ומטפחים מיומנויות וגישות למחול-אימפרוביזציה כאמנות מופע בת-זמננו. הדגש הוא על היכולות התנועתיות והיצירתיות של הרוקד ובמיוחד על ההיבטים התקשורתיים והדיאלוגיים של הריקוד: ריקוד עם פרטנר, עם צוות ועם קבוצה, במגוון של תבניות וגישות. (2 נ"ז)
סטודיו בתנועה ומחול 2: קונטקט – אימפרוביזציה
קונטקט- אימפרוביזציה היא טכניקה המאפשרת למידה של הרוקד את התכונות הבסיסיות ביותר של גופו ותנועתו, בסביבה משחקית, משתעשעת וחוקרת. זוהי אמנות-מופע של מחול בן-זמננו שהשפיעה בעוצמה רבה על המחול והתיאטרון העכשוויים. זוהי צורת מחול חוקרת ודיאלוגית המשחקת במסה, מומנטום וגרביטציה ויכולת הקשבה, סקרנות, שיתוף-פעולה, אמון, כבוד-הדדי ואחריות-אישית יחד עם הנכונות לקחת סיכונים ולבחון גבולות. הקורס יטפח למידה של הגוף החי והנע, ויקדם יכולת תנועתית יעילה ומשוכללת. הסטודנטים יתנסו בהיבטים ובתבניות-מופע שונות של קונטקט-אימפרוביזציה וירקדו ב-Jam-Sessions ובמופעי-סטודיו. יודגשו נושאים של בטיחות ואחריות אישית וקבוצתית ותוגשנה עבודות סיכום והערכה בכתב. (2 נ"ז)
סטודיו בתנועה ומחול 3: טכניקה ומיומנויות במחול – יסודות
שיעור טכניקה בסגנון מודרני-עכשווי. מבוסס בעיקר על המתודה של מרס קנינגהם התופשת את הגו ומערכת היציבה כבסיס העיקרי לתנועה במרחב. התנועה בשיעור תתבצע במבנים, בכיוונים ובקצבים שונים. הוריאציות הריקודיות תהיינה מורכבות משינויים חדים בחזיתות הגוף הנע בחלל ובמקצב משתנה בהדגשיו ובמהירותו. שילוב סגנונות נוספים מהמחול המודרני ילווה את ההוראה הפעילה במטרה לחזק, לשפר ולשכלל את היכולת הריקודית של המשתתפים עד להעצמת השליטה ויכולות ההבעה הגופנית שלהם לכדי טכניקה שיש בה כוח, מהירות ודיוק. (2 נ"ז)
סטודיו בדרמה ותיאטרון 1: ניתוח מחזות בראייה מעשית
הסטודנטים יתוודעו למבחר מחזות מן הדרמה העולמית אשר חושפים קשת רחבה של סגנונות כתיבה דרמטיים. יושם דגש על תכנים תלויי מקום, זמן ותקופה, על מאפיינים ייחודיים לכל מחזאי וכן על מיגוון דמויות דרמטיות עשירות. הסטודנטים ייחשפו למרכיבי המחזה השונים, כגון: עלילה, סיטואציה, יחסים, תמה דרמטית, ז'אנר הכתיבה וילמדו לנתח אותם באוריינטציה מעשית, המכוונת לעקרונות ההעברה מטקסט כתוב לביצוע. כמו כן יתנסו הסטודנטים בעיצוב דמות דרמטית באספקטים שונים: גוף, קול, אופי ועוד ויחוו את תהליך המעבר מהכתוב למוצג. (2 נ"ז)
סטודיו בדרמה ותיאטרון 2: יסודות המשחק – משיטת סטניסלבסקי לשיטת ברכט
הקורס יתנהל כסדנה מעשית ויתמקד בעקרונות משחק בסיסיים על פי הרטוריקה והפרקטיקה של שלוש גישות משחק: קונסטנטין סטניסלבסקי וממשיכיו (אוטה הגן, לי סטרסברג), ז'אק קופו וברטולד ברכט. יודגשו הבדלים ודמיון בין הגישות ותוצג גישה רביעית המאחדת בין התפיסות השונות. במסגרת הסדנה נתנסה בטכניקות של עבודת השחקן על פי גישות אלו תוך התמקדות במרכיביה הבסיסיים של הסיטואציה הדרמטית, כמו: דמות, מקום, מצב (רגשי/פיזי), קונפליקט, מערכות יחסים, רצון ומעצור, פעולה. לימוד ותרגול יסודות המשחק יתבצעו באמצעות תרגילי אלתור ועבודה על טקסטים דרמטיים. (2 נ"ז)
סטודיו בדרמה ותיאטרון 4: עבודת השחקן על דמות פיזית
הדגש בקורס זה הוא על העבודה הפיזית של השחקן בעיצוב ואפיון הדמות המשוחקת. במהלכו יתמודדו הסטודנטים עם טכניקות שונות של האנשה כאמצעי לבניה ופיתוח של דמות פיזית, בשלושה שלבים: עבודה על חיות ואלמנטים מן הטבע, עבודה עם מסיכות ועבודה על דמויות מחיי היום-יום. בדרך זו ירכשו הסטודנטים כלים שיעזרו להם להתרחק מעצמם ומאישיותם על-מנת לשחק דמות ולהכנס עמוק לתפקיד במשחק "מן החוץ פנימה" בו הם ילמדו לא לשחק את עצמם אלא להשתמש בעצמם במשחק. (2 נ"ז)
סטודיו במוסיקה 1: מוסיקה- יסודות
הקורס מפגיש את הסטודנטים עם שפת המוסיקה ודרכי ביטוייה ביצירות המוסיקליות. באמצעות התנסות והאזנה יוקנו מושגי יסוד, יועשר הפוטנציאל המוסיקלי הטמון בכל אחד ותתאפשר מודעות לפוטנציאל התרבותי, החברתי והאמנותי הטמון במוסיקה. נתנסה באילתור מוסיקלי בקול ובכלי ונחשף לרב-תרבותיות מוסיקלית בחברה הישראלית ובעולם. (2 נ"ז)
- פתיחת הקורסים והתכנית מותנית במספר המשתתפים
הערות:
- מעודכן לשנת הלימודים תשפ"א 2020-2021
- בית הספר לחברה ואמנויות - הקריה האקדמית אונו שומר לעצמו את הזכות לשנות את תכנית הלימודים, מיקום הפעילות וימי הלימוד.
*הלימודים ייתקימו בקמפוס קרית אונו
לפרטים והרשמה צרו קשר 03-7207150
* הכתוב מתייחס לנשים ולגברים כאחד
הלימודים ייתקימו בקמפוס קרית אונו לפרטים והרשמה צרו קשר 03-7207150
תואר ראשון במדעי ההתנהגות - מסמכי ערכת ההרשמה
דמי ההרשמה לא יוחזרו במקרה של ביטול ההרשמה על ידי המועמד.
הלימודים ייתקימו בקמפוס קרית אונו
לפרטים והרשמה צרו קשר 03-7207150
פורום ההרצאות של בית הספר לטיפול באמנות נועד לחשוף את קהל המטפלות.ים באמנויות לאפשרויות השונות הגלומות במקצוע בשדה הקליני והמחקרי. שדה הטיפול... Read More
הזמנה ליום פתוח תואר שני .M.A בטיפול באמצעות אמנויות: טיפול בתנועה ומחול, טיפול בתנועה, טיפול בפסיכודרמה, טיפול באמנות חזותית. ביום רביעי, ה- 23/8,... Read More
צור קשרפנו לקבלת מידע נוסףייעוץ אקדמיהיועצים האקדמיים לרשותכם