דלג לתוכן

אפקט הפרפר- איך עבודה בקורס יכולה לעשות שינוי חברתי בעולם

ספרי ילדים יכולים לחולל שינוי חברתי – זה המסר שנלמד בקורס "שינוי חברתי בספרי ילדים" של ד"ר גל הרמט

לפני השיעור האחרון של ד"ר גל הרמט ניכרת התרגשות רבה בקרב הסטודנטיות שלה. עוד מעט כל אחת מהן תציג את התוצר הסופי שלקראתו התכוננה במהלך כל הקורס – ספר ילדים שכתבה ואיירה במו ידיה.

פרויקט הגמר הזה הוא שיאו של הקורס הייחודי שמנחה גל בתואר השני בחברה ואמנויות במכללה. הקורס הוא חלק מהמחקר שלה על שיטות יצירתיות ליצירת שינוי באמצעות אמנויות, שהוא גם תחום התמחותה המקצועי.

גל, בעלת תואר דוקטור בחינוך ועוסקת בניתוח מגדרי לחינוך ושינוי חברתי, מכוונת את הסטודנטיות לכתוב ספר ילדים שעוסק בזכויות האדם הבסיסיות: הזכות לכבוד, לקורת גג, לפרטיות – שהיא פרוצה כל כך בעידן שלנו ובייחוד כלפי ילדים – וגם שילוב חברתי של ילדים עם מוגבלות. הסטודנטיות מוזמנות להציג את הספר שיצרו, שמציג את השינוי באמצעות גיבור/ת הספר.

להגשים חלום

זה מעורר השראה לראות נשים שקודם לכן לא הייתה להן שום נגיעה לכתיבה, לאיור או להפקת דפוס – וכל אחת מהן עומדת בתורה ומציגה ספר מודפס, בכריכה קשיחה ועם איורים מעשה ידיה, ומראה את השינוי וההתפתחות שעוברת הדמות הראשית מתחילת הסיפור ועד סופו.

"אף על פי שזאת נראית אולי משימה בלתי אפשרית בהתחלה, כולן מגיעות לסוף הקורס עם ספר ביד. זה קורס שבו לומדים לקחת חלום, רעיון שאינו מוחשי ולהפיק אותו לספר," אומרת גל.

"סטודנטיות רבות עובדות במקצועות טיפוליים או חינוכיים,  ואין שם אפילו ספר אחד שמספר סיפור חיובי ואקטיבי על ילד בכיסא גלגלים." ובאמת, אחת הסטודנטיות מציגה את הספר שלה – ובו סיפור אופטימי ומעורר השראה על ילד בכיסא גלגלים. גל מקפידה על נושא הנגישות גם בתוצרים שהיא מבקשת מהתלמידים: הספרים מוגשים בשתי שפות לפחות, ומוצגים גם כסרטונים המופצים ביוטיוב וברשתות החברתיות.

בתהליך של יצירת הספר עולות דילמות והתמודדויות רבות, אחת מהן לדוגמה היא כיצד מקדמים שיח על זכויות של ילדים, שהזכויות שלהם מופרות. מנקודת פתיחה כזו, משולבים לא רק המחשבה וההיגיון, אלא גם הרגש והחוויה האישית של הילד האישי של כל אחת מאיתנו, שזכויותיו מופרות. הספר הופך להיות הדרך לתיקון חברתי ואישי.

שתיים מהבוגרות מציגות ספר שבו יש לילד מגירה סודית, והכול מבקשים לדעת מה יש במגירה. הספר מציג את הזכות לפרטיות באופן מעורר הזדהות ומרגש, עם איורים נפלאים של הסטודנטיות שכתבו אותו.

"מחובתנו לשמור על זכויות האדם ולכבד את הזכות לפרטיו," אומרת מרגרט, אחת מבוגרות הקורס. מרגרט כתבה את הספר "מנפוחה" – על דג מסוג "אבו נפחא", שחריג בגלל גופו הנפוח ויתר הדגים מתנכלים לו, ומאירה את נושא הזכות של כל אדם לשמור על גופו. היא מספרת שבמהלך הקורס הייתה להם גם סדנה של הגנה עצמית.

תמר שינאן, בוגרת אחרת, כתבה את הספר "האוצר בארגז החול" – המתאר את ההתמודדות של ילד מאומץ ואת ההבנה של אמו – שהוא המתנה שהיא קיבלה, האוצר שלה. מתברר שתמר כתבה את הסיפור שלה – היא אם לילד מאומץ בעצמה. "הקורס הזה עורר אצלי חשיבה רבה על היחס שלנו לנושא זכויות אדם, ועל איך אנחנו כהורים מתנהגים גם כלפי הילדים שלנו. לאט לאט עם הזמן הכרתי נשים שלא הייתי מכירה באופן אחר, ופתאום ראיתי אותן, והבנתי שיש לכולנו מכנה משותף – כולנו אמהות."

"זה קורס מדהים, שאפשר לי חשיבה אחרת," אומרת דנית, בוגרת הקורס. "כל מה שלמדתי בתואר השני בחברה ואמנויות התנקז לתוך הקורס הזה. השפה של המכללה היא שפה מיוחדת, ובזכות השפה הזאת אני מבינה היום דברים אחרת. הלימודים זימנו לי מפגשים אנושיים עם אנשים שלא הייתי פוגשת בשום מסגרת אחרת."

גל, איך מיישמים את כל מה שאת מלמדת לשינוי חברתי אמיתי?

"תמיד עניין אותי לקחת תאוריות ואידיאולוגיות ולתרגם אותן לפרקטיקות שישנו את המציאות. השינוי החברתי הוא באמצעות האמנות – והאמנות בקורס הזה היא הכתיבה והאיור של הספר, מאל"ף ועד תי"ו, מהרעיון הסיפורי ועד הספר והסרטון  המוגמרים. הסטודנטית יוצרת מוצר שגם מכבד אותה ונותן ביטוי לקול האישי שלה, והספר שהיא יוצרת מעודד ילדים אחרים לספר את הסיפור שלהם."

איך הסיפור האישי, הסובייקטיבי, יכול לשנות מציאות מורכבת?

"דרך סיפור ודרך איור אנחנו מציגות את השונה באופן נורמלי ואקטיבי. כל הסיפורים שהוקראו או הומחזו לווידאו עלו בפייסבוק או ביוטיוב, והם מופצים ברשתות החברתיות ולחלקם אלפי צפיות. הם הופכים לסרטון בקוד פתוח נגיש לכול, ואנשים רבים יכולים להשתמש בו: לחינוך, להורות, לשינוי חברתי, לטיפול ועוד."

למידע על לימודי תואר שני בחברה ואמנויות יש ללחוץ כאן

© 2015 Sofarider Inc. All rights reserved. WordPress theme by Dameer DJ.