תכנית הלימודים מכשירה אנשי מקצוע בטיפול בדרמה, שהינו תחום יחודי במקצועות הטיפוליים, על מנת לאפשר להם להשתלב במסגרות חינוכיות, טיפוליות ושיקומיות. באמצעות השפה הדרמטית יוכלו אנשי מקצוע לתרום מהידע היחודי ואפשרויות הטיפול המתאימות ולתת מענה לאוכלוסיות שונות בקהילה ובחברה. מטרה זו הינה בבסיס ההבנייה של התוכנית המוצעת המורכבת מ- 5 רבדים:
א. נושאים תיאורטיים פסיכולוגיים.
ב. נושאים תיאורטיים משותפים לתחום הטיפול בדרמה.
ג. סדנאות בהתמחות בדרמה המבססים את התיאוריה היחודית בתחום.
ד. תרגילים המאפשרים לסטודנטים התנסות, עיבוד ויישום התכנים.
ה. עבודה מעשית בדרמה במוסדות קליניים/חינוכיים תחת פיקוח והדרכה.
התוכנית מיועדת לבוגרי תואר ראשון המעוניינים לקבל הכשרה קלינית ותיאורטית למקצוע הדרמה תרפיה. ההכשרה תאפשר לבוגריה לעסוק בטיפול באמנות במסגרות בריאות, חינוך ושיקום. לבוגרים תינתן הכשרה לעסוק הן בטיפול פרטני והן בטיפול קבוצתי.
דרמה תרפיה היא שיטת טיפול חוויתית ובינתחומית המשלבת אלמנטים מכל האמנויות: התנועה, המוסיקה, הסיפור והאמנות החזותית, ומדיסציפלינות פסיכולוגיות. השפה הדרמטית כוללת שימוש בטכניקות, מושגים ותיאוריות הלקוחים משדה התיאטרון. מקורותיה בטקס ובשמניזם, בתאטרון ובמשחק, ובסיום התהליך הטיפולי יכולה לכלול גם מופע ומיצג.
העשייה הדרמטית מחזקת את חוסנו ויכולותיו של האדם, ומאפשרת לו מרחב יצירתי בו הוא יכול לפעול ולגלות את כוחותיו, על מנת לאפשר התמודדות שונה ויעילה יותר.
תיאוריית התפתחות המשחק הדרמטי - סו ג'נינגס (רעיון הטקס ורעיון התיאטרון כריפוי), אנגליה: מבוסס על התפתחות שלבי המשחק מינקות לבגרות. ממשחק גופני, למשחק השלכתי למשחק דרמטי. המטפל במודל זה מתאים את עבודתו לשלב ההתפתחותי של המטופל ומכוון לטיפוח שלבים התפתחותיים חסרים.
תיאורית התפקידים - פרופ' רוברט לנדי (קונספט ההרחקה), ארה"ב: מבוססת על ההנחה כי אישיות האדם מורכבת מדמויות ותפקידים רבים, הופכיים ו/או משלימים. עבודת המטפל הוא לעזור למטופל להכירם, לתת להם מקום ולעזור להם ללמוד לחיות בדו קיום, תוך הכלת מצבי חוסר איזון. חלק מהעבודה כולל פיתוח תפקיד "מדריך" העוזר לאדם בתהליך זה.
הסיפור בשישה חלקים: מודל אבחון, הערכה וטיפול - פרופ' מולי להד (מודל הגש"ר מאח"ד), ישראל: מודל לאבחון, טיפול והערכה המתבסס על הרעיון של מסע הגיבור. במודל מתבקש המטופל לחבר סיפור (באמצעות כתיבה, ציור, פיסול ושירבוט), העונה על שש שאלות שבעזרתן ניתן לאבחן את ערוצי התמודדותו, את הקונפליקט שבעטיו הגיע לטיפול, את בקשתו מהמטפל ועוד. לאחר האבחון המטפל יכול ליצור ציר טיפולי שיתמוך בהתפתחות המטופל ויעריך אותה.
טרנספורמציות התפתחותיות - פרופ' דיוויד ריד ג'ונסון, ארה"ב: מודל טיפולי המבוסס על אימפרוביזציה משחקית משותפת של המטפל והמטופל ללא שימוש באובייקטים השלכתיים ותוך מעבר בין תפקידים וסיטואציות.
מודל ששת המפתחות - דר' סוזנה פנדזיק, ישראל: מודל אבחוני והתערבותי אינטגרטיבי, המבוסס על אספקטים שונים של המציאות הדרמטית: כניסה ויציאה ממנה, איכותה, תפקידים ודמויות, נושאים, קונפליקטים ועוד.
