דלג לתוכן

MA טיפול באמנות חזותית – אודות התואר

אודות התואר

ראש התוכנית: פרופ' דליה מררי

תוכנית הלימודים מכשירה אנשי מקצוע בטיפול באמנות חזותית, תחום יחודי במקצועות הטיפוליים, ומאפשרת להם להשתלב במסגרות חינוכיות, טיפוליות ושיקומיות. באמצעות שפת האמנות החזותית יוכלו אנשי מקצוע לתרום מהידע היחודי, לספק אפשרויות חדשות לטיפול, ולתת מענה ייחודי לאוכלוסיות מגוונות בקהילה ובחברה.

התוכנית מורכבת מ- 4 רבדים:

א. תאוריות ושיטות טיפול באמנות חזותית

ב. בסיס ידע רלוונטי מתחום הפסיכולוגיה

ג. תרגילים וסדנאות המאפשרים לסטודנטים התנסות, עיבוד ויישום הידע התאורטי

ד. עבודה מעשית בטיפול באמנות חזותית במוסדות קליניים/חינוכיים תחת פיקוח והדרכה

למי התכנית מיועדת: ההתכנית מיועדת לבוגרי תואר ראשון המעוניינים לקבל הכשרה קלינית ותיאורטית למקצוע הטיפול באמנות חזותית. ההכשרה תאפשר לבוגריה לעסוק בטיפול באמנות במסגרות בריאות, חינוך ושיקום. לבוגרים תינתן הכשרה לעסוק הן בטיפול פרטני והן בטיפול קבוצתי

*התואר מזכה עובדי הוראה באופק חדש בשעות פיתוח מקצועי.
*סטודנט/ית בתכנית לימודים אקדמית מוזמן לבדוק זכאותו להחזרי שכר לימוד וזכאות לקרן השתלמות.

אודות הטיפול באמנות חזותית

הטיפול באומנות חזותית עושה שימוש בכלים אמנותיים: ציור, רישום, פיסול וטכניקות מעורבות, בשילוב עם כלים פסיכולוגיים בכדי לאבחן מצבים רגשיים – נפשיים שונים, ולטפל בהם. תהליכי היצירה, שהינם חלק משפת הביטוי האמנותי, מאפשרים גילוי הכוחות והחוסן הנפשי של האדם, על מנת שיוכל להתמודד טוב יותר עם מצבי חיים שונים כגון: קונפליקטים, מעברים, אובדנים וכו'.

שפת האמנות החזותית כוללת טכניקות עבודה מילוליות ושאינן מילוליות, מתייחסת לתכנים מודעים ולא מודעים ומהווה מנוף והשראה להתחדשות והתחזקות.

תאוריות ואסכולות מרכזיות בטיפול באמנות חזותית:

Art as Therapy "האמנות כטיפול"

תהליך התרפיה מבוסס על הכרה בלא מודע כמניע של התהליכים הרגשיים הבסיסיים ביותר של האדם. הלא מודע בא לידי ביטוי בדימויים, צבעים וצורות ואינו בא לידי ביטוי באופן מילולי.

  • תהליך היצירה בטיפול, נותן למטופל ולמטפל כלים להגיע לאותם דימויים פנימיים כך שתהליך היצירה הינו תהליך הריפוי עצמו.
  • על פי גישה זו, התהליך הטיפולי העמוק שבמרכזו היצירה האמנותית, כמעט ואינו דורש התערבות מילולית.
Art in Therapy – תהליך המשלב פסיכותרפיה ויצירה

גישה זו משלבת בין הכלים הטיפוליים הקלאסיים של הפסיכותרפיה והכלים האמנותיים. באופן טיפול זה, היצירה האמנותית על השלכותיה הסמליות הלא מודעות ויחסי העברה והעברה נגדית כפי שמתהווים בחדר הטיפול, הינם הבסיס לשיחה טיפולית (בדומה לפסיכותרפיה המילולית). ההדהוד, המילוי והשיקופים המילוליים אותם עושה המטפל, חיוניים בגישה זו.

דוגמאות של כלים ושיטות המיושמים בטיפול באמנות חזותית:

  • טכניקת ציור משותף של מטפל ומטופל
  • משחק השירבוט על פי תורתו של ויניקוט.
  • מילוני צבעים אישיים להכרות מעמיקה עם עולמו הריגשי של המטופל
  • שימוש בטכניקות הוצאת דימויים כהרחבה לדיון בתוך הטיפול
  • טכניקת "ציור גוף"
  • שימוש במסכות בתוך ההליך הטיפולי
  • ציור חופשי ללא הנחייה וללא נושא
  • ציור על פי נושא מונחה כדי לבטא רעיון או תוכן שעולה בטיפול
  • ציור מופשט
  • ציור פיגורטיבי
  • ציור דמיוני – פנטסטי
  • Zoom in – התמקדות ופיתוח פרטים מתוך ציור או פיסול שלם ויצירת אובייקט חדש הנובע ממנו

 

תואר .M.A בטיפול באמנות חזותית ובנוסף לימודי CBT והדרכת הורים

תכנית הלימודים לתואר שני M.A בטיפול באמנויות במכללה, כוללת שתי תכניות בלעדיות בלימודי תעודה:

  • אשנב ל-CBT: לימודים בטיפול קוגנטיבי התנהגותית
  • הדרכת הורים בשילוב אמנויות
אשנב ל- CBT: לימודים בטיפול קוגניטיבי התנהגותי

מטרת התכנית להקנות את יסודות הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי, שיטת טיפול חדשנית, הנלמדת במסגרת לימודי פסיכותרפיה וזוכה להצלחה בעולם. שיטה זו, מאפשרת רכישת כלים בטיפול קצר מועד, יעיל וממוקד כתוספת לטיפול הדינמי הרגיל במסגרת עבודתם של המטפלים באמנויות, או כעומד בפני עצמו.
מבנה התכנית: התכנית מושתתת על קורס בסיס תיאורטי, "שימוש בעקרונות טיפול קוגניטיבי התנהגותי של המטפל באמנויות", אשר במסגרתו ייחשפו הסטודנטים לעקרונות הבסיסיים של התיאוריות הקוגניטיביות וההתנהגותיות. לצד קורס זה, יתקיימו קורסים ישומיים המקנים כלים למטפל לזיהוי, ביטוי וויסות של רגשות בשילוב אמנויות.

לימודי תעודה בהדרכת הורים בשילוב אמנויות

מטרת התכנית לאפשר למטפלים באמנויות לרכוש כלים נוספים לעבודה בתוך המערכת המשפחתית, ולטפח באמצעות אמנויות, חשיבה מחוץ לקופסא וראייה מערכתית. במסגרת טיפול בילדים ונוער ישנה, חשיבות עצומה בהדרכת הורים, כמסגרת מחזקת ותומכת להצלחת הטיפול. בתכנית ילמדו הסטודנטים עקרונות של הדרכת הורים, ויסודות בעבודה קבוצתית-פרטנית בשילוב אמנויות, במטרה להעניק להורים אלה ארגז כלים למימוש תפקיד ההורות בתוך הקן המשפחתי.
מבנה התוכנית: התכנית כוללת קורסים מתקדמים בהדרכת הורים, כגון: פסיכולוגיה התפתחותית של הילד והמתבגר, יסודות בעבודה קבוצתית עם הורים ועקרונות של הדרכת הורים בשילוב אמנויות.

*תכני הלימוד ומסגרת התכניות נתונים לשינויים

© 2015 Sofarider Inc. All rights reserved. WordPress theme by Dameer DJ.