ליאור שור בתערוכת יחיד: "אורך גל"

ליאור שור בתערוכת יחיד "אורך גל"

התערוכה מוצגת בין התאריכים 06.05.2017 – 02.06.2017
באלפרד – מכון שיתופי לאמנות ולתרבות, סמטת שלוש 5, תל-אביב-יפו
אוצר: פלג דישון

ביום שבת ה- 6 במאי נפתחה באלפרד – מכון שיתופי לאמנות ולתרבות, תערוכת היחיד של האמנית ליאור שור, באוצרותו של פלג דישון.

בתערוכה אורך גל[1] מוצג מיצב תלוי מקום, המבקש להתייחס לממד הגובה של החלל גם כאל ממד של עומק.

נקודת המוצא להצבה הינה זיכרון ילדות מקסים ומפחיד כאחד. התגלות העולם המצוי מתחת לפני הים דרך עיניה של ילדה המרחפת מעליו, מצוידת בשנורקל ובמשקפת צלילה.

המיצב של שור מורכב מחללים בהם נוצרות אשליות אופטיות באמצעות אור, צבע וחלוקת המרחב.

הקיר הימני ביותר בחלל הגלריה נצבע בגווני כחול המייצרים "גרדיאנט": מעבר הדרגתי מתכלכל בהיר לכחול עמוק. לפניו מוצב קיר קטן יותר, צבוע באופן דומה ונראה כאילו מבקש להיטמע ברקע שמאחוריו. הסמיכות בין שני הקירות מייצרת מעין תהודה של גל: הסטה וכפילות.

מרצפת החלל מזדקרים צינורות בגובה מטר ובקוטר 20 ס"מ. בראש הצינורות מצויות צלחות שקופות, המאזכרות בצורתן צלחות פטרי. בתוך הצינורות המוארים נמצאים יצורי מעמקים ימיים עשויים נייר. האור זולג גם מתחתית הצינור כך שנוצר אפקט ריחוף עדין.

בחדר הקטן הוקמו קירות שיוצרים מעין פרספקטיבת עומק, אך אינם מאפשרים כניסה לחלל. בקצה החלל המשולש שנוצר בין הקירות הכהים, התקרה הכהה והרצפה, בוקע אור בהיר.

החומרים בתערוכה מתהווים מתוך האור: הוא בוקע מהחריצים, מהבהב בעדינות, יוצר ריחוף או ציפה, מאיר את תכונותיה של כל שכבה בנפרד ואת היחסים בין השכבות השונות. האור מגדיר את היחסים בין הדימויים והחומרים בחלל, וטוען את המפגש ביניהם במשמעות.

החזרת האור מגלה צבע, שבירת האור חושפת חומר ומרחב, חסימת האור מטילה צל המספר משהו על היחס בין נקודת ההתחלה לבין הסוף.

המים והשמים מצויים בקטבים מנוגדים – הם מה שמעל ומה שמתחת, מה שנחשב ומה שנחווה. האור, המחבר בין הקטבים, מאפשר את קפיצת הדרך הזו.


 [1] אורך גל בפיזיקה הוא המרחק בין שני שיאים סמוכים של גל. האורכים של גלי האור השונים מתפרשים על ידי המוח האנושי כצבעים.ליאור שור היא אמנית רב תחומית העוסקת בפיסול, מיצב, ציור וקולאז', בוגרת תואר ראשון באמנות וחינוך (המדרשה לאמנות בית-ברל, 2008) ותואר שני בטיפול באמנות (אוניברסיטת לסלי – ישראל, 2013).

עבודותיה של שור הן קולאז' של חומרי אמנות קלאסיים וחומרים מן המוכן, זולים, מוכרים ונגישים. במקרים רבים היא שואבת השראה מהחומר עצמו ומן המפגש בין חומרים מעולמות שונים. חיבורם של חומרים ועולמות אלו מצריך יכולות משחק והמצאה העומדות בבסיס העבודות.

שור היא המייסדת של מ.ת.ת  (מרחב תרפיה ותרבות) – היחידה הראשונה מסוגה לטיפול באמנות במוזיאון אשדוד לאמנות. היחידה מחברת בין שלושת התחומים בהם היא עוסקת: אמנות, טיפול וחינוך.

© 2015 Sofarider Inc. All rights reserved. WordPress theme by Dameer DJ.