תיאטרון פלייבק - ג'ונתן פוקס, ארה"ב: טכניקה טיפולית בה חברי קבוצה ממחיזים באימפרוביזציה סיפור חיים, שמסופר ומבויים ע"ל יד חבר אחר בקבוצה או בקהל.
תיאורית השלבים - דר' רנה אמונה, ארה"ב: טיפול קבוצתי המתפתח מרמת ההנאה והשחרור ולמידת ותרגול הספונטניות עד לרמת טיפול ביחיד בעזרת הקבוצה.
תיאטרון טיפולי (תיאורטיקנים שונים) - העלאת הפקה תיאטרונית שתהליך העבודה עליה והופעתה נותנים מענה לסיפורים ולהתמודדויות של חברי הקבוצה השונים המשתתפים בהפקה. אפשרות נוספת היא כי הקבוצה תעלה מחזה שנבחר כדי לענות על צורך של הקבוצה הצופה.
תיאטרון אוטוביוגרפי (תיאורטיקנים שונים) - כתיבת והעלאת הפקה תיאטרונית המתבססת על חלקים מחיי המטופל, כפי שבחר להביאם לבמה.
נקודות זכות הנדרשות לקבלת התואר: 39.
שעות סמסטריאליות הנדרשות לקבלת התואר: 54.
תוכנית זו מורכבת מ- 19 קורסים, בהיקף של 54 ש"ס, על פי החלוקה הבאה:
קורסים הנלמדים בתוך ההתמחויות | נ"ז | ש"ס |
מבוא לטיפול בפסיכודרמה א' | 4 | 4 |
מבוא לטיפול בפסיכודרמה ב' | 4 | 4 |
אבחון והערכה בטיפול בפסיכודרמה | 2 | 2 |
תיאוריות ושיטות בטיפול בפסיכודרמה א' | 4 | 4 |
תיאוריות ושיטות בטיפול בפסיכודרמה ב' | 4 | 4 |
מבוא להתנסות קלינית בפסיכודרמה א' | - | 3 |
מבוא להתנסות קלינית בפסיכודרמה ב' | - | 3 |
סמינר הדרכה בטיפול בפסיכודרמה א' | - | 3 |
סמינר הדרכה בטיפול בפסיכודרמה ב' | - | 3 |
קורס סטודיו מתקדם: כוחו של הרגע | 3 | 3 |
קורס סטודיו מתקדם: תיאטרון פלייבק - מאלתור לסיפור חיים | 3 | 3 |
סה"כ | 24 | 36 |
קורסים משותפים המיועדים לסטודנטים מכל ההתמחויות האמנותיות | נ"ז | ש"ס |
אמנות והתפתחות האדם | 2 | 2 |
פסיכותרפיה - תיאוריות וגישות בטיפול פסיכולוגי | 2 | 2 |
סטנדרטים ואתיקה בטיפול פסיכולוגי | 2 | 2 |
אבחון והערכה פסיכולוגיים | 2 | 2 |
מודלים ומיומנויות בטיפול בקבוצות | 3 | 3 |
שיטות מחקר | 2 | 2 |
מחקר מבוסס באמנויות | 2 | 2 |
סוגיות נבחרות בטיפול באמנויות | - | 3 |
סה"כ | 15 | 18 |
סה"כ תוכנית הלימודים | 39 | 54 |
הקורס מציג את התיאוריות והמחקר בתחום פסיכולוגיה התפתחותית והקשרם האמנותייים, פיזיים, קוגניטיביים, אפקטיביים, נוירולוגיים וחברתיים ממבט רב-תחומי. הקורס מתייחס למשמעויות של הבנת ההתנהגות האנושית במהלך החיים, מציע הגדרות לעשיית אמנות התורמות לתיאוריה ההתפתחותית ומקדם פיתוח מודלים חדשים של התפתחות אמנותית. (טפ-5100, נ"ז 2)
הקורס מציג את התיאוריות המרכזיות בטיפול פסיכולוגי ואת מושגי היסוד עליהם הן מבוססות. כמו כן סוקר הקורס את התפתחות הגישות השונות לטיפול פסיכולוגי ומתמקד בהבחנה בין השלבים השונים בטיפול, באפיון תפקיד המטפל במהלכם, ובמשותף ובמבדיל בין טיפול בילדים לטיפול במבוגרים. (פס-6000, נ"ז 2)
בקורס מתוודעים הסטודנטים ליסודות הטיפול בפסיכודרמה ולאסכולות המובילות בתחום. הקורס מבוסס על שילוב בין עשייה חוויתית ועיבודה לבין תהליכים אישיים. ברובד המעשי, משתתפים הסטודנטים הן כנושאי הפעולה (פרוטגוניסטים) והן בתפקידי "אגו מסייעים" וברובד הניתוחי-קוגניטיבי מומשג התהליך ומעגן את ההתנסות הפסיכודרמטית. (טפ-5260/5261, נ"ז 4+4)
הקורס מפגיש את הסטודנטים עם התפיסה הפסיכולוגית לאבחון והערכה, אשר מאתרת את הכוחות העומדים לרשות האדם ואת הקשיים, ההפרעות והפתולוגיות במטרה לבנות מערך טיפולי תואם. הקורס מציג את עקרונות הסיווג הפסיכיאטרי ופורס בפני הסטודנטים את תהליך האבחון הקליני וההערכה הפסיכולוגית. (טפ-6009, נ"ז 2)
הקורס משלב לימודים עיוניים וחוויתיים ומבוסס על שלוש תיאוריות: ספונטניות, תפקידים וסוציומטריה, כדי לפתח ראייה אבחנתית פסיכודרמטית. נלמדות ומודגמות אפשרויות שונות של עבודת הכפיל בעבודה הטיפולית וכן שימושי האטום החברתי והתרבותי ככלי אבחוני של הפרט בקבוצה וכחלק מהתהליך הפסיכודרמטי. (טפ-6060, נ"ז 2)
בקורס זה הסטודנטים מתוודעים להתפתחות ההיסטורית של האתיקה במקצועות הטיפול, מכירים את שורשיה הפילוסופיים ולומדים את התיאוריות והעקרונות של האתיקה המקצועית. כמו כן נלמדים הקודים האתיים של המקצועות הטיפוליים הרלוונטיים (לדוגמה: הקודים האתיים של יה"ת, הסתדרות הפסיכולוגים, העובדים הסוציאליים, ההסתדרות הרפואית, החברה הפסיכואנליטית) וכן החוקים המתייחסים לדילמות האתיות (לדוגמה: חוק זכויות החולה, החוק לטיפול בפגועי נפש, חוק הפסיכולוגים, חוק העובדים הסוציאליים, חוק החולה הנוטה למות, חוק חסרי ישע). בקורס מוצגות דילמות מרכזיות עדכניות בשיח האתי וכן מוצג הפן המחקרי, אשר לגביו מתעוררות שאלות אתיות משמעותיות. (טפ-6100, נ"ז 2)
הקבוצה משמשת כמודל עצמי להבנה, חקירה וחווייה של תהליכים קבוצתיים ופסיכודרמטיים ובאמצעותה מודגם הקשר בין תהליכים אלה. הקורס מקנה ידע תיאורטי, כלים ומיומנויות להנחיית קבוצה באמצעות פסיכודרמה ומשלב למידה עיונית וחקירה מתוך ההתנסות. הקורס מאפשר בדיקת יחסי הגומלין בין תהליכים אישיים ותהליכים קבוצתיים על פי המודלים של יאלום, פוקס, ביון ומקנזי ועל פי התנסויות סוציומטריות וסוציודרמטיות המניעות את התהליך הקבוצתי. (טפ-6260, נ"ז 3)
הקורס משלב עבודה התנסותית עם לימודים תיאורטיים. מושם דגש על הבנה וניתוח של התהליך הפסיכודרמטי על מרכיביו השונים ונבדקות אפשרויות ודרכי עבודה. בחלקו הראשון של הקורס לומדים ומתרגלים את המושגים והמרכיבים הפסיכודרמטיים "המופרדים" ובחלקו השני נעשית אינטגרציה של החלקים השונים והסטודנטים מתנסים בהנחייה מודרכת ובניתוח ועיבוד התהליך הפסיכודרמטי המלא.(טפ-7060/7061, נ"ז 4+4)
הקורס מפגיש את הסטודנטים עם השיטות הנהוגות במחקר האקדמי העכשווי, בשיטות המחקר הכמותניות והאיכותניות. מוצגות הפרדיגמות השונות עליהן הן מבוססות, אפיונן, יתרונותיהן וחולשותיהן. הקורס מציג תפקיד כפול של המיומנויות המחקריות הנדרשות: לקרוא, לנתח ולפרש מחקרים קיימים וכן לבחור נושא למחקר ולנסח שאלת מחקר. (כ-7000, נ"ז 2)
בקורס יידון הקשר בין מחקר ושיטות מחקר לבין אמנות, חקירתה ויצירתה. נלמד לחפש ולאסוף את החומרים והכלים הנחוצים לשם יצירתה של אמנות, לתעד את התהליך ולתאר אותו. הקורס יקנה מיומנות בקריאה ביקורתית של ספרות אקדמית ויושם דגש על הבנת הדיון העכשווי בעולם האמנות והתרבות. יילמדו מקורות ודרכי הגישה המחקרית המבוססת על אמנות ((Art Based Research . (כל-7100, נ"ז 2).
הקורס הינו לימודי-התנסותי ומאפשר לסטודנטים השתתפות ומעורבות מדורגת בתהליך הפסיכודרמטי במתכונת פרטנית וקבוצתית. הקורס מתקיים במסגרות קליניות ומיועד לתרגול ולחיזוק המיומנויות הפסיכודרמטיות של הסטודנטים לצד העמקה תיאורטית המבססת את התהליך הטיפולי. הלמידה מתפתחת משלב של צפייה בעבודת המנחה, היכרות עם מאפייני האוכלוסיה והבנת הצרכים הטיפוליים עד הנחייה עצמאית מודרכת שהיא הבסיס לעבודת השדה בשנה ב'. (טפ-6560/6561, ש"ס 3+3)
הקורס מלווה את הסטודנטים בתהליך ההכשרה המעשית והוא ממוקד באינטגרציה בין התיאוריה הפסיכודרמטית והקלינית ועבודה עם אוכלוסיות שונות, תוך הבנה דינאמית של התהליך הטיפולי. הקורס נלמד במתכונת של הצגות מקרה ועיבוד סוגיות מקצועיות תוך קישור לתיאוריה והדרכה בפסיכודרמה. נושאי הקורס מתפתחים במקביל לעבודה הטיפולית אותה מבצעים הסטודנטים בעבודת השדה.
במהלך הקורס יעסקו הסטודנטים בחקר נושא שיבחרו ובכתיבת עבודת גמר, הכוללת הצגה ביקורתית של נושא מתוכנית הלימודים בה תוצג בקיאות הסטודנט בתחום (תיאוריה, מחקר מבוסס אמנויות ומיומנויות כתיבה) ותשקף שליטה בספרות הרלוונטית והעדכנית. (טפ-160/7161, ש"ס 3+3)
הקורס סוקר את הנושאים המרכזיים, התיאוריות והמושגים העיקריים בתחום הטיפול באמנויות ומאפשר לסטודנטים לעבד ולסכם את תהליך הכשרתם המקצועית. הקורס מדגים ומבסס את האינטגרציה בין התיאוריות מתחום הטיפול באמנויות והפסיכותרפיה לבין התהליך הטיפולי בעבודה הקלינית. (כל-7500, ש"ס 3)
הקורס מציג טכניקות אשר משכללות את היכולות להיות במצב של הקשבה נקייה ואמפטית ולפעול מתוך הרגע. עבודה על פיתוח יכולת ההקשבה דרך החושים, לקראת מפגש בעל משמעות עם עצמך, עם הקבוצה ועם החלל. בסדנא ניתן ביטוי למעיין הקיים בתוכנו באופן ספונטני, ניילד ונשחק את רפרטואר הדמויות והקולות שבתוכנו, נחווה עבודה מתוך הקשבה לגוף, ניתן ביטוי לחוויות ה"כאן ועכשיו" דרך שימוש בדימויים פנימיים וחיצוניים ונתנסה בתרגילי תיאטרון שמבוססים על טכניקות אילתור. (הב-7260, נ"ז 3)
תיאטרון פלייבק הוא תופעה בין תחומית, הממוקמת בין ההופעתי, הטיפולי והקהילתי. משלושת תחומים אלו הוא שואב השראה ולערכיהם הוא נענה. הקורס יבחן את ההשפעות של שלושת התחומים והאינטראקציות ביניהם על וריאציות שונות של תיאטרון פלייבק. בנוסף, יעסוק הקורס בתיאטרון פלייבק כשיטת מחקר של סיפורי חיים אישיים, קבוצתיים וקהילתיים. (הב-6260, נ"ז 3)
תוכנית הלימודים לתואר שני בטיפול בפסיכודרמה, תתפרס על פני שנתיים.
הערות:
*תנאי הקבלה יאושרו על ידי המכללה, בהתאם לתנאים המעודכנים שייקבעו על ידי המשרדים הממשלתיים הרלוונטיים
*הכתוב מתייחס לנשים ולגברים כאחד
ההרשמה לשנת הלימודים תשע"ה, 2014-2015 נפתחה בתאריך: 1.1.2014.
את ערכת ההרשמה המלאה יש להעביר באמצעות הדואר אל הכתובת:
רח' האורזים 10 ב', ת.ד. 13335, אזה"ת ישן, נתניה, 42379.
צור קשרפנו לקבלת מידע נוסףייעוץ אקדמיהיועצים האקדמיים לרשותכם