מטפלים במאה ה-21 – התמחויות בעולם משתנה

המכללה האקדמית לחברה ואמנויות פותחת את ההרשמה לבית הספר למטפלים באמנויות, ובו יוכשרו אנשי המקצוע בהתמחויות חדשות כדי להתמודד עם אתגרי המאה ה-21 – במציאות המשפחתית החדשה.

 

בעת הזאת אנו נמצאים בעיצומם של תהליכים דרמטיים ושינויים טכנולוגיים וחברתיים מואצים, המקרינים על הפרט ועל המשפחה הגרעינית. הטכנולוגיה מאתגרת אבל בה בעת היא מייצרת כלים חדשים להתמודדות עם האתגרים הטיפוליים. הזירה הטיפולית צריכה להשתנות ולהגיב בהתאם.

זה האתגר שקיבלה עליה המכללה האקדמית לחברה ואמנויות. בשנת הלימודים הבאה ייפתח  בית הספר ללימודים מתקדמים למטפלים באמנויות, כדי להכשיר את המטפלים בכלים חדשים ובתוכניות ייחודיות בתחומים שאתם מתמודד כל מטפל בעידן הנוכחי.

המוניטין, הידע התיאורטי והניסיון המעשי של המכללה האקדמית לחברה ואמנויות בנתניה נרכשו במשך שנים. המכללה היא ממשיכת דרכה האקדמית והמקצועית של אוניברסיטת  לסלי הוותיקה, שנוסדה ופועלת בקיימברידג' שבארצות-הברית יותר ממאה שנה. היא הייתה חלוצה בהכשרה האקדמית של מקצועות הטיפול והחינוך באמצעות אומנויות ופעלה בארץ משנת 1980, במשך כשלושה עשורים.

המכללה מכשירה לתארים אקדמיים בתחומי החברה והחברה בשילוב אומנויות ומציעה מבחר מסלולי לימוד:

  1. תואר ראשון במדעי ההתנהגות –בשילוב אומנויות.
  2. תואר שני בטיפול באומנויות: באומנות חזותית, בתנועה ובמחול, בפסיכודרמה.
  3. תואר טיפולי שני ייעודי בטיפול באומנויות למטפלים המשלימים לימודים אקדמיים.
  4. תואר שני בחברה ואומנויות.

זהו בית מקצועי לעוסקים במקצועות הטיפול, הייעוץ וההדרכה, והוא מציע תוכניות שנתיות, קורסים, הכשרות, ימי עיון וסדנאות, שמאפשרים התחדשות וחדשנות מקצועיות ואישיות.

בית הספר ללימודים מתקדמים למטפלים באמנויות  – בשורה למטפלים

בשנת הלימודים הבאה יונהגו במסגרת לימודי ההמשך למטפלים כמה תוכניות ייחודיות הכוללות תיאוריה, התנסויות, סדנאות, עבודה מעשית והדרכות שוטפות.
שלוש תוכניות הדגל של בית הספר תהיינה:

  • פסיכותרפיה: מטפלים במשפחה החדשה
  • גוונים של זקנה
  • הקליניקה הדיגיטלית

מלבד העוגן התאורטי החשוב – יש כאן גם בשורה כלכלית ותעסוקתית למטפלים. המרחב הטיפולי מוצף באנשי מקצוע בכל התחומים וגם בתחום הטיפול באומנויות. התמחות באוכלוסיות ספציפיות וחדשות יחסית בזירה הזאת – משפחות מורכבות, הגיל השלישי ואנשי העולם הדיגיטלי –  טומנת בחובה הזדמנויות חדשות למטפלים, תעסוקתיות ומקצועיות, בתחומים שעדיין לא רוויים ושהדרישה להם גוברת והולכת.

עם פתיחת ההרשמה לבית הספר ולתוכניות הייחודיות והחדשניות שהוא מציע למטפלים באמנויות, נפגשנו לשיחה עם הפרופ' עמיה ליבליך, נשיאת המכללה, עם דליה בן שושן, מנכ"לית המכללה, עם הפרופ' דליה מררי, ראש התוכנית לטיפול באומנויות חזותיות במכללה, ועם הגב' דפנה ליבר, מרכזת התוכנית הדיגיטלית.

דליה בן שושן, מנכ"לית המכללה, שהייתה מנהלת שלוחת אוניברסיטת לסלי בישראל שנים רבות, מעידה שבעשרים השנים האחרונות כמעט בכל מוסד חינוכי וטיפולי מועסקים מטפלים באומנויות. "המקצוע עשה דרך ארוכה מבחינה אקדמית, במטרה להעלות את הרמה האקדמית והמחקרית של התחום".

מדוע בעצם הקמתם את בית הספר למטפלים?

"המציאות המשתנה מייצרת תופעות וסוגיות שהטיפול בהם לא קיבל את המקום המתאים בתוכניות הלימוד הקיימות," אומרת דליה בן שושן. "בעקבות זאת 'נולדו' תחומים ייחודיים המשקפים את העידן הנוכחי שאנו חיים, פועלים ומטפלים בו." כיוון שלאורך הניסיון המצטבר במהלך השנים הבנו כי יש בידינו כלים ודרכי פעולה יעילות ומשפיעות, החלטנו לפתוח את בית הספר ללימודים מתקדמים בתחומים האלה:

  1. תוכנית הפסיכותרפיה "מטפלים במשפחה החדשה" היא תוכנית המתבססת על לימודים תיאורטיים בתחומי הטיפול הזוגי והמשפחתי הקלאסיים נוסף על 4 תחומים ייחודיים: קשיי פריון, אימוץ, פונדקאות ומשפחות מורכבות. התוכנית משלבת אומנויות מגוונות בתהליכי ההתערבות הטיפולית.
    "בעשור האחרון המשפחה המסורתית כפי שהכרנו אותה השתנתה לבלי הכר", אומרת פרופ' דליה מררי. "פריצות הדרך בתחומי הפריון, האימוץ והפונדקאות שינו את מבנה המשפחה המסורתי ויצרו עוד ועוד משפחות מורכבות, שאליהן יש להתייחס באופן ייחודי בזירה הטיפולית."
  1. התוכנית גוונים של זקנה עוסקת בהזדקנות וזקנה בישראל בהיבט האישי, המשפחתי, החברתי והתרבותי. היא נמשכת שנה אחת ומיועדת למטפלים מדיסציפלינות שונות. התוכנית משלבת בין הרקע התיאורטי והמקצועי הנדרש לטיפול בבני הגיל המבוגר ובין שיטות טיפול באומנויות המותאמות לגיל זה ולמאפייניו.
    "מאגר הידע בתחום זה הוא עצום," מסבירה דליה בן שושן. "בעידן הנוכחי עולם המדע וכך גם הטיפול פונה לתת התמחויות. האוכלוסייה מתבגרת בקצב מהיר, והעלייה בתוחלת החיים מביאה איתה התמודדויות חדשות ואתגרים טיפוליים בגיל השלישי, שלא הכרנו בעבר. יותר ויותר אנשים בגיל המבוגר יכולים להפיק תועלת מטיפול וזה דורש הכוונה ודיוק במיומנויות הטיפוליות התיאורטיות והמעשיות וגם במגוון הפעילויות היצירתיות המותאמות לגיל המבוגר"
  1. תוכנית הקליניקה הדיגיטלית פותחת שער למטפלים בעידן הטכנולוגי, ולאתגרים שהוא מביא עמו למרחב הטיפולי על כל גווניו. התוכנית מיועדת למטפלים שרוצים לקבל הכשרה בטיפול בעידן הטכנולוגי.
    "העולם הדיגיטלי נוכח יותר ויותר  בחיי היום-יום ומחלחל גם לקליניקה ולטיפולים  באומנויות. הרשת החברתית כבר בתוכנו," אומרת דפנה ליבר, העומדת בראש התוכנית. "היום טיפול נעשה גם בסקייפ, מרחוק. התקשורת השתנתה והטיפול צריך לצעוד עם הזמן ולאפשר גם למי שחיים את העולם המקוון למצוא דרך מתאימה לחדר המטפל."
    ליבר מצביעה על שתי קבוצות החולקות את העולם הדיגיטלי: "ילידים דיגיטליים" – צעירים שנולדו לעולם הזה, ילידי ראשית שנות האלפיים והלאה; ו"מהגרים דיגיטליים" – מי שהעידן הדיגיטלי "נולד" לתוך המציאות שלהם. מציאות זו מחוללת שינוי בכל מרכיבי הזהות ומחייבת שינוי בכל הגישות הטיפוליות, בכלל זה בטיפול באומנויות.
    בעידן שבו לא "מדברים", אלא שולחים מסרונים, הודעות וואטסאפ או סרטונים,  הטיפול באומנות יכול להתממשק לאמצעי התקשורת הדיגיטליים ובאמצעותם להתחבר למי שמסוגלים או רוצים לתקשר דרך המדיום שהם מרגישים בו הכי "בבית".
    "ההוויה הדיגיטלית מייצרת מצב אחר, שבו האמנויות יכולות להשתלב בהצלחה בזירות הדיגיטליות, כמו סקייפ, יוטיוב וגם וואטסאפ," אומרת ליבר.
    "מי שנכנס לחדר הטיפול לא תמיד רוצה או יכול להיפרד מהנייד שלו, כי הוא חלק מהזהות שלו. אז במקום להתנגד לזה, אפשר להתיר את זה ולזכות כך באפשרות להתחבר למטופל ולרכוש את אמונו."
    התוכנית נותנת עוגן תיאורטי בצד הכשרה מעשית – להיכרות ולהתמודדות מיטבית עם השפעות העולם הדיגיטלי, ומציעה שימושים אפשריים בתחום הטיפולי.
    התוכנית מיועדת למטפלים מהדיסציפלינות השונות וכוללת הכשרה מעשית באמצעות כלים אמנותיים והדגמות של הטכניקות האומנותיות-דיגיטליות. היא נמשכת סמסטר אחד.

לימודים במעגל החיים

הפרופ' עמיה ליבליך, נשיאת המכללה האקדמית לחברה ואמנויות, מאמינה כי למידה מתמשכת תורמת להתפתחותם המקצועית של המטפלים במעגל החיים. "היום בכל מקצועות הטיפול רואים מגמה של המשך הלימודים לאורך החיים. לא רק צעירים לומדים ומשתלמים, אלא גם מטפלים באמצע הקריירה משתתפים בקורסים, בסדנאות ובהדרכות כדי ללמוד ולהתפתח, להעשיר את ארגז הכלים המקצועי ולהרחיב את אפשרויות הטיפול." אומרת ליבליך.

מה הסיבה שמטפלים ממשיכים ללמוד ולהשתלם?

"אתה לא תמיד יודע שאתה עושה את הדבר הכי טוב שאתה יכול. יש הרבה עמימות וסובייקטיביות בעולם הזה, שבו אתה והמטופל נמצאים בחדר. אין לך בעצם משוב, וחשוב לקבל פרספקטיבה ותמיכה במצבי טיפול קשים ומורכבים שכל מטפל נתקל בהם."

איך בחרתם את תוכניות הלימוד בבית הספר?

"אם מתבוננים בבעיות שמגיעות לחדר הטיפול במאה ה-21, רואים שתי קבוצות אוכלוסייה שבעבר לא היו חלק מנושאי הלימוד. אחת מהם היא המשפחה החדשה – משקי בית וילדים שגדלים בתוך מסגרות משפחתיות שונות ומורכבות מכל הסוגים. זה האתגר הטיפולי החדש, וזה קשור גם בהתפתחויות והחידושים בתחומי הפריון, האימוץ והפונדקאות."

"ההתפתחות הטכנולוגית וההוויה הדיגיטלית שחלק גדול מהאוכלוסייה נולד לתוכה ופועל בה שינו את מערכות היחסים ואת ה'טיפול' המסורתי שהכרנו עד היום. העולם הדיגיטלי מחלחל גם לקליניקה של המטפלים, והטיפול באומנויות יכול להתמודד בהצלחה עם אתגר זה, בעיקר במקומות שבהם לטיפול השמרני והמוכר אין תשובות. תוכנית הקליניקה הדיגיטלית שתיפתח במסגרת בית הספר תיתן מענה למטפלים באוכלוסייה שהעולם הדיגיטלי הוא חלק מהזהות שלה".

עוד קבוצה שייצוגה באוכלוסייה ומכאן גם בחדר הטיפולים גדל מאוד בעידן הנוכחי היא קבוצת הגיל השלישי.

"אוכלוסיית הקשישים בחברה המערבית היא הקבוצה שגדלה הכי הרבה והכי מהר היום, וצריך לפתח וללמד כלים מיוחדים לטיפול בבני הגיל הזה על מאפיינים הייחודיים," אומרת ליבליך. "כלים אמנותיים יכולים לעזור לקשישים לפתוח נושאים שקשה לגעת בהם באמצעי הטיפול המקובלים או בשיח, למשל – קשרים בין דוריים, זקנה והשלכותיה, ובכלים אמנותיים אפשר להגיע גם למי שכלים טיפוליים 'רגילים' כבר לא מתאימים לו, למשל חולי דמנציה ואלצהיימר – ופה יש בשורה אמיתית".

למידע על מגוון לימודים מתקדמים למטפלים באמנויות לחצו כאן

 

 

 

© 2015 Sofarider Inc. All rights reserved. WordPress theme by Dameer DJ